انگیزه های کار کردن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
اگر شما شاغل هستید احتمالا این سوال را از خود پرسیده اید که ما چرا کار می کنیم ؟ پاسخ ساده این است که همه می خواهند زندگی خود را بگذرانند . کار کردن وسیله ای را در اختیار ما می گذارد تا هزینه های زندگی خود را پرداخت کنیم و اگر به اندازه کافی خوش شانس باشیم ممکن است مقداری پول اضافی برای ما باقی بماند تا چیزهایی را که دوست داریم بخریم و مقداری نیز برای روز مبادا کنار بگذاریم . همه این ها انگیزه های بیرونی هستند که کار کردن به ما می دهد ولی ما از کار کردن انگیزه درونی نیز داریم . در ادامه این مقاله به بررسی علل و انگیزه های کار کردن در افراد می پردازیم . 




انگیزه های کار کردن
شاید تعجب کنید اگر بدانید بسیاری از برندگان ملیون دلاری بخت آزمایی که مشاغل خود را ترک می کنند بعد از مدتی با احساس بی هدفی ، بی انگیزگی و نارضایتی رو به رو می شوند . علاوه بر این تقویت هیجانی که برنده شدن در بخت آزمایی ایجاد می کند کم دوام است . این برندگان در طول یک سالی که چک های خود را نقد می کنند عموما می گویند به اندازه قبل از برنده شدن خوحشحال هستند .

این نشان می دهد که نه تنها پول موجب شادکامی نمی شود بلکه افراد بیشتر از پول و پاداش های بیرونی بیشتر به دنبال پاداش های درونی مانند پرداختن به فعالیت هایی که از نظر شخصی خشنود کننده هستند ، گسترش دادن تماس های اجتماعی خود و پر کردن روزهای خود با فعالیت های معنی دار هستند . اگر این پاداش های درونی و بیرونی تامین نشوند و فرد انگیزه خود را برای کار کردن از دست بدهد به مرور دچار فرسودگی شغلی می شود . 

 در ادامه به دلایل درونی دیگر برای کار کردن می پردازیم :

هویت خود : هویت شغلی با هویت فرد آمیخته است به همین دلیل افراد برای تعریف کردن هویتشان به شغل خود وابسته هستند . 

ارضای شخصی : ما اغلب نیازها ، تمایلات و ارزش های شخصی خود را از طریق کارمان ابراز می کنیم . ممکن است شغلی را انتخاب کنیم که به ما امکان دهد تا این تمایلات را ابراز کنیم . ارزش های ارضا کننده خود فضانورد ، دانشمند و ورزشکار ممکن است واضح به نظر برسد اما کارگران ، لوله کش ها ، افسران پلیس و .. نیز می توانند در کار خود علاوه بر پاداش های مادی ارضای شخصی نیز کسب کنند . 

حتما بخوانید : انتخاب شغل مناسب




احساس ارزشمندی : تایید و احترام برای شغلی که به درستی انجام می شود به احساس ارزشمندی کمک می کند . برای برخی احساس ارزشمندی ممکن است به انباشتن پول وابسته باشد ، برای یک نویسنده ممکن است به پذیرفته شدن یک شعر یا مقاله توسط یک مجله بستگی داشته باشد . وقتی در کار خود شکست می خوریم عزت نفس ما ممکن است به سرعت حساب بانکی ما افت کند . 

ارزش های اجتماعی کار : محیط کار تماس های اجتماعی ما را گسترش می دهد ، در محیط کار ممکن است با کسانی آشنا شویم که در تمایلات ما سهیم هستند . و ممکن است شبکه های اجتماعی تشکیل دهیم که در جامعه بسیار با تحرک ما جایگزین خانواده شوند . 

نقش های اجتماعی : نقش های کاری به ما کمک می کنند تا وظایف خود را در جامعه تعریف کنیم . جوامع شغلی هویت های اجتماعی خود را دارند مانند داروساز ، نقاش ، معلم ، دکتر و ... .



در ادامه بخوانید : درمان فرسودگی شغلی


سوالات متداول


1- چه چیزی منجر به فرسودگی شغلی می شود ؟
اگر انگیزه های درونی و بیرونی که در مقاله بیان شده اند تامین نشوند ، فرد دچار فرسودگی شغلی خواهد شد .




2- انواع دلایل درونی برای کار کردن چه مواردی هستند ؟
مثالهایی از انواع دلایل درونی کار کردن شامل هویت خود ، ارضای شخصی و دیگر مواردی می شود که در متن مقاله به طور کامل بیان شده اند .




3- آیا ممکن است در شغل کارگری نیز ارضای شخصی صورت بگیرد ؟
بله ، در مشاغلی مانند کارگری نیز افراد می توانند علاوه بر پاداش های مادی ارضای شخصی نیز کسب کنند که توضیحات تکمیلی آن در متن مقاله عنوان شده است .

منبع : انگیزه های کار کردن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/94wZ
نظرتان را بنویسید