علائم اختلال بدشکلی بدن

علائم اختلال بدشکلی بدن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
اختلال بدشکلی بدن یکی از انواع اختلالات وسواس است . که با اشتغال ذهنی یا نقص تخیلی در ظاهر یا چهره خود دارند . افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن سطح بالای اضطراب ، اضطراب اجتماعی ، خلق افسرده یا افسردگی و اعتماد به نفس پایینی دارند . خیلی از افراد از ظاهر خود و تمرکز بیش از حد بر این که چگونه به نظر می آیند خجالت می کشند و دوست ندارند در این مورد با دیگران صحبت کنند . اکثر این افراد تحت آرایشی قرار می گیرند تا نقص خیالی خود را بهبود بخشند درمان پوستی و جراحی بسیار شایع است . در کل اثرات بیماری بر زندگی بیمار خیلی زیاد است و فرد از برقراری روابط اجتماعی و شغلی دوری می کنند و تا یک سوم آن ها خانه نشین هستند چون می ترسند به خاطر زشت بودن مسخره شوند و یک پنج آن ها اقدام به خودکشی می کنند . هم چنین در این افراد اختلالات شخصیت مانند شخصیت وسواسی جبری ، اسکیزوئید ، و خودشیفته دارند .
در این مقاله به بررسی علائم اختلال بدشکلی بدن می پردازیم .





” برخی از افراد که بیش از اندازه خود را برنزه می کنند اختلال بدشکلی بدن دارند . “



علائم اختلال بدشکلی بدن
افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن قبلاً به فوبی بدشکلی معروف بودند . و این افراد به یک یا چند نقص یا عیب خیالی در ظاهر جسمی خود اشتغال ذهنی دارند . و اعتقاد دارند زشت ، فاقد جذابیت ، نابهنجار یا بدشکل به نظر می رسند . این نقص های خیالی از نظر دیگران قابل مشاهده نیستند یا جزئی به نظر می رسد . نگرانی های این افراد روی یک طیف از نگرانی کم به زیاد قرار دارد مثلاً در بعضی افراد این است که فقط جذاب نیستند  و در برخی دیگر این است که مانند هیولا به نظر می رسند . اشتغال های ذهی می توانند بر یک یا چند قسمت بدن عمدتاً بر پوست ( مانند جوش ، جای زخم ، چروک ها ، رنگ پریدگی خیالی ) مو ( مانند موی کم پشت  یا موی بدن یا صورت بیش از حد ) یا بینی ( مانند اندازه یا شکل ) تمرکز دارد . با این حال هر قسمت بدن می تواند مایه نگرانی باشد ( مانند چشم ها ، دندان ها ، وزن ، معده ، پستان ها ، پاها ، اندازه یا شکل صورت ، لب ها ، چانه ، ابروها ، اندام های تناسلی ) . برخی افراد در مورد تقارن خیالی قسمت های بدنشان نگران هستند . این افکار مزاحم به طور متوسط روزی 3 تا 8 ساعت وقت آن ها را می گیرد . رفتارهای رایج در این افراد این است که ظاهر خود را با دیگران مقایسه می کنند ، مدام نقص خیالی خود را در آینه نگاه می کنند و آن را با آرایش بیش از حد مانند شانه زدن ، تراشیدن ، چیدن یا کندن مو آن را پنهان می کنند . برخی از افراد بیش از اندازه خود را برنزه می کنند ( مثلاً برای تیره کردن پوست رنگ پریده یا کاهش جوش خیالی ) ، بارها لباس خود را عوض می کنند مثلاً برای پوشاندن نقص خیالی ، یا به صورت اضطراری خرید می کنند مثلاً برای محصولات زیبایی .



حتما بخوانید: وسواس چیست


آمار اختلال بدشکی بدن
آمار اختلال بدشکی بدن در بزرگسالان آمریکا حدود 2.4 درصد است ( 2.5 درصد در زنان و 2.2 درصد در مردان ) . در آلمان تقریباً 1.7 درصد تا 1.8 درصد اختلال بدریخت انگاری بدن دارند . هم چنین در آلمان نیز آمار اختلال بدشکلی بدن در زنان بیشتر از مردان است . آمار این بیماری در بیماران پوستی 9 تا 15 درصد است و در بیماران جراحی آرایشی  در آمریکا 7 تا 8 درصد است و در بیماران جراحی آرایشی بین المللی 3 تا 16 درصد ، در بیماران ارتودنسی بزرگسال 8 درصد و در بیمارانی که برای جراحی دهان یا فک و صورت مراجعه می کنند 10 درصد است . 

در ادامه بخوانید: اختلال وسواس فکری عملی


” آمار اختلال بدشکلی بدن در زنان بیشتر از مردان است . “


سوالات متداول


1- اختلال بدشکلی بدن چیست ؟
اختلال بدشکلی بدن یکی از انواع اختلالات وسواس است . که با اشتغال ذهنی یا نقص تخیلی در ظاهر یا چهره خود دارند که در مقاله توضیح داده شده است .




2- علائم اختلال بدشکلی بدن چیست ؟
افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن قبلاً به فوبی بدشکلی معروف بودند . و این افراد به یک یا چند نقص یا عیب خیالی در ظاهر جسمی خود اشتغال ذهنی دارند که در متن مقاله ارائه شده است .




3- آمار اختلال بدشکی بدن چه میزان است ؟
آمار اختلال بدشکی بدن در کشور های مختلف متفاوت است که برخی از آن ها در متن مقاله ارائه شده است .

منبع : علائم اختلال بدشکلی بدن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/1R8j
نظرتان را بنویسید