بررسی قصه صوتی کودکانه در مقابل سایر قصه های صوتی

بررسی قصه صوتی کودکانه در مقابل سایر قصه های صوتی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

کودکان از دل قصه های کودکانه ای که در دوران کودکی خود می شنوند و می خوانند؛ نکات زیادی را در زمینه های مختلف اخلاقی، آموزشی، رشدی و تربیتی فرا می گیرند. قصه صوتی کودکانه فرمتی از قصه های کودکانه است که داستان های کودکانه موجود در کتاب ها و فرمت متن را در قالب یک فایل صوتی برای کودکان روایت می کند. قصه های صوتی کودکانه نیز مانند همه ی قصه های کودکانه در فرمت های مختلف، برای سرگرم کردن کودکان و آموزش و یادگیری آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم تا ویژگی های قصه های صوتی کودکانه و تفاوت آن ها با سایر قصه های صوتی و پادکست ها که برای بزرگسالان مناسب‌تر هستند را بررسی کنیم؛ با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.
ویژگی های قصه صوتی کودکانه
در قصه صوتی کودکانه معمولا یک راوی ماجرای قصه را با بیانی ساده و گیرا برای کودکان روایت می کند. راوی قصه های صوتی کودکانه باید صدایی ملایم و زیبا، رسا و بیانی کاملا واضح برای کودکان داشته باشد. راوی هم چنین باید از مهارت روانخوانی در روایت قصه خود برای کودکان برخوردار باشد؛ زیرا مخاطبان این قصه های صوتی کودکان هستند و ممکن است برای اولین بار با بسیاری از کلماتی که در داستان به کار رفته است، مواجه شوند؛ پس تلفظ و کاربرد درست این کلمات در قصه، توسط راوی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
یکی دیگر از ویژگی های بارز قصه های صوتی دسترسی آسان به آن هاست. قصه های صوتی نیازی به حمل و جابجایی ندارند، و در قالب یک فایل صوتی در پلتفرم های دیجیتال در دسترس والدین و کودکان هستند. به همین دلیل است که قصه صوتی کودکانه، بدون داشتن محدودیت های زمانی و مکانی، بهترین گزینه برای استفاده در مسافرت و مهمانی هاست.
اهمیت کوتاه بودن قصه در ویژگی های قصه کودکانه صوتی
کودکان نسبت به بزرگسالان قدرت تمرکز پایین تری دارند و همین امر باعث می شود کوتاه بودن طول داستان برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این موضوع در قصه های صوتی کودکان نیز صدق می کند؛ قصه صوتی کودکانه معمولا باید بین 7 تا 10 دقیقه باشد تا حوصله کودکان سر نرود و با تمرکز کافی بتوانند جریان قصه را دنبال کنند. طولانی بودن قصه کودکانه منجر می شود تا کودکان از زمانی که تمرکز خود را از دست می دهند، جریان قصه را رها کرده و به خوبی آن را متوجه نشوند. قصه کوتاه کودکانه با نتیجه گیری های اخلاقی و آموزنده می تواند تاثیر کافی را بر کودکان گذاشته و کودکان را به مطالعه علاقمند کند.

