راه پیشگیری از اعتیاد فرزندان

راه پیشگیری از اعتیاد فرزندان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
استفاده از مواد مخدر گوناگون توسط جوانان ،  در دسترس بودن این مواد و شایع شدن استفاده از برخی مواد مانند ماری جوانا در بین جوانان این روزها به دغدغه و نگرانی بسیاری از والدین تبدیل شده است ، بیشتر والدین نگران هستند که فرزنشان به دام اعتیاد بیفتد . شما نیز اگر پدرو مادری نگران هستید و می ترسید که فرزندتان معتاد شود حتما هر کاری میک نید تا فرزندتان در مدرسه موفق تر شود ، زندگی سالم تری داشته باشد و به دام اعتیاد نیفتد ؛ برای این کار شما باید در مورد اثرات سیگار ، مواد و داروهای غیرمجاز با فرزندتان حرف بزنید ، از او بپرسید در این باره چه اطلاعاتی دارد و به او بیاموزید که استفاده از این مواد اثرات منفی زیادی دارد و روی درس او ، حافظه و مهارت های یادگیری اش تاثیر می گذارد . در ادامه این مقاله به راه پیشگیری از اعتیاد فرزندان می پردازیم و به شما اموزش می دهیم برای جلوگیری از اعتیاد فرزندان چه کاری باید انجام دهید . 




با فرزندانتان ارتباطی خوب و سازنده برقرار کنید
حتما در طول روز با فرزندتان گفت و گو داشته باشید و بنشینید و با هم حرف بزنید . فرزندتان فردی با امید ها ، ترس ها ، علایق و استعدادهای خاص خودش است . هرچقدر که شناخت بیشتری از فرزندان خود داشته باشید بهتر می توانید او را به سمت فعالیت ها مثبت و روابطه دوستانه هدایت کنید . با این شناخت احتمال اعتیاد به مواد مخدر و سیگار در او کمتر خواهد شد . راه های ایجاد یک رابطه خوب با فرزندان را یاد بگیرید و از انها به درستی و به جا استفاده کنید . اگر با فرزندتان یک رابطه نزدیک و صمیمی داشته باشید فرزند شما نیز در صورت مواجهه با مشکل به شما مراجعه کرده و از شما راهنمایی می گیرد و در نتیجه احتمال بسیاری از خطرات از بین می رود . هم چنین شما می توانید نظارت بیشتری روی رفتار او داشته باشید . 

حتما بخوانید : عوارض سیگار کشیدن
سهیم شدن در زندگی فرزندان
یکی از موارد بسیار مهم در جلوگیری از اعتیاد در فرزندان این است که والدین طوری رفتار کنند که بتوانند در زندگی و فعالیت های کودک شریک شوند .  اگر کودکان فعالیت مثبت انجام دهند و والدین نیز در زندگی و فعالیت های آنها مشارکت داشته باشند  با احتمال بسیار کمتری به مصرف مواد روی می آورند . با شرکت در فعالیت فرزندان ، خود را در زندگی او درگیر کنید و انجام موفقیت امیز کارهایش را مورد تعریف و تمجید قرار دهید . مشارکت و تشویق شما این پیام را به کودک منتقل می کند که این کارها ارزشمند هستند . حتما سعی کنید از راه مطالعه و جست و جو راه های مشارکت در زندگی فرزندان را یاد بگیرید . 





قوانین خانواده
سهل انگاری والدین نقش بسیار زیادی در مصرف مواد و اعتیاد فرزندان دارد و حتی نقش آن بسیار مهم تر از همسالان و دوستان ناباب است . اگر به فرزندتان تفهیم کنید که با مصرف مواد مخدر ، سیگار و ... مخالف هستید فرزندتان به احتمال کمتری این مواد را مصرف می کند  . ایجاد قوانین و مقررات در خانواده ، بیان دلیل نیاز به این قوانین و نظارت بر اجرای انها به صورت مداوم ضروری است . برای هدایت کودکان و پرورش عادت روزانه خوشتن داری لازم است والدین به صورت منظم قوانینی را ایجاد و اعمال کنند . والدینی که در خانواده قوانین خشنی اعمال می کنند یا بسار آسان گیر بوده و اصلا قانونی ندارند فرزندانشان به احتمال بیشتری به مصرف مواد روی می اورند . والدینی که با فرزندشان ارتباط صمیمی دارند ، هم می توانند ارزش ها و قواعد رفتاری را حفظ کنند ، هم می توانند قوانین درستی در خانه اجرا کنند و هم می توانند خویشتن داری را به فرزندشان بیاموزند .

