چرا می گوییم قصه کودکانه مهم است؟

چرا می گوییم قصه کودکانه مهم است؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

یکی از مهم ترین دلایلی که اهمیت قصه کودکانه را بیشتر از محتواهای سایر رده های سنی می کند، عدم توانایی خواندن خودشان است. اغلب کودکان خود سواد خواندن ندارند و قصه را می شنوند و این که قصه را درست و دقیق بشنوند بسیار اهمیت دارد. لذا در بحث قصه های کودکانه با حس شنوایی و ادراکی مخاطب کودک سر و کار داریم.

به این ترتیب توانایی درست خواندن قصه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه کودکان همان چیزی که ما برایشان می خوانیم را می شنوند و همان گونه که می شنوند، پیام قصه را درک کرده و به خاطر می سپارند. برای این که بدانید چطور باید یک قصه کودکانه را برای فرزند خود بخوانید با ما همراه باشید.

اولین نکته تلفظ درست کلمات است

اولین چیزی که بچه ها از قصه ها یاد می گیرند کلمات هستند. قصه خواندن از بدو تولد برای کودکان توصیه می شود، بدیهی است که از آن زمان درک مطلب و پیام های قصه برای کودکان دشوار است. پس قصه خواندن در نوزادی تا 2 سالگی برای کودکان، دارای تاثیراتی ماورای آموزش و تربیت است. یکی از این تاثیرات آشنا شدن گوش و ذهن کودکان با کلمات و عبارت های زبان مادری است. کودکان این کلمه ها را همان گونه که می شنوند به خاطر می سپارند و مهم است که شکل صحیح کلمات و عبارات برای آن ها خوانده شود.

فراز و فرود ها را رعایت کنید

بعد از 2 سالگی، درک کودکان از چیزی که می شنوند بالاتر رفته و بیشتر می توانند با محتوای قصه های کودکانه ارتباط برقرار کنند. زمانی که قصه کودکانه ای را برای فرزند خود می خوانید، اصول روانخوانی را رعایت کنید. به فراز و فرود عبارات در قصه دقت کنید و احساسات را به نحو احسن به کودکان منتقل کنید. صدای خود را با صدای شخصیت های داستان کودکانه عوض کنید و در حین خواندن قصه، کودک را با خود همراه کنید. تمامی این ها باعث می شود تا کودک با قصه و قصه خوانی ارتباط بیشتری برقرار کرده و علاقه او به شنیدن داستان ها بیشتر شود.

اگر مهارت یا حوصله کافی برای انجام این کار را ندارید، می توانید از قصه های صوتی برای کودکان استفاده کنید. در قصه های صوتی با تسلط بر مهارت های قصه خوانی و متن قصه، قصه را به بهترین شکل ممکن برای کودکان روایت کرده و پیام های قصه را به آن ها منتقل می کند. 

در دوره کودکی آموزش بسیاری از مفاهیم و ارزش ها را می توان از روش های غیر مستقیم و خواندن قصه های کودکانه برای کودکان انجام داد. روش های غیر مستقیم مانند قصه کودکانه، در ظاهر کودک را سرگرم می کنند اما در باطن ماجرا پیام ها و نکاتی را به کودکان می آموزند. در متدهای جدید تربیتی، انتخاب روش های غیر مستقیم مانند خواندن قصه های کودکانه آموزنده برای کودکان می تواند آموزش را برای کودکان لذت بخش تر کند. 

در مقاله بعدی درباره تاثیرات مختلف روش های آموزش غیرمستقیم و رویکردهای آن برای شما خواهم گفت.

برچسب ها
لینک مرجع https://www.voolak.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/XjBA
نظرتان را بنویسید