اهمیت کوتاه بودن داستان کودکانه

اهمیت کوتاه بودن داستان کودکانه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

چرا میگوییم داستان کودکانه باید کوتاه و با مفهوم باشد؟ کوتاه بودن داستان کودکانه چقدر در تاثیرگذاری آن بر کودکان نقش دارد؟ در این مقاله می خواهیم درباره ویژگی کوتاه بودن داستان های کودکانه برایتان بگوییم؛ با ما همراه باشید.

کودکان مانند بزرگتر ها حوصله دنبال کردن قصه های طولانی و رمان ها ندارند. درواقع آن ها اصلا شناختی از مطالعه و فواید آن ندارند که بخواهند برای آن در روزمره خود برنامه ریزی کنند. وارد کردن مطالعه و قصه خوانی به برنامه روزانه کودکان، باید به صورت تدریجی و با علاقمند کردن آن ها به این کار اتفاق بیفتد. این موضوع بسیار حساس و مهم است و باید کاملا مطابق با سلیقه کودک شما جلو برود. 

شاید مهم ترین ویژگی یک داستان کودکان برای علاقمند کردن کودک به مطالعه، کوتاه بودن آن است. یک داستان کودکانه کوتاه باید مقدمه، جریان اصلی و نتیجه گیری داشته باشد و یک پیام مناسب را به کودکان منتقل کند. 

حواس پرتی در دوره ی کودکی به کودکان اجازه دنبال کردن داستان های طولانی را نمی دهد. شاید برای یادآوری ماجرای قصه مجبور باشید هر شب زمانی را به تعریف کردن خلاصه ای از آن بپردازید که این هم به نوبه ی خود حوصله آن ها را سر می برد. داستان کودکانه کوتاه پیام خود را به مخاطبان کوچکش می رساند و تمام می شود و نیازی به تلاش برای یادآوری جزییات قصه ندارد. پس داستان های کودکانه کوتاه، تمرکز کودکان را بیشتر جمع می کنند و منجر به تقویت تمرکز و دقت آن ها می شوند.

شنگول و منگول؛ قصه ای کوتاه و تاثیرگذار برای نسل ها

نمونه بارز یک داستان کودکانه کوتاه که نسل های زیادی را در دوره کودکی به خود مجذوب کرده است، داستان کودکانه شنگول و منگول و حبه انگور است. این قصه که با اقتباس از قصه "گرگ و هفت بزغاله" از مجموعه داستان های برادران گریم، نوشته شده است، در زبان های مختلف، نسخه های مختلفی داشته که در همه ی آن ها مضمون اصلی داستان حفظ شده است. 

در قصه شنگول و منگول شاهد آموزش غیر مستقیم احترام به حرف بزرگتر ها و عدم اعتماد به غریبه ها به کودکان هستیم. این پیام در این قصه کوتاه به خوبی برای کودکان قابل درک بوده و متناسب با سن آن ها بیان شده است. بدون این که نکته ای اضافی یا ماجرایی خسته کننده در قصه وجود داشته باشد، همراه با یک نتیجه گیری درست و پایان بندی زیبا، کودکان گیام قصه را دریافت می کنند. 

قصه شنگول و منگول برای کودکان بسیار جذاب بوده و از همان سال های اول انتشار تا به امروز شاید کمتر کسی آن را نشنیده باشد. برای شنیدن قصه زیبای شنگول و منگول کلیک کنید:

شنگول و منگول

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/LXpA
نظرتان را بنویسید