پرخاشگری در کودکان مبتلا به اختلال سلوک

پرخاشگری در کودکان مبتلا به اختلال سلوک
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
در زندگی بسیاری از کودکان فرصت های زیادی برای مشاهده و یادگیری پرخاشگری وجود دارد ، والدینی که کودکان خود را تنبیه بدنی می کنند الگوی رفتار پرخاشگرانه را در معرض دید آنان قرار می دهد . در واقع کودکانی که به شکل افراطی رفتارهای پرخاشگرانه و ضداجتماعی نشان می دهند به احتمال زیاد دارای پدران ، مادران و خانواده ای هستند که رفتار پرخاشگرانه داشته و یا مجرم بوده اند . این کودکان به ویژه در منزل شاهد رفتارهای پرخاشگرانه هستند . دیدن رفتارهای پرخاشگرانه کودکان را نیز مستعد می کند تا چنین رفتارهایی از خود نشان دهند . در ادامه این مقاله به بیان پرخاشگری در کودکان مبتلا به اختلال سلوک می پردازیم . 




پرخاشگری آموحته شده
پرخاشگری مهم ترین ویژگی در اختلال سلوک است و کودکان اغلب پرخاشگری را از طریق تقلید یاد می گیرند . کودکانی که فیلم های خشونت آمیز مطالعه می کنند و در صورتی که الگوی پرخاشگر فیلم پیامدهای مثبتی را تجربه کند رفتارهای وی را تکرار می کنند . کوکان نه تنها ممکن است پاسخ های پرخاشگرانه جدیدی را یاد بگیرند بلکه ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه ای را که قبلا یاد گرفته اند در اثر دیدن پرخاشگری های جدید تکرار کنند . مشاهده الگوی پرخاشگرانه جدید به بروز رفتارهای پرخاشگرانه قبلی نیز کمک می کند . نمایش خشونت در تلوزیون و تقلید آن توسط کودکان نیز تاثیر زیادی در بروز خشم دارد . در بسیاری از خانواده ها نیز والدینی که خشونت نشان می دهند باعث می شوند کودکانشان نیز چنین کاری کنند .

حتما بخوانید: بازی برای کنترل خشم کودکان


نقش خانواده در پرخاشگری کودکان
محیط خانواده مکانی برای آموزش پرخاشگری است . تاثیر عوامل خانوادگی بر اختلالات رفتاری تنها به اکتساب پرخاشگری محدود نمی شود و خانواده نقش بسیار مهمی در بروز اختلال سلوک دارد . وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده ، تعداد افراد خانواده ، روابط والدین ، شیوه فرزندپروری و غفلت خانواده از کودک از متغیرهایی به شمار می آیند که بر پیدایش اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان تاثیر ثیر می گذارند . نحوه نظارت والدین و شیوه انضباطی آنان با مشکلات سلوک رابطه دارد . بی اعتنایی ، گستاخی و مخالفت جویی از اولین رفتارهایی هستند که در کودک مشاهده می شوند . 
مقابله کردن با رفتارهای پرخاشگرانه نیز یکی از راه های یاد گرفتن پرخاشگری است ؛ بعضی از کودکان به ویژه در مدرسه مورد حمله سایر کودکان قرار می گیرند و کم کم یاد می گیرند برای مصون ماندن از تهاجم دیگران و خاتمه دادن به آن باید از رفتارهای پرخاشگرانه استفاده می کنند . علاوه بر این گاهی کودکانی که مورد آزار و اذیت واقع می شوند ممکن است در همان زمان رفتارهای پرخاشگرانه نشان ندهند ولی بعدها اگر در چنین موقعیتی قرار بگیرند رفتارهای پرخاشگرانه ای را که قبلا یاد گرفته اند تکرار می کنند . کودکان ممکن است رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه والدین خود الگوبرداری کنند . گاهی نیز والدین ممکن است به طور مستقیم موجب برانگیختن پرخاشگری در فرزندان خود شوند . فشارهای ناشی از مشاجره های پدر و مادر و طلاق نیز بر شیوه های تربیتی والدین تاثیر دارد چرا که پدر و مادر بعد از بعد از جنگ و جدال های مکرر و مستمر حوصله فرزندان خود را ندارند و قادر به رفع نیازهای آنان نیستند . پدر و مادری هم که طلاق می گیرند به دلیل فشارهای مضاعفی که تحمل می کنند شاید نتوانند نقش پدری یا مادری خود را به خوبی ایفا کنند و نظارت کافی بر فرزندان داشته باشند . 



در ادامه بخوانید: علل پرخاشگری


سوالات متداول


1- پرخاشگری آموخته شده چیست ؟
پرخاشگری کودکان می تواند منجر به اختلال سلوک در آن ها شود و یکی از راه های یادگیری خشونت تقلید می باشد که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .




2- محیط خانواده چگونه بر بروز اختلال سلوک در کودکان تاثیر می گذارد ؟
محیط خانواده و نوع برخورد والدین تاثیر زیادی بر بروز اختلال سلوک در کودکان دارد که در متن مقاله توضیح ان ارائه شده است .




3- مقابله کردن با پرخاشگری کودک چه تاثیری دارد ؟
مقابله کردن با پرخاشگری کودکان خود می تواند عامل بروز خشونت در آن ها باشد که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .

منبع : پرخاشگری در کودکان مبتلا به اختلال سلوک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qNkp
نظرتان را بنویسید