اهمیت موضوعات در انتخاب قصه کودکانه برای کودکان

اهمیت موضوعات در انتخاب قصه کودکانه برای کودکان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

قصه های کودکانه به طور قابل توجهی بر رشد، یادگیری و رفاه کودکان تاثیر می گذارند. در واقع این موضوعات قصه های کودکانه هستند که نقش محوری در رشد شناختی و عاطفی کودکان تا آگاهی فرهنگی و رشد اخلاقی کودکان ایفا می کند. در صورتی که موضوعات قصه کودکانه به طور متفکرانه ای برای آن ها انتخاب شوند، تجربه خواندنی غنی و معناداری را برای آن ها شکل می گیرد به طوری که می تواند پایه و اساس عشق مادام العمر به مطالعه، ادبیات و یادگیری را در آن ها ایجاد می کند.

بنابراین والدین و کسانی که با کودکان در ارتباط هستند، باید قصه های کودکانه ای با موضوعات مناسب و مفید برای بچه ها انتخاب کنند تا آن ها بتوانند در حین سرگرم شدن با قصه های کودکانه، مفاهیم و نکات مفیدی را یاد بگیرند. در این مقاله سعی داریم درباره نکات مرتبط با موضوعات قصه کودکانه با شما صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

موضوعات مفهومی و ادراکی در قصه های کودکانه

گروهی از موضوعات در قصه های کودکانه می توانند در درک مفاهیم و آموزه های اخلاقی در زندگی کودکان تاثیرگذار باشند. کودکان با شنیدن این گروه از موضوعات در قصه کودکانه می توانند این مفاهیم و ارزش ها را به طور باالقوه ای درک کرده و در مسیر زندگی از آن ها بهره ببرند. در این گروه از داستان های کودکانه سرگرمی و داستان پردازی برای کودکان اولویت بالاتری داشته و آموزش در اولویت پایین تری است.

کودکان ساده هستند و ساده به جان می نگرند؛ از این رو شاید توضیح واضح و مستقیم برخی از مفاهیم به کودکان سخت باشد یا آن ها را دچار پیچیدگی کند. اما بیان و تعریف همین موضوعات با یک قصه کودکانه جذاب می تواند درک این مفاهیم را برای کودکانِ نوورود به دنیای بزرگترها، آسان تر کند.

درک مفهوم "ارتباط و دوستی" با قصه کودکانه

دوستی و ارتباط یکی از موضوعاتی است که می تواند نحوه برقراری درست ارتباط و دوست شدن با همسالان را به کودکان آموزش دهد. راه های متعددی برای برقراری ارتباط وجود دارد؛ شاید ساده ترین راه، همان جمله صریح و معروف ما در مهدکودک ها باشد که با نزدیک شدن به یکی از بچه ها به آن ها می گفتیم:" میشه با هم دوست بشیم؟"....اما کودکانِ امروز می توانند راه های دیگر برقراری ارتباط و دوستی با همسالان را می توانند در قالب یک قصه کودکانه جدید و جذاب فرابگیرند. 

درک مفهموم "همکاری و همدلی" با قصه های کودکانه

همکاری، همدلی، نوع دوستی و از خود گذشتگی از دیگر مفاهیمی است که درک و پذیرش آن ها از طریق قصه های کودکانه برای بچه ها آسان تر است. شاید فهمیدن تعریف همکاری و تاثیر آن در بهبود روند کارها برای کودکان سخت باشد، اما خواندن قصه کودکانه ای که در آن شخصیت های قصه با همکاری همدیگر به نتایج بهتری می رسند به خوبی می تواند اثر و مزیت همکاری را همراه با تعریف آن، به کودکان آموزش دهد.

 

به عنوان مثال، قصه کودکانه "یک آغوش گرم و آرام بخش" ماجرای دختر کوچولویی به نام هلن است که با دیدن چالش‌هایی که برای پدر، مادر و برادرش اتفاق میفتد، تصمیم میگیرد با در آغوش گرفتن آن ها را آرام کند. درنتیجه‌ی این ماجرا همدلی و آغوش گرم و آرام هلن می تواند یک روز پرهیاهو را به روزی زیبا و آرام تبدیل کند. شنیدن این قصه کودکانه می تواند به کودکان تاثیر همدلی را به خوبی منتقل کند.