ویژگی هایی که جذابیت قصه صوتی کودکانه را بیشتر می کنند
کودکان درک کمتری از اتفاقات و پدیده های اطراف خود دارند. تعریف و توصیف پدیده ها در قالب قصه درک آن ها را برای کودکان آسان تر می کند. یکی از ویژگی هایی که جذابیت های قصه کودکانه صوتی را برای کودکان چندین برابر می کند، استفاده از جلوه های ویژه صوتی در آن هاست. به کار بردن صدای رعد و برق، باران، موج دریا، بوق قطار، ماشین آلات و دیگر صداهایی که می تواند درک پدیده ها را در کودکان تقویت کند، در قصه های صوتی از جمله ویژگی هایی است که کودکان را به شنیدن این قصه ها علاقمند می کند.
یکی دیگر از ویژگی های جذاب قصه صوتی کودکانه، قابلیت تعاملی بودن آن است. تعاملی بودن قصه های صوتی به این معنی است که راوی در حین خواندن قصه برای کودکان، با آن ها صحبت کند، از کودکان سوال بپرسد و در فرایند قصه گویی از آن ها طلب مشارکت داشته باشد. این تعامل باعث می شود تا کودکان به طور فعال با ماجرای قصه درگیر باشند و با تمرکز بیشتری استان صوتی را دنبال کنند.
بررسی تفاوت قصه صوتی کودکانه با سایر قصه های صوتی و پادکست ها
تفاوت مخاطبان کودک و بزرگسال منجر به ایجاد تفاوت هایی در تولید محتوای داستانی برای هر دو گروه شده است. این تفاوت ها از جمله محتوا، سبک، مضمون و هدف قابل بررسی هستند. بزرگاسالان از تمرکز بیشتری نسبت به کودکان برخوردارند و با علاقه و انگیزه های خود زمانی را برای مطالعه در روز اختصاص می دهند در حالی که شنیدن قصه های صوتی برای کودکان با هدف سرگرمی و آموزش های لازم برای رشد و تربیت خود صورت می گیرد. به عبارت ساده تر می توان گفت که بسیاری از کودکان، شنیدن قصه صوتی را انتخاب نمی کنند اما بزرگسالان با میل و انگیزه های شخصی به سراغ مطالعه و یا شنیدن کتاب های صوتی می روند.
در این راستا قصه های صوتی کودکانه معمولا کوتاه و دارای جذابیت های ویژه ای است تا بتواند مخاطبان کوچک خود را به مطالعه علاقمند کند و کتاب های صوتی بزرگسال زمان بیشتری را به روایت کامل یک کتاب داستان اختصاص داده و آن را تکمیل می کنند. در ادامه دو مورد از تفاوت های بارز قصه صوتی کودکان را با کتاب های صوتی و پادکست های بزرگسالان بررسی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

بررسی تفاوت سبکِ روایت و قصه گویی در قصه صوتی کودکان در مقابل کتاب های صوتی بزرگسالان
سبک روایت داستان در قصه صوتی کودکانه با پادکست ها و داستان های صوتی و پادکست های مناسب بزرگسالان متفاوت است. سبکِ روایت در قصه صوتی کودکانه شامل صداهای پرجنب و جوش و صداهایی واضح برای توصیف بهتر وقایع است؛ در حالی که روایت داستان برای بزرگسالان بر اساس ژانر داستان تعیین می شود و پادکست های بزرگسالان می توانند شامل اجراهای طریف تر، راوی های متعدد و درام سازی باشند.
هم چنین قصه ها و کتاب های صوتی بزرگسالان بیشتر موضوعاتی که منجر به سرگرمی و کاوش در موضوعات پیچیده و لذت بردن از یک روایت خوب می شوند را دربرمیگیرند در حالی که قصه صوتی کودکانه بر اهداف آموزشی تاکید بیشتری داشته و بر ارتقای سواد، رشد زبان و یادگیری های اخلاقی و اجتماعی کودکان نیز توجه ویژه ای دارد.
بررسی تفاوت مضامین داستانی در قصه های صوتی کودکانه در مقابل کتاب های صوتی بزرگسالان
بدیهی است که محتوای داستانی در دو گروه کودکان و بزرگسالان به گروه سنی و درک آن ها بستگی دارد. به همین خاطر قصه های کودکانه دارای زبانی ساده و مضامینی مناسب برای رشد این گروه مخاطبان است. قصه های صوتی کودکانه بر روایت های تخیلی تکیه می کنند تا بتوانند شنوندگان بیشتری را به خود جلب کنند. موضوعاتی که داستان های کودکانه دنبال می کنند شامل دوستی، ماجراجویی، همدلی، غلبه بر چالش ها، درس گرفتن از اشتباهات و درس های اخلاقی است. 
در مقابل داستان ها و کتاب هایی که مخاطبان بزرگسال را جلب می کنند طیف گسترده ای از ژانرها و مضامین پیچیده تر را شامل می شوند. موضوعاتی که کتاب داستان های بزرگسالان با آن درگیر هستند معمولا شامل عاشقانه، رازآلود، علمی تخیلی، داستان های تاریخی و غیره است.

 

منبع: آفتابکده
 

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/mLL3
نظرتان را بنویسید