نشانه های آدم مغرور

نشانه های آدم مغرور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
حتماً برای شما هم پیش آمده که با فردی ارتباط بگیرید و بعد با خود بگویید عجب آدم مغروری! حال موضوع این است که اصلاً انسان مغرور کیست؟ آیا داشتن غرور واقعاً اینقدرها که ما فکر می کنیم بد است؟ ویژگی های آدم مغرور چیست بر چه اساسی به یک شخص مغرور گفته می شود؟

دو اصل مهم را در این مقاله بررسی می کنیم، اصل اول اینکه یاد بگیریم اصلاً غرور به چه ویژگی هایی گفته می شود و مورد بعد اینکه غرور چقدر خوب است و چقدر بد؟ چرا برخی افراد مغرور اما موفق هستند؟ غرور باید درست به کار گرفته شود که البته تعریف از درست خود طوماری است بی پایان!



غرور چیست و آیا داشتن غرور خوب است
اگر بخواهیم غرور را از نظر لغوی معنی کنیم، یعنی خود بالابینی! که البته همیشه مورد نکوهش قرار می گیرد و شعر جالب" من از روییدن خار بر سر دیوار دانستم که ناکس کس نمیگردد به این بالانشینی ها" مصداق این مورد است. اما روانشناسی حرف دیگری برای غرور و آدم مغرور دارد و از نظر روانشناسی، غرور خود شامل دو بخش مثبت و منفی است!

هنوز برای اینکه بگوییم غرور خوب است یا نه و ویژگی فرد مغرور چیست، زود است! غرور ها در دو بخش ناسالم و سالم تقسیم می شوند که بخش ناسالم آن تکبر و بخش سالم به معنی عزت نفس است.

حال یعنی چه! در واقع بالا بردن اعتماد به نفس یکی از مواد ضروری است که باعث می شود شخص از نظر عاطفی و روحی احساس خوشبختی داشته باشد. اما اینکه می گویند فلانی اعتماد به "سقف" است با عزت نفس فرق دارد و مرز افراد مغرور سالم و ناسالم دقیقاً همینجا مشخص می شود.

غرور سالم زمانی است که فرد احساس خوب و مثبتی نسبت به خود دارد یعنی با اعتماد به نفس صحبت می کند، خود را در انجام کاری مفید تلقی می کند و این حس کارآمدی باعث می شود بهتر کار کند و تلاش خوبی داشته باشد و از او به عنوان یک شخصیت با عزت نفس بالا یاد می شود. غرور سالم یعنی فرد برای کارهای اشتباه سرش را بالا می گیرد و نه می گوید! پس داشتن غرور اگر سالم باشد، خوب است!

حتما بخوانید: راه های افزایش عزت نفس



ویژگی های آدم مغرور چیست
آدم مغرور یک سری ویژگی های ظاهری و مشخص دارد که در لیست زیر در مورد آنها صحبت کرده ایم:

 ویژگی های ظاهری آدم مغرور

 آدم مغرور به طور کلی نسبت به افراد و همینطور انتقادها و پیشنهادهایی که می شود گارد می گیرد و به نوعی همیشه سر جنگ دارد.

او نمی تواند قبول کند که فردی از او بهتر است در واقع از نظر او بهتری وجود ندارد.

به زبانی ساده اگر بخواهیم بگوییم، فرد مغرور مرغش یک پا دارد. یعنی اگر بخواهید این افراد را قانع کنید عمر خودتان را تلف کرده اید.

از حالت چهره او می توان فهمید که فکر می کند علامه دهر است و هر چه می گوید و می پوشد و می خورد بهترین است.

او ارتباط کمی با آدمها دارد و به نوعی دوستان صمیمی او بسیار کم هستند و اصلاً کسی را برای دوستی قبول ندارد.

ایرادگیری بسیار زیاد و افراطی بخشی از ویژگی های ظاهری فرد مغرور است.

او فکر می کند همه افراد دور و بر او بسیار پایین تر از او هستند.

فرد مغرور نسبت به هر چیزی اظهار نظر می کند و این کار سبب می شود که درگیری های لفظی بیشتر شود.

انسان مغرور به خودش حق می دهد که برای بسیاری از مسائل تصمیم بگیرد.