کودکان چگونه مفهوم "شجاعت" را با یک قصه کودکانه درک خواهند کرد؟

شجاعت و غلبه بر ترس یکی دیگر از مفاهیمی است که تعاریف صریح، تاثیر اندکی در درک آن ها دارند؛ بنابراین یک قصه کودکانه، به خوبی می تواند با توصیف ماجرایی تاثیر غلبه بر ترس و داشتن شجاعت را به کودکان نشان داده و این مفاهیم را به آن ها معرفی کند.

موضوعات آموزشی و نقش آن ها در قصه های کودکانه

گروهی دیگر از موضوعات قصه های کودکانه هستند که در خلال قصه به آموزش های کلیدی می پردازند. اگر چه در گروه اول قصه های کودکانه که در بالا توضیح دادیم نیز آموزش مفاهیم وجود دارد اما در این گروه از قصه های کودکانه آموزش در اولویت بالاتری نسبت به داستان پردازی می باشد. به عبارت دیگر این گروه از قصه های کودکانه به طور مستقیم به آموزش می پردازند و موضوعات ساده و متناسب برای کودکان را با زبان جذاب قصه گویی به کودکان می آموزد.

 

آموزش به کودکان از طریق قصه های کودکانه

قصه گویی و داستان سرایی برای کودکان، آموزش و یادگیری را برای آن ها جذاب تر می کند. روش های سنتی در آموزش، تعریف واضح موضوعات را تایید می گردند درحالی‌که متدهای نوین آموزش به کودکان، آموزش های غیر مستقیم را بسیار موثرتر از سایر روش ها توصیف می کنند. در میان این روش ها، قصه گویی یکی از موثرترین روش‌های غیرمستقیم آموزشی برای کودکان است.

کودکان ذهن بازیگوش و نامتمرکزی دارند و معمولا با آموزش های مستقیم درگیر یادگیری نمی شوند؛ لذا قصه گویی با عروسک ها یا استفاده از حرکات نمایشی می تواند آن ها را به موضوعات آموزشی علاقمند کرده و یادگیری را برای آن ها لذت‌بخش کند.

آموزش کلمات و حروف زبان به کودکان با قصه های کودکانه

در حالت عادی کودکان با شنیدن قصه های کودکانه متنوع و جدید، می توانند با کلمات و عبارات بیشتری از زبان مادری خود آشنا شوند. اما در قصه هایی که با اولویت آموزشی برای کودکان تولید می شوند، این موضوع می تواند به طور مستقل نقش داشته باشد. حروف و کلمات زبان را می توان با نگارش کودکانه و ادبی، و از طریق قصه ها و شعر های کودکانه به بچه ها آموزش داد. حتی همراه شدن با یک عروسک و تولید ویدیوهای آموزشی کودکانه می تواند تاثیر این سبک از قصه های کودکانه را برای آن ها بیشتر کند.

همان طور که گفتیم قصه های کودکانه نقش مهمی در رشد و پرورش فکری کودکان دارند. بنابراین خواندن قصه های کودکانه متنوع و جذاب با موضوعات مختلف برای کودکان می تواند آن ها را با مسائل مختلف آشنا کند، تجربه شناختی آن ها را تقویت کرده و برای زندگی در دنیای بزرگسالی آماده کند. برای دسترسی به قصه های کودکانه و جذاب برای فرزند خود وولک پلاس با طبقه بندی موضوعی قصه های خود در دسترس شماست. در میان این قصه های کودکانه، قصه هایی سرگرم کننده و آموزنده وجود دارند که بر حسب نیاز و روحیات فرزند خود می توانید قصه را انتخاب نموده و به متن و قصه صوتی به همراه تصاویر قصه کودکانه دسترسی داشته باشید.

 

منبع : کافه دانش

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Xjmv
نظرتان را بنویسید