رودروایسی و یا رودربایستی داشتن

رودروایسی و یا رودربایستی داشتن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
به اصطلاح عامیانه رودروایسی و به عبارت دقیق و رسمی رودربایستی، حالتی است که فرد بنا به دلایل مختلفی اعم از ناتوانی در مخالفت، حرمت نگه داشتن، خجالت کشیدن و... فشارهایی را تحمل کرده و تن به خواسته های طرف مقابل می دهد.

امروزه افراد رودروایسی را، عدم توانایی در (نه) گفتن می دانند. بروز این مشکل در افراد موجب بروز عواقبی می شود که هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ شرایط پیرامونی شخص را دچار مشکلات عدیده ای می کند.

به همین منظور نیاز است تا افراد به صورت متعادل این خصیصه را در خود کنترل کنند تا نه در پاسخ منفی افراط کنند که نشان از بی ادبی باشد و نه تفریط کنند که روحیه خود را از دست بدهند. در این مقاله در مورد رودربایستی یا رودروایسی مطالبی ارائه شده است.



رودربایستی یا رودروایسی چیست
شاید برای همه ی ما پیش آمده باشد که در برابر بعضی از افراد که برای ما جایگاه ویژه ای دارند، بسیاری از مواقع مجبوریم تمام خواسته های آنان را اطاعت کنیم. زیرا احترامی که آن فرد برای ما دارد، سبب می شود تا توانایی نه گفتن به آن خواسته را نداشته باشیم.

در مواقعی ذیگر با توجه به اینکه از طرف مقابل خجالتی نداریم، اما شرایط اطراف و محیط ما به گونه ای است که نمی توانیم ممانعت کنیم؛ اساسا در این مواقع می گوییم دچار رودربایستی شدیم!

اصطلاح رودروایسی یا رودربایستی از دو جزء اصلی تشکیل شده است. جزء اول آن کلمه (رو) می باشد. (رو) در اینجا به معنای مقابل است که پس از ترکیب با میانجی معنی سینه به سینه شدن و مواجهه می دهد. (بایستی) که به معنای ایستادن است، اصطلاح را تکمیل می کند و در معنای تحت اللفظی، بدون هیچ واسطه ای رو در روی یکدیگر ایستادن و شفاف بودن در مواجهه است.

در مواقع رودربایستی، شخص فشار بسیار زیادی را متحمل می شود. زیرا اگر خواسته ی طرف مقابل مورد قبول فرد باشد، دیگر رودربایستی معنایی ندارد. زیرا آن خواسته مطابق با میل فرد بوده و شخص بدون هیچ فشاری آن را پذیرفته است.

اما زمانی رودروایسی معنا پیدا می کند که خواسته ی طرف مقابل با تمایلات فرد دارای تناقض است و شخص به هیچ عنوان میلی به پذیرش ندارد؛ که در اینجور مواقع شخص فشاری زیاد را متحمل می شود چرا که بایستی کاری را برخلاف میل خود انجام دهد. این مسائل در بسیاری مواقع در محیط کار رخ داده و منجر به فشار شغلی می شود.

حتما بخوانید: فشار شغلی و تاثیرات آن



معایب و آسیب های رودروایسی یا رودربایستی
نکته ی مهم در مورد رودروایسی این است که در بیشتر مواقع، طرف مقابل با تملق و چرب زبانی خود از ضعف فرد استفاده کرده و به گونه ای مکالمه را پیش می برد که شخص مجبور به پذیرش شود. در نتیجه اینجا دو اهرم فشار به فرد وارد می شود.

ابتدا اینکه او خودش نتوانسته از پس خودش بر‌بیاید و پاسخ منفی بدهد و دوم اینکه طرف مقابل از لحن و گویش حرفه ای برخوردار است. در همین راستا نیاز است تا فرد به شدت عزت نفس خود را تقویت کند تا اسیر رودربایستی نشود.

یکی از اصلی ترین آسیب های رودربایستی این است که روز به روز اعتماد به نفس فرد کاهش پیدا می کند. زمانی که شخص به اجبار تن به خواسته ای می دهد در خود احساس ناتوانی می کند. اینکه نمی تواند در برابر افراد ایستادگی کند و از مواضع و علایق خود دفاع کند. همین عامل ممکن است در موارد حاد منجر به انزواطلبی و نهایتا افسردگی شود.



در بسیاری از موارد که فرد مقهور چرب زبانی طرف مقابل می شود احساس می کند که قابلیت های چندانی ندارد و انسان ضعیفی است. از طرفی دیگر در مواردی که شخص به دنبال احترام دچار رودربایستی می شود، با خود فکر می کند که به خاطر رعایت اخلاق و منش انسان دوستانه چنین ضربه ای خورده است و در نتیجه با تنش های عصبی و رفتاری مواجه می شود.

