درمان اختلال دوقطبی

درمان اختلال دوقطبی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
اختلال دو قطبی، اختلالی است که در آن فرد دچار نوسان خلقی از حالت افسردگی به مانیک می شود. این اختلالات در دسته اختلالات خلقی قرار داده شده و در زنان و مردان تقریبا به یک اندازه شیوع دارد.

بیماری دو قطبی درمان قطعی نداشته و حتما برای رفع و بهبود آن باید به روانشناس و روانپزشک مراجعه کرد و از روش های درمانی پیشنهادی آن ها برای کاهش و کنترل علائم اختلال دو قطبی کمک گرفت.

برای درمان اختلال دو قطبی از روش های مختلف مثل دارو درمانی برای کاهش علائم افسردگی و یا نوسان خلق، روان درمانگری و راه های دیگری که کمک کننده بوده استفاده می کنند، در این مقاله در مورد راه های مختلف مقابله و درمان اختلال دو قطبی مطالبی ارائه شده است.



روان درمانی برای درمان دوقطبی
روان درمانی بخش مهمی از درمان اختلال دو قطبی بوده که در حوزه های فردی، خانوادگی و گروهی ارائه می شود که در این جا چند مورد از راه های مقابله با آن مطرح شده است.

 درمان بین فردی و ریتم اجتماعی دو قطبی

درمان بین فردی و ریتم اجتماعی (IPSRT) برای ایجاد ثبات در ریتم های روزانه مثل خواب، بیداری و زمان غذا خوردن ارائه شده و این تنظیمات منجر به روحیه بهتر فرد و تنظیم خلق او می شود.

 درمان شناختی رفتاری برای بیماری دوقطبی

درمان شناختی رفتاری (CBT) یکی از معروف ترین روش ها برای درمان اضطراب، استرس و افسردگی است. تمرکز این روش بر روی شناسایی باور ها و رفتار های ناسالم و منفی و جایگزین آن ها با باور و رفتار سالم است. همچنین افراد دوقطبی با این روش درمان راه های مناسبی برای کنترل و کاهش استرس و کنار آمدن با شرایط ناراحت کننده یاد می گیرند.

 آموزش روانی برای مقابله اختلال دوقطبی

یادگیری در مورد بیماری دو قطبی می تواند به شما و عزیزانتان کمک کرده تا شرایط را درک کنید. دانستن این که چه اتفاقی قرار است رخ دهد به افراد در زمینه دریافت بهترین حمایت، شناسایی مشکل، برنامه ریزی برای جلوگیری از عود و درمان دوقطبی کمک می کند.

 خانواده درمانی برای اختلال دوقطبی

خانواده درمانی و حمایت خانواده به شما و اطرافیانتان کمک کرده تا از برنامه خود پیروی کرده و علائم هشدار دهنده تغییرات خلقی را تشخیص و مدیریت کنید. 

حتما بخوانید: علت افسردگی






درمان دارویی برای مقابله با اختلال دو قطبی
دارو های بسیاری برای درمان دوقطبی وجود داشته که با توجه به علائم اختلال دو قطبی توسط پزشک تجویز می گردد، در اینجا برخی از این موارد ارائه شده است.

 دارو های تثبیت کننده خلق دو قطبی

دارو های تثبیت کننده خلق برای کنترل علائم مانیا یا هایپومانیا لازم بوده که شامل لیتیوم (lithium)، دپاکین (Depakene) و کاربامازپین (carbamazepine) می باشد.

 دارو های ضد روانپریشی در درمان بیماری دوقطبی

اگر علائم افسردگی و شیدایی پس از مصرف دارو های دیگر ادامه دار باشد، گاهی دارو های روان پریشی مثل اولانزاپین (olanzapine)، رسپیریدون (risperidone) و زیپراسیدون (ziprasidone) تجویز می شود.

 دارو های ضد افسردگی در درمان اختلال دو قطبی

معمولا به دلیل تشدید علائم مانیا با دارو های ضد افسردگی، این دارو ها در کنار درمان های دیگر و دارو های تثبیت کننده خلق تجویز می شوند. برخی دارو ها ترکیب ضد افسردگی فلوکستین و ضد روان پریشی اولانزاپین بوده که تاثیر مثبتی بر روی تثبیت خلق افراد می گذارد.



 دارو های ضد اضطراب برای درمان دوقطبی

داروی بنزودیازپامین (Benzodiazepines) در کمک به علائم اضطراب و بهبود کیفیت خواب افراد دو قطبی تاثیر گذاشته اما معمولا در مدت زمان کمی تجویز و مصرف می گردد.

حتما بخوانید: درمان اضطراب


درمان های کمک کننده به افراد دو قطبی
برای درمان افسردگی و مانیک دو قطبی می توان در کنار دارو و روان درمانی از راه های کمک کننده دیگر نیز استفاده کرد، که در این جا برخی از آن ها را مشاهده می کنید.

 مصرف ماهی و روغن ماهی برای درمان دوقطبی

تحقیقاتی نشان داده اند که در کشور هایی که افراد ماهی و روغن ماهی مصرف می کنند، شیوع اختلال دو قطبی بسیار کمتر است. در روغن ماهی اسید های چرب امگا 3 وجود داشته که در افراد افسرده و دو قطبی میزان آن کم است.

 تکنیک های آرامش بخش برای افراد دوقطبی

استرس بیماری دو قطبی را پیچیده کرده و برای کاهش این استرس استفاده از راه هایی که منجر به آرامش روان شده مناسب است، این راه ها شامل مدیتیشن یا مراقبه، یوگا و یا درمان با ماساژ است.

 سبک زندگی مناسب برای مقابله با دوقطبی

برای کاهش و کمک به درمان علائم دو قطبی باید به طور مرتب ورزش کرده، خواب خود را تنظیم و از رژیم غذایی مناسبی استفاده کرد. این موارد روی هم تاثیر متقابل داشته و علائم اختلال دو قطبی را بهبود می بخشند.

 بهبود روابط میان فردی برای درمان دو قطبی

برقراری روابط میان فردی سالم و صمیمی با اطرافیان در بهبود اختلال دو قطبی بسیار تاثیر گذار بوده و منجر به مراقبت و هشدار آن ها نسبت به علائم نا بهنجار می شود.

 کلام آخر

همانطور که ذکر شد اختلال دو قطبی درمان قطعی نداشته اما برای بهبود علائم آن استفاده از ترکیب روان درمانی، دارو درمانی و درمان های مکمل خانگی بسیار تاثیر گذار است، اما نیاز به حمایت اطرافیان و خانواده وجود دارد.

در ادامه بخوانید: علائم افسردگی




سوالات متداول


1- روان درمانی برای درمان دوقطبی چیست؟
روان درمانی بخش مهمی از درمان اختلال دو قطبی بوده که در حوزه های فردی، خانوادگی و گروهی ارائه می شود که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




2- درمان دارویی برای مقابله با اختلال دو قطبی چیست
دارو های بسیاری برای درمان دوقطبی وجود داشته که با توجه به علائم اختلال دو قطبی توسط پزشک تجویز می گردد که در متن مقاله نام برده شده اند.




3- درمان های کمک کننده به افراد دو قطبی چیست؟
برای درمان افسردگی و مانیک دو قطبی می توان در کنار دارو و روان درمانی از راه های کمک کننده دیگر نیز استفاده کرد که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : درمان اختلال دوقطبی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/GpK8
نظرتان را بنویسید