حتما بخوانید : رابطه مثبت والدین با نوجوانان
والدین باید یک الگوی مثبت باشند

کودکان از بزرگسالان تقلید می کنند . بارها دیده ایم که کودکان از شیوه حرف زدن ، لباس پوشیدن ، آرایش کردن ما تقلید می کنند . هر کودکی دوست دارد یک بزرگسال باشد چون در نظر او بزرگسال بودن به معنی داشتن ازادی و قدرت تصمیم گیری مستقل است . بزرگ شدن یعنی هر چیزی که دلت می خواهد می توانی بخوری ، بنوشی و هر جایی دلت خواست بروی . در رابطه با مصرف مواد مخدر و سیگار نیز والدین تاثیر بسیار زیادی روی کودکان دارند وقتی از فرزندتان می خواهید برایتان زیرسیگاری بیاورد در واقع او را با مصرف مواد درگیر کرده اید . یک کودک می تواند کارهای مربوط به کودکان و بزرگسالان را تشخیص بدهد ، وظیفه والدین این است که با عدم مصرف مواد فهم کودک را تقویت کنند و موجب بداموزی کودک نشوند . والدین باید به فرزندان بفهمانند تبلیغات وپیام هایی که از طریق رسانه ها به ما می رسند مخرب ونا سالم هستند و جذابیت شان غیرواقعی است . پدرو  مادری که خودشان سیگار می کشند یا مواد مصرف می کنند احتمال ابتلای فرزندشان را به اعتیاد افزایش می دهند. 

انتخاب عاقلانه دوست

به فرزندان خود بیاموزید دوستان خود را عاقلانه انتخاب کنند . بیشتر والدین از تاثیر دوستان بر فرزندشان نگران هستند .، اغلب نوجوانان برای مصرف مواد و سیگار فشار واضحی را از سوی همسالان احساس نمی کنند . نوجوانان می گویند فشار برای مصرف مواد و سیگار بیشتر ناشی از آن است که می خواهند از سوی دیگران مورد پذیرش قرار گیرند ، احساس تعلق کنند و مورد پذیرش قرار بگیرند . عامل مهمی که باعث می شوند نوجوانان تحت تاثیر همسالان مواد مصرف کنند نیاز به پذیرش از سوی همسالان و ناتوانی در " نه گفتن " است .  اگر شما به عنوان پدر و مادر در طول سال های قبل و کودکی رابطه مستحکمی با فرزندتان برقرار کرده باشید هم چنان می توانید روی فرزندتان تاثیر بگذارید و  او را از مصرف مواد دور نگه دارید . رابطه محکم و درست با فرزند نقش موثری در پیشگیری از اعتیاد فرزندان دارد . 

در ادامه بخوانید : ویژگی روابط دوستی در نوجوانی


سوالات متداول


1- آیا با سهیم شدن در زندگی فرزندان می توان از اعتیاد آن ها جلوگیری کرد ؟
بله یکی از روش های پیشگیری از اعتیاد کودک ، شریک شدن در فعالیت ها و زندگی او است که توضیحات تکمیلی در این زمینه در متن مقاله بیان شده است .




2- والدین از چه طریقی می توانند مانع از اعتیاد فرزندانشان شوند ؟
والدین از طریق مشارکت در زندگی فرزندان ، ایجاد قوانین ، الگوی مناسب بودن وغیره می توانند مانع از اعتیاد فرزندان خود شوند که تمامی این موارد در مقاله عنوان شده اند .




3- آیا احتمال اعتیاد در فرزندان والدینی که رابطه سخت گیرانه یا سهل گیرانه با فرزند خود دارند ، بیشتر است ؟
بله فرزندان در چنین خانواده هایی به احتمال بیشتری سومصرف مواد خواهند داشت و برای مطالعه مطالب تکمیلی می توانید به مقاله مراجعه کنید .

منبع : راه پیشگیری از اعتیاد فرزندان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rOlp
نظرتان را بنویسید