خواندن داستان کودکانه فارسی برای اکثر کودکان می تواند تفاوت های بزرگی ایجاد کند. تاثیر خواندن یک داستان کودکانه فارسی را می توان زمانی متوجه شد که کودک شما بعد از گوش دادن به داستان کودکانه فارسی ای که برای او خوانده اید از شما درخواست یک شمشیر همانند قهرمان داستان می کند و یا دوست دارد همانند شخصیت اصلی داستان کودکانه فارسی به یک ورزش خاص بپردازد! به طور کلی می توان گفت، کودکان از طریق شخصیت هایی که از طریق داستان کودکانه فارسی آنها آشنا می شوند یاد می گیرند چگونه رفتار کنند، فکر کنند و عمل کنند.
محققان دریافته اند که داستان کودکانه فارسی تأثیر زیادی بر درک کودکان از نقش های فرهنگی و نژادی دارند. داستان کودکانه فارسی فقط سواد کودکان را تقویت نمیکنند. آنها ارزش ها، باورها، نگرش ها و هنجارهای جامعه را به شکلی قابل فهم تر به کودکان منتقل می کنند که به نوبه خود، ادراک کودکان از جهان پیرامون آنها را شکل می دهد.
نحوه شکل گیری دیدگاه کودکان تحت تاثیر خواندن داستان کودکانه فارسی
داستان کودکانه فارسی ، چه از طریق کتاب های قصه کودکانه و یا قصه های صوتی کودکانه خوانده شوند، یکی از اساسی ترین راه های برقراری ارتباط برای انسان به شمار می روند. انسان را از طریق زندگی شخصیت های داستان ها و کتاب ها بسیاری از موارد جدید را یاد می گیرد. محققین می گویند که داستان ها به خوانندگان کمک میکنند تا بفهمند نویسنده ها و شخصیت هایشان چگونه فکر می کنند و چرا به شیوه ای عمل می کنند. به طور مشابه، تحقیقات دیگر توسط محققین ادبیات کودکان انجام شده است که همچنین نشان می دهد که کودکان به کمک داستان کودکانه فارسی یاد می گیرند که دیدگاهی انتقادی در مورد چگونگی مشارکت در کنش اجتماعی ایجاد کنند.
داستان کودکانه فارسی به کودکان کمک میکنند همدلی کنند و تفکر تخیلی و واگرا را پرورش دهند. یعنی تفکری که طیفی از ایده ها و یا راه حل های ممکن را در اطراف رویدادهای داستان ایجاد می کند، نه اینکه به دنبال پاسخ های واضح و یک کلمه ای باشند.
زمان و مرحله تاثیر گذاری داستان کودکانه فارسی
بنابراین، چه زمانی و کجا کودکان دیدگاه هایی درباره دنیای خود ایجاد میکنند، و داستان کودکانه فارسی چگونه آن را شکل میدهند؟ نتایج مطالعات نشان داده اند که کودکان دیدگاه های خود را در مورد جنبه های هویتی مانند جنسیت و نژاد قبل از سن 5 سالگی توسعه می دهند.
کودکان از سال های اولیه زندگی خود و از سن و سال خیلی کم شروع به تشخیص الگوها میکنند و قبل از اینکه صحبت کردن، نوشتن یا خواندن زبان ادبی و چاپی را بیاموزند، دنیای خود را به صورت بصری می خوانند. داستان کودکانه فارسی که آنها می خوانند یا می بینند می توانند تأثیر زیادی بر نحوه تفکر و رفتار آنها داشته باشند. وقتی کودکان خردسال داستان کودکانه فارسی را شبیه سازی می کنند یا شخصیت های داستان کودکانه فارسی ای را ترسیم می کنند، خودشان نیز بخشی از داستان می شوند.