اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
در مورد بزرگسالان افسردگی و اضطراب از جمله مشکلات روانی هستند که میزان شیوع بالایی دارند ولی در مورد کودکان و نوجوانان اینطور نیست بلکه بیشتر رفتارهای نگران کننده و مشکل ساز هستند که برون ریز هستند مثل اختلالات سلوک ، پرخاشگری ، لجبازی و ... . نوجوانانی وجود دارند که گرایش های خصمانه و رفتارهای خشونت آمیز شدیدی از خود نشان می دهند که این رفتارها نشان دهنده اختلال نافرمانی مقابله ای است و باید در همان زمان اولیه شروع درمان شود زیرا ممکن است در بزرگسالی تبدیل به اختلالاتی مانند اختلال سلوک ، رفتارهای ضداجتماعی ، اختلالات اضطرابی و بزهکاری شود . در ادامه این مقاله به بیان تعریف و علل اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای می پردازیم .




اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای چیست
اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای از جهاتی به اختلال سلوک شباهت دارد ولی در اختلال سلوک رفتار فرد به گونه ای است که حقوق اساسی دیگران نادیده گرفته می شود ولی الگوی رفتار در اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای رفتارهای منفی گرایانه ، خصومت آمیز و ستیزه جویانه است . 



علائم اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای
علائم اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای شامل این موارد می باشد : 

این نوجوانان اغلب عصبانی می شوند و پرخاش می کنند ، با بزرگ تر ها مشاجره می کنند ، به اصول و مقررات بی اعتبایی می کنند و دستورات بزرگسالان را نمی پذیرند ، از روی عمد مردم را آزار می دهند ، اغلب دیگران را به سوء رفتار ، بی ادبی و اشتباه متهم کرده و انها را مقصر معرفی می کنند ، از کوچک ترین تذکر دیگران خشمگین شده و واکنش بد و شدید نشان می دهند ، خشمگین و از دیگران منزجر بوده و درصدد تلافی بوده و با این و آن دشمن است . 
این رفتارها باید مکرر باشند و به مدت حداقل 6 ماه ادامه داشته باشند و حداقل 4 مورد از این موارد باید در فرد دیده شود : از کوره در رفتن ، مشاجره با بزرگسالان ، سرپیچی عمدی از دستورات ، سرزنش دیگران برای اشتباهات و بدرفتاری خود ، عصبانیت و بدخلقی ، کینه توزی ، انتقام جویی .
نشانه های این اختلال در خانه مشاهده می شود ولی در مدرسه و سایر مکان ها چندان آشکار نیست ، افراد دچار این اختلال خود را لجباز و نافرمان معرفی می کنند و رفتارهای خود را واکنشی در برابر شرایط یا فشارهای غیرعادلانه محیطی می دانند . 
ویژگی ها و اختلالات همراه با اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای با توجه به سن و جنس متفاوت است . 
پسرانی که در دوران پیش دبستانی بدخلق هستند و رفتار تکانشی دارند به احتمال زیاد در بزرگسالی به اختلال نافرمانی مقابله ای مبتلا خواهند شد .
در طول سال های دبستان عزت نفس پایین ، خلق ناپایدار ، ضعف در تحمل ناملایمات ، ناسزاگویی و استعمال زودهنگام مشروبات الکلی ، دخانیات و مواد مخدر نیز در این کودکان مشاهده می شود و اغلب با والدین و معلمان و همسالان خود تعارض دارند . 
طبق تحقیقات طولی انجام شده این نوجوانان دو نوع رفتار آشکار و پنهان دارند که رفتار آشکار شامل درگیری هایی مثل جنگ و دعوا ، مشاجره ، کشمکش و تندخویی مشاهده می شود . اما رفتارهای پنهان آنها به صورت دزدی ، فرار از مدرسه و دروغگویی دیده شده است . 
نوجوانان پرخاشگر و ستیزه جو گرایش به کارهای خصومت آمیز دارند و مایل هستند وقتی در یک موقعیت مبهم قرار دارند جنبه های منفی را در نظر بگیرند و به دیگران سوء نیت دارند و همین تحریف ممکن است باعث شود کودک انگیزه تلافی پیدا کند . 



در ادامه بخوانید: انواع اختلالات اخلالگر ، کنترل تکانه و سلوک





سوالات متداول


1- اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای چیست ؟
اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای از جهاتی به اختلال سلوک شباهت دارد که در متن مقاله توضیحات بیشتری ارائه شده است .




2- علائم اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای چیست ؟
شناخت علائم اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای برای تشخیص زود هنگام و جلوگیری از آن لازم است و در متن مقاله علائم آن ارائه شده است .




3- عواقب اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای چیست ؟
اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای عواقب زیادی مثل عزت نفس پایین برای کودک به همراه دارد که در متن مقاله توضیح داده شده است .

منبع : اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/84vL
نظرتان را بنویسید