از دیگر معایب رودروایسی می توان به تلف شدن اوقات فرد اشاره کرد. اینکه شخص درخواستی را به ناچار قبول می کند، به نشان از این است که آن خواسته در جهت فعالیت ها و روزمرگی های او نیست و زمانی که خواسته را قبول می کند، قطعا بایستی اوقاتی را خارج از برنامه ی خود به این کار اختصاص دهد.

حتما بخوانید: راه های کاهش استرس


راه های مقابله و درمان رودربایستی
برای درمان رودروایسی ابتدا نیاز است که قدرت نه گفتن را پیدا کنید. اغلب افرادی که درگیر رودربایستی هستند، به شدت با واژه ی (نه) غریبه هستند و همین عامل بروز این مشکل در آنان می باشد. برای اینکه جرات نه گفتن را کسب کنید، ابتدا نیاز است که واژه ی محترمانه و شکیلی در این رابطه پیدا کنید.

بیشتر این دسته از افراد که درگیر رودروایسی می شوند، فکر می کنند که نه گفتن بی ادبانه و خارج از احترام است. برای رهایی از این طرز فکر می توانید جملات محترمانه ای از قبیل: (( بسیار متاسفم که نمی توانم در اینباره کمکی به شما بکنم)) را در دستور کار خود قرار دهید.

راه دیگر مقابله با رودربایستی این است که در خود نهادینه کنید که شما مسئول ناکامی زندگی دیگران نیستید! اغلب اوقاتی که دچار رودربایستی با دیگران می شویم بدین علت است که فکر می کنیم اگر خواسته ی شخص را قبول نکنیم و شخص به خاطر پاسخ منفی ما دچار چالش شود، ما زندگی او را تباه کرده ایم! در صورتیکه مسئولیت زندگی هرکس بر عهده ی خود اوست.

سناریو چینی و آینده نگری را کنار بگذارید. در چنین مواقعی شخص با خود فکر می کند که اگر این درخواست را قبول نکند، ممکن است در آینده ای نزدیک روابط فردی شان به این علت از هم بپاشد. یا اینکه با خود سناریویی را ترتیب می دهد که اگر زمانی جای ما با یکدیگر عوض شود و من متقاضی باشم و او پاسخ منفی بدهد چی می شود؟ تمامی این نشخوارهای فکری و استرس و همراه با آن باعث می شود که ذلیلانه تقاضای طرف مقابل را بپذیریم.

برای مقابله آنی با رودربایستی می توانید در هنگامی پاسخگویی وقفه ایجاد کنید یا اینکه به آرامی بحث را عوض کنید تا شخص مقابل متوجه عدم تمایل شما بشود. اگر با اصرار شدید طرف مقابل روبرو شدید، می توانید پاسخ را به تعویق یک یا چند روزه بیاندازید تا بتوانید با زمان خریدن کمی به خود مسلط شوید و شجاعت نه گفتن را پیدا کنید.

یکی دیگر از عواملی که منجر به رودربایستی زیاد بین افراد شده عزت نفس پایین بوده بنابراین برای کاهش این رودروایسی و مهارت نه گفتن باید در افزایش عزت نفس خود چاره اندیشید.

در ادامه بخوانید: راه های افزایش عزت نفس
 کلام آخر

برای جلوگیری از فشار های احتمالی ناشی از رودربایستی نه گفتن را در خود تقویت کرده تا با فشار و استرس زیاد رو به رو نشوید. زیرا در بسیاری مواقع این رودروایسی منجر به تغییر مسیر زندگی و اشتباهاتی شده که گاهی غیر قابل جبران هستند.




سوالات متداول


1- رودربایستی یا رودروایسی چیست؟
به اصطلاح عامیانه رودروایسی و به عبارت دقیق و رسمی رودربایستی، حالتی است که فرد بنا به دلایل مختلفی تن به خواسته های دیگران می دهد که در متن توضیح آن ارائه شده است.




2- معایب و آسیب های رودروایسی یا رودربایستی چیست؟
نکته ی مهم در مورد رودروایسی این است که در بیشتر مواقع، طرف مقابل با تملق و چرب زبانی خود از ضعف فرد استفاده کرده که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- راه های مقابله و درمان رودربایستی چیست؟
برای درمان رودروایسی ابتدا نیاز است که قدرت نه گفتن را پیدا کرد زیرا اغلب افرادی که درگیر رودربایستی هستند، به شدت با واژه ی نه غریب هستند که در متن درمان آن مطرح شده است.

منبع : رودروایسی و یا رودربایستی داشتن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/JvXP
نظرتان را بنویسید