دلایل اختلال شخصیت

دلایل اختلال شخصیت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
شخصیت ، شیوه تفکر ، رفتار و احساس  فرد است که باعث تفاوت افراد با یکدیگر می شود و شخصیت هر فرد تحت تاثیر وراثت ، محیط ، و تجربه قرار می گیرد . اختلال شخصیت شامل الگوی بادوام ، کلی و پایدار فکری ، عاطفی ، و رفتاری است .  انواع اختلالات شخصیت به چند دسته تقسیم می شوند که تحت عنوان اختلالات شخصیت دسته A ، اختلالات شخصیت دسته B و اختلالات شخصیت دسته C نام گذاری می شوند . اختلالات شخصیت از کودکی در افراد به وجود می آیند ولی در بزرگسالی و نوجوانی شدت می یابند و آزاردهنده می شوند و در این زمان است که توجه والدین و متخصصان را به خود جلب می کنند تا مورد درمان قرار بگیرند . بروز اختلالات شخصیت انسان حاصل مجموعه ای از علل زیستی ، ژنتیگی ، محیطی ، خانوادگی و ... است . بررسی علل اختلالات شخصیت بیشتراز این نظر اهمیت دارد که با آگاهی نسبت به آنها شاید بتوان از بروز بیشتر آنها در انسان جلوگیری کرد . در ادامه مقاله به بررسی علل اختلال شخصیت در افراد می پردازیم .






علل اختلال شخصیت
در به وجود آمدن انواع اختلالات شخصیت هم عوامل زیستی و ژنتیکی و هم عوامل محیطی نقش دارند و نمی توان گفت یک اختلال شخصیت مشخص به یک دلیل کاملا مشخص به وجود آمده است بلکه مجموعه ای از عوامل در بروز اختلال شخصیت در افراد نقش دارند ، در ادامه به علل بروز تعدادی از اختلالات شخصیت می پردازیم :

اختلال شخصیت مرزی : علل اختلال شخصیت مرزی دلبستگی ضعیف در کودکی ، بهره کشی جنسی در کودکی ، داشتن خانواده آشفته ، سابقه خانوادگی و علل ژنتیکی ، از دست دادن والدین در کودکی  ، نادیده گرفته شدن کودک توسط والدین .
اختلال شخصیت اسکیزوتایپال : این بیماری از لحاظ ژنتیکی شبیه به اسکیزوفرنی است و احتمال دارد کسی که در یک خانواده با بیمار اسکیزوفرنی بزرگ می شود به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال دچار شود . 
اختلال شخصیت ضداجتماعی : بهره کشی و آزار و اذیت در کودکی از علل مهم اختلال شخصیت ضداجتماعی در بزرگسالی است ، علل و زمینه ژنتیگی به دلیل وجود گرایش های ضداجتماعی در اعضای یک خانواده . 
در مورد سایر اختلالات شخصیت نیز وضعیت تا حدودی به همین ترتیب است و تربیت و طبیعت افراد در ابتلای افراد به اختلال شخصیت نقش دارد هر چند که جدا کردن علل ژنتیکی و زیستی و علل تربیتی بسیار دشوار است مثلا ممکن است بدرفتاری والدین باعث تغییرات خاصی در یک منطق مغز شده باشد ، در این حالت نسبت دادن اختلال صرفا به خانواده و یا صرفا به مغز اشتباه است و در عین حال تفکیک کردن آنها نیز بسیار دشوار می باشد . بنابراین باید این حقیقت را بپذیریم که پدیده ی پیچیده ای مثل شخصیت انسان و اختلالات شخصیت مربوط به آن علل چندگانه ای دارد که توصیف حالت علت و معلولی آن به راحتی ممکن نیست .



در ادامه بخوانید: ترتیب تولد و اختلالات شخصیت



سوالات متداول


1- اختلال شخصیت چیست ؟
اختلال شخصیت شامل الگوی بادوام ، کلی و پایدار فکری ، عاطفی ، و رفتاری است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .




2- علل اختلال شخصیت مرزی چیست ؟
علل اختلال شخصیت مرزی دلبستگی ضعیف در کودکی ، بهره کشی جنسی در کودکی و عوامل دیگری است که در متن ارائه شده است .




3- علل اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست ؟
بهره کشی و آزار و اذیت در کودکی از علل مهم اختلال شخصیت ضداجتماعی در بزرگسالی است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .

منبع : دلایل اختلال شخصیت
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/J3qg
نظرتان را بنویسید