آدم مغرور خود را رهبر هر کاری می داند.



 ویژگی های باطنی آدم مغرور

آدم مغرور از درون احساس حقارت و تنهایی دارد و از این بابت رنج می برد.

فرد مغرور عزت نفس پایینی دارد.

فکر می کند همه افراد از او بدشان می آید.

در ارتباط گیری عمیق با افراد دچار مشکل است چون کسی حوصله او را ندارد.

به ظاهر حالت دفاعی دارد اما داخلی خود را پوچ تلقی می کند.

غرور ناسالم در نهایت برای فرد افسردگی به همراه دارد و او خودش را دوست نخواهد داشت.

حتما بخوانید: درمان افسردگی




با آدم مغرور چگونه رفتار کنیم
معمولاً خصوصیت افراد مغرور برای بسیاری از افراد غیر قابل تحمل است و سوال اینجاست که نحوه رفتار با آدم مغرور چگونه است؟

 گام اول: در ارتباط با آدم مغرور رفتار همراه با خشم را کنار بگذارید! افرادی که غرور زیادی دارند سریع تحریک و عصبانی می شوند اول باید شخصیت آنها را بشناسید و به نوعی قلق آنها را به دست بگیرید.

 گام دوم: اگر قرار است فقط یک روز شخص مغرور را تحمل کنید، خودتان را درگیر او نکنید. سعی کنید صحبت را به سمتی ببرید تا از او پذیرایی کنید و حرف های خنده دار بزنید، صحبت در مورد کار و جامعه و سیاست با آدم مغرور سرتان را درد می آورد.

 گام سوم: باهوش باشید! بی توجهی به رفتارهای افراطی یک شخص مغرور، خود نوعی رفتار زیرکانه است. بهتر است سعی کنید از حرفهای او ناراحت نشوید و بیخیال باشید به هر حال مشکل از شما نیست و این موضوع برای خودتان روشن است پس برای او هم روشن خواهد بود.

 گام چهارم:  خلاصه یک رفتار مشترک بین شما وجود دارد، به تقویت همان بپردازید. مثلاً اگر هر دوی شما علاقه به قهوه دارید، قهوه درست کنید از فواید قهوه صحبت کنید.

 گام پنجم: خودتان خود مقصر هستید! اینکه سعی می کنید لج آدم مغرور را در آورید یعنی خودتان هم در این مشاجره نقش دارید پس باید بدانید که طاقت شما چقدر است و چطور می تواند اثرگذار باشد به هر صورت لج بین آدمها دوری ایجاد می کند.

 گام ششم: با آدم مغرور وارد رابطه احساسی نشوید! این توصیه را جدی بگیرید، شخص مغرور فقط نگاه احساسی خود را قبول دارد و اصلاً قرار نیست او را تغییر دهد. بهتر است واضح صحبت کنید اما ثابت کنید که اصلاً قرار نیست قضاوت کنید و این بخش را جدی بگیرید. شما خوب باشید و درگیر احساس منفی نشوید.

در ادامه بخوانید: با این افراد ازدواج نکنید
 کلام آخر

تحمل افراد مغرور بسیار سخت بوده اما در مواقع بسیاری این افراد از رفتار خود آگاهی کامل نداشته و صرفا این موضوع را یاد گرفته اند، بنابراین با صحبت و درک شرایط آن ها اختلافات و مشکلات بین فردی را حل کرده و برای رابطه بهتر تلاش کنید.




سوالات متداول


1- غرور چیست و آیا داشتن غرور خوب است؟
از نظر روانشناسی غرور شامل دو معنی و دیدگاه مختلف است، یکی منفی و دیگری مثبت که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




2- ویژگی های آدم مغرور چیست؟
آدم مغرور یک سری ویژگی های ظاهری و مشخص دارد و یک سری ویژگی های باطنی دارد که در متن مقاله به طور کامل شرح داده شده است.




3- با آدم مغرور چگونه رفتار کنیم؟
معمولاً خصوصیت افراد مغرور برای بسیاری از افراد غیر قابل تحمل است و نیاز به رعایت برخی نکات داشته که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : نشانه های آدم مغرور
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/8RYL
نظرتان را بنویسید