کنترل محتواهای در دسترس کودکان

کنترل محتواهای در دسترس کودکان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

کودکان می بینند، می شنوند و یاد می گیرند و به خاطر می سپارند. در جریان این فرایند باید مراقب محتواهایی که در دسترس کودکان قرار می گیرد، باشیم. هر محتوایی برای کودکان ارزش گذاری نشده است و طیف مخاطبان خود را دارد. اما چگونه باید در دنیای دیجیتال امروز، کودکان را محدود به دسترسی به محتواهای متناسب خودشان کرد؟

یکی از ساده ترین کارهایی که می توان انجام داد، استفاده از پلتفرم های تخصصی کودکان است. منع استفاده از فضای مجازی می تواند پیامد های گوناگونی را برای کودکان و والدین ایجاد کند؛ یکی از مهمترین این پیامد ها دورشدن آن ها از یکدیگر است. اگر کودکان را از استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منع کنیم ممکن است شاهد استفاده پنهانی آن ها باشید زیرا انسان نسبت به چیزی که از آن محرو شده، کنجکاو تر و حریص تر می شود.

پس نه تنها باید آن ها را نسبت به این موضوع حساس نکنید، بلکه می توانید با یک پلتفرم سالم و تخصصی کودکانه، به استقبال این کنجکاوی بروید. کنترل و آموزش استفاده از فضای مجازی را در دست بگیرید و به این ترتیب مسیر استفاده کودک از این فضا را نظارت کنید.

چه محتواهای دیجیتالی در دسترس کودکان است؟

همه انواع محتوا در فضای مجازی وجود دارد که دسترسی به آن ها اصلا کار پیچیده ای نیست. اما قطعا همه محتواها برای همه مناسب نیستند و هر گروه از محتواهایی که تولید می شوند، مخاطبان خاص خود را دارند. محتواهای کودکانه باید با ظرافت و دقت بیشتری تولید شوند و از طرفی محتواهایی که برای کودکان مناسب نیستند نیز از دسترس آن ها خارج شوند. اما چگونه؟ برای هر دو روش در ادامه توضیح داده ایم.

تقریبا می توان گفت تمامی سرگرمی های کودکان را می توان در فرمت دیجیتال هم یافت. شاید برخی از بازی های کودکانه در شکلی دیگر در فضای دیجیتال حضور داشته باشند و متفاوت از بازی های گروهی باشند اما سرگرمی های دیگر مانند نقاشی، کاردستی، کارتون و قصه ها به همان شکل در فرمت دیجیتال یافت می شوند. این گروه از محتواها که هم جنبه سرگرمی و هم جنبه آموزش دارند، برای کودکان مناسب هستند زیرا در عین حال می توانند ولع استفاده از فضای مجازی آن ها را نیز پاسخ دهند.

برخی از والدین یا نگهداران کودک برای این که او را از سر خود باز می کنند، گوشی یا تبلت را بدون نظارت در اختیار او قرار می دهند؛ این یک فاجعه است. باز هم تاکید می کنم که حتما محتواهای دیجیتال به خصوص محتواهای موجود در شبکه های اجتماعی را حتما با نظارت و گزینش در اختیار کودکان قرار دهید. فضای دیجیتال امروز بینهایت گسترده است و استفاده از آن هیچ دشواری ندارد و همه می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند. شاید شوخی ها یا طنز بعضی از محتواها مناسب سن کودکان نباشد و برای ممانعت تنها راه نظارت والدین است.

چگونه محتواهای مناسب کودکان را پیدا کنیم؟

پیدا کردن کانال های آموزش نقاشی و کاردستی بسیار ساده است و تقریبا همه ی شبکه های اجتماعی کانال های ویژه کودکان دارند. معروف ترین شاید آپارات باشد که پر از ویدیو و کارتون های مختلف برای کودکان بوده و تقریبا هر چیزی که والدین یا کودکان به دنبال آن باشند را می توانند در آن بیابند. اما در کنار سایت هایی مانند آپارات سایت هایی هستند که فقط در حوزه تخصصی کودکان کار می کنند و تمامی محتواهای آن ها برای کودکان مناسب است. حضور چنین سایت هایی باعث شده است تا نگرانی والدین درباره دسترسی کودکان به محتواهای نامناسب از بین رفته و به راحتی می توانند ساعت ها همراه با کودک خود در سایت بگردند و از محتواهای مختلف استفاده کنند. وبسایت وولک یکی از همین وبسایت های تخصصی کودکان است. در وبسایت وولک کودکان و والدین می توانند به سرگرمی های زیادی در زمینه های مختلف نقاشی، کاردستی، شعر و آهنگ های کودکانه، قصه صوتی و تصویری، کارتون های متنوع و لالایی دسترسی داشته باشند.

هم چنین نکات تربیتی و آموزشی برای والدین در زمینه روانشناسی، در موضوعات مختلف در وولک، می تواند به آن ها برای زندگی بهتر با کودکان کمک بکند. برای دسترسی به محتواهای وولک کافیست به وبسایت وولک مراجعه نمایید.

 

منبع: مدیوم

برچسب ها
لینک مرجع https://medium.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lKWr
نظرتان را بنویسید
نظرات
narges
هدیه دادن به کودکان در یادگیری آنها بسیار موثر هست.
https://behdadkala.ir/