عوارض اضطراب بارداری بر مادر

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
بارداری یکی از وقایع بسیار مهم و منحصر به فرد در زندگی زنان است که در عین خوشایند و دلپذیر بودن اضطراب آور و استرس زاست . به طوری که بسیاری از روانشناسان مانند اریکسون از بارداری به عنوان بحران عاطفی یاد کرده اند . بارداری به طور کلی اضطراب زاست و نگرانی های مراقبت از خود ، انتقال به نقش مادری ، نوع زایمان سزارین یا طبیعی ، سقط جنین ، آماده شدن برای تولد فرزند و ... همگی باعث اضطراب مادر باردار می شود و این اضطراب در افرادی که ناخواسته باردار می شوند بسیار بالاتر است . در ادامه این مقال به بیان عوارض اضطراب در بارداری روی مادر و دلایل آن می پردازیم .




عوارض اضطراب در بارداری بر روی مادر
عوارض اضطراب در بارداری بر مادر شامل سه بخش می باشد : 

عوارض اضطراب در بارداری بر مادر در سه ماهه اول : اضطراب بالا در سه ماهه اول بارداری ممکن است منجر به سقط جنین شود . اضطراب با تحریک سیستم عصبی خودکار باعث انقباض عضلات صاف شریان ها و در نتیجه کاهش جریان خون رحمی – جفتی می گردد و اکسیژن رسانی به رحم و جنین را مختل می کند ، هم چنین می تواند باعث اختلال در ضربان قلب جنین شود . اضطراب در بارداری باعث افزایش حالت تهوع و تشدید استفراغ می شود و در نتیجه مادر مقادیر زیادی آب از دست می دهد و ممکن است در بیمارستان بستری شود . 
عوارض اضطراب در بارداری بر مادر در سه ماهه دوم : میزان بالای اضطراب در سه ماهه دوم بارداری باعث افزایش ریسک مسمومیت بارداری می گردد ، مسمومیت حاملگی یکی از بیماری های جدی و خطرناک دوران بارداری است که نیاز به مراقبت های تخصصی دارد . هم چنین اضطراب در این دوران باعث افزایش فشار خون مادران می شود . 
عوارض اضطراب در بارداری بر مادر در سه ماهه سوم : در اواخر بارداری اضطراب باعث افزایش هورمون های استرس می شود و این هورمون ها با تاثیر بر عضلات صاف رحم باعث اختلال در میزان باز شده دهانه رحم می شوند و در روند طبیعی زایمان اختلال ایجاد می کنند و به این ترتیب باعث زایمان زودرس و یا طولانی شدن روند زایمان می شوند که خطرات زیادی برای مادر و نوزاد دارد . 


حتما بخوانید: علائم سقط جنین




دلیل اضطراب بارداری
با وارد شدن تدریجی زنان به سه ماهه آخر بارداری و رشد جنین همراه با اضافه شدن وزن و مشکلات جسمی دیگر حرکت و فعالیت مادر کم می شود و فکر کردن به زایمان زن باردار را دچار اضطراب می کند . 
برداشت زن از بارداری و دردهای زایمان ، سن کم ، میزان سواد و تحصیلات پایین ، رضایت زناشویی پایین ، وضعیت اقتصادی پایین و خشونت از طرف همسر ارتباط بسیار زیادی با اضطراب در بارداری دارند.
به گزارش سازمان جهانی بهداشت بارداری در نوجوانی ، بارداری ناخواسته ، سابقه سقط جنین یا تولد نوزاد مرده ، بارداری اول ، بارداری در اثر تجاوز جنسی از عوامل موثر در بروز اضطراب بارداری هستند .

منابع : بررسی وضعیت اضطراب مادران باردار در سه ماهه سوم بارداری و عوامل مرتبط با آن در مراجعه کنندگان به بیمارستان های شهر بندرعباس در سال 1931 ؛ نرگس صادقی ، شیلان عزیزی ، میترا ملایی نژاد
بارداری و اضطراب ؛ دکتر مهدی پور اصغر ، فریبا صالحی

در ادامه بخوانید: تاثیر اضطراب بر روابط جنسی



سوالات متداول


1- عوارض اضطراب در سه ماهه اول بارداری چیست؟
اضطراب در سه ماهه اول بارداری ممکن است منجر به سقط جنین شود که توضیحات تکمیلی در این خصوص در متن مقاله عنوان شده است.




2- عوارض اضطراب در سه ماهه دوم بارداری چیست؟
اضطراب در سه ماهه دوم ریسک ابتلا به مسمومیت بارداری را بالا می برد که برای آگاهی از چگونگی این مشکل می توانید به متن مقاله مراجعه کنید.




3- عوارض بارداری در سه ماهه سوم بارداری چیست؟
زایمان زود رس یکی از عوارض اضطراب در سه ماهه سوم است و اطلاعات تکمیلی در مورد آن در متن مقاله عنوان شده است.

منبع : عوارض اضطراب بارداری بر مادر
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/L38r
نظرتان را بنویسید