قصه و قصه خواندن کودکان را خلاق می کند

قصه و قصه خواندن کودکان را خلاق می کند
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

تاثیری که قصه و خواندن قصه بر روی کودکان داردبه دلیل مهارت وخلاقیتی است که در کودکان ایجادمی کند. قصه ابتدا برای سرگرم شدن کودکان خوانده می شود اما به مرور که برای کودکان تکرار می شود، می تواند آن چنان کودکان را شیفته خود بسازد که به نوشتن بپردازند. برخی نوشتن قصه را گاهی از کودکی شروع می کنند و شاید بهتر باشد که بگوییم که نویسندگی قصه از همان کودکی باید شروع شود. هنر نویسنگی قصه علاه بر آنکه باید در جوهره وجودی نویسنده وجود داشته باشد اما به تمرین و تکرار هم بستگی دارد. این تکرار وتمرین با شنیدن و خواندن قصه انجام می شود.

ایجاد خلاقیت در کودکان با قصه کودکانه

همه ما در دوران کودکی به شنیدن و خواندن قصه پرداختیم. در گذشته بیشتر والدین سواد کافی برای خواندن قصه برای کودکان خود نداشتند. به همین دلیل بیشتر قصه به صورت شفاهی خوانده می شود واز همین راه هم سینه به سینه منتقل می شد. قصه در گذشت های دور وسیله ای برای ثبت تاریخ و رویدادهای آن بوده است و قصه شفاهی نوعی هنر محسوب می شد که تحت عنوان قصه خوانی و یا شاهنامه خوانی شناخته می شد. خواندن قصه در بازار و کوچه پس کوچه های شهر خلاقیت کودکان را برای یادگیری قصه و انجام آن تقویت می کرد. به همین دلیل در گذشته قصه کاربردی هنری و کاری داشته است.

قصه برای کودکان تعبیر آرزوهای دست نیافتنی است

یکی از ویژگی هایی که قصه دارد، رسیدن به آرزوهاست. قصه جایی است که انسان به هر آنچه می خواهد می رسد. برای کودکان این خواسته بیشتر است. کودکان دنیای کوچکی دارند و درخیال خود به هرآنچه که می خواهند می رسند، فارغ از دست یافتنی بودن و یا نبودن. قصه برای دنیای کوچک کودکان یعنی شجاعت، قهرمانی، شادی و حتی روشنایی بدون تاریک و ترس است. به همین دلیل در قصه خودرا شخصیت پیروز قصه می دانند که از هیچ چیز نمی ترسد و به همه کمک می کند.علاقه و عشق کودکان به قصه نیز به دلیل همین احساس کامل بودن در قصه است.

تا چه اندازه باید به دنیای خیالی کودکان در قصه پرداخته شود؟

وهم وخیال و امیدواری به آروزهای محال و دست نیافتنی کار درستی نیست. تصورات واهی تنها انسان را از دنیای واقعی دور می کند و درنهایت سرخوردگی را نصیب او می کند. وقتی از کودکان صحبت می کنیم از سنین مختلفی تحت عنوان کودک یاد می کنیم که از خردسال تا نوجوانی را در برمی گیرد. این طیف وسیع از کودکان به یک شکل فکر نمی کنند و توقع آنان از قصه نیزمثل هم نیست اما در سنین مشابه تقریباً مانند هم هستند. در خردسالی بیشترین تصورات خیالی را در قصه دارند و در مراحل بعد زندگی به دنبال قهرمان شدن در قصه هستند. بنابراین با توجه به سنی که در آن قرار دارند می توان به تصورات و آرزوهای دست نیافتنی آنها در قصه بها داشته شود.

برترین قصه در ادبیات تاریخی ایران

در ادبیات ایران، قصه و داستان جایگاه باارزشی دارد. درواقع نوشتن قصه هنری بوده که بیشتر در قالب شعرانجام شده است. کتاب های شعرمعروفی همچون شاهنامه و یا کلیله و دمنه که در قالبی شعرگونه با سبک های متفاوت به قصه و داستان پرداختند. قصه در ادبیات کهن ایران گاه به زبان حیوانات بوده است. نوشتن قصه به زبان حیوانات، شخصیت های انسانی را در لباس حیوانات به تصویر می کشد و بدین شکل سعی در پندآموزی مخاطب دارد. بخشی از شخصیت های قصه را نیز قهرمانانی با قدرت خارق العاده و ماوراء طبیعی تشکیل می دهند که آرزوی فناناپذیری انسان را تحقق می بخشیدند.

قصه های وولک

وولک جایی که بچه ها در اون وول می خورند. این اسم تا چه اندازه برای شما آشناست؟ اگر به دنبال داستان وشعروقصه های زیبا برای کودکتان بودید مطمئناً اسم وولک را شنیده و دیده اید. اگر تا به حال هم نشنیدید، از امروز با وولک آشنا شوید. در وولک قصه های زیادی وجود دارد که برای سنین مختلف از خردسالی تا نوجوانی قابل استفاده است. همراه با وولک می توانید از نویسندگی قصه کودکتان حمایت کنید.

برچسب ها
لینک مرجع voolak.com
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wOOR
نظرتان را بنویسید