علل اختلال شخصیت مرزی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
اختلال شخصیت مرزی یکی از اختلالات شخصیت است که بیشتر هم در زنان دیده می شود ؛ شاید زنان بیشتر از مردان خلق و خوی بی ثبات و احساساتی داشته باشند . ویژگی اصلی آن بی ثباتی در روابط میان فردی ، خلق و خو ، اهداف ، عواطف ، احساسات و رفتار است . این افراد در روابطشان اعتدال ندارند و نمی توانند شخصی را با ویژگی های خوب و بد در نظر بگیرند ، در نظر آنها افراد یا خوب هستند با بد و دیگر اینکه در زمانی کوتاه حالشان از حالت ناامیدی به سرخوشی بدل می شود . این ها ویژگی های این اختلال هستند ولی اختلال شخصیت مرزی به چه دلیلی به وجود می آید ؟ در ادامه مقاله به بیان علل بروز اختلال شخصیت مرزی می پردازیم . 




محیط خانوادگی نا امن و بی ثبات
نا امنی تقریبا همیشه از بدرفتاری و رهاشدگی بر می خیزد . بیشتر افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در دوران کودکی بد رفتاری های جسمی ، جنسی یا کلامی را تجربه کرده اند . اگر هم چنین تجربه ای نداشته اند معمولا با خشونت شدیدی با انها رفتار شده است . علاوه بر این کودکان بارها در طول زندگی خود رها شده اند . کودک ممکن است برای مدت زمان زیادی احساس تنهایی کند که با یک مراقب بدرفتار زندگی می کند . یا اینکه ممکن است مراقب اصلی کودک فردی بی ثبات و غیر قابل اطمینان باشد مثل والدین معتاد یا دمدمی مزاج . چنین والدینی به جای احساس ایمنی و دلبستگی برای کودکان احساس بی ثباتی و ترس را به وجود می آورند و به همین دلیل است که محیط خانوادگی نا امن یکی از علل بروز اختلال شخصیت مرزی است .

حتما بخوانید: انواع اختلال شخصیت تیپ B



محیط زندگی محروم کننده
در این خانواده ها محبت والدین ، صمیمیت جسمانی ، همدلی ، نزدیکی و حمایت هیجانی ، راهنمایی و محافظت معمولا وجود ندارد یا اینکه ناکافی است . یکی از والدین یا هر دو ممکن است از نظر هیجانی غیر قابل دسترس باشد و کمترین همدلی را برای کودک فراهم بیاورد . به این دلیل فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی از نظر هیجانی احساس تنهایی می کند .



محیط زندگی به شدت تنبیه کننده یا طرد کننده
افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در خانواده هایی بزرگ می شوند که بویی از پذیرش ، بخشش و محبت نبرده اند . خانواده ها نسبت به آنها طرد کننده و انتقادگرانه رفتار می کنند و وقتی که آنها کار اشتباهی انجام دهند به شدت تنبیه می شوند و مورد بخشش قرار نمی گیرند . در دوران کودکی این افراد احساس بی ارزشی ، شیطان صفتی و ناسالمی می کنند حتی وقتی که رفتارهای بد انها در دوران تحول کودکی بهنجار محسوب می شوند . 

در ادامه بخوانید: اختلالات شخصیت
خانواده ای که می خواهد کودک فقط اطاعت کند 
یکی دیگر از علل و عوامل بروز اختلال شخصیت مرزی خانواده ای است که به نیازهای کودک هیچ اهمیتی نمی دهد و مستبدانه رفتار می کند . محیط خانوادگی نیازها و احساسات کودک را واپس زنی کرده است . معمولا درباره حرف ها یا اعمال کودکان قواعدی ضمنی در خانواده ها وجود دارد و کودکان این پیام را دریافت می کنند : " نباید چیزی را که احساس می کنی نشان دهی ". وقتی که آسیب می بینی گریه نکن ، وقتی کسی با تو بد رفتاری می کند عصبانی نشو ، خودت را آسیب پذیر نشان  نده . " فقط کسی باش که ما می خواهیم " . ابراز درد هیجانی توسط کودک به خصوص خشم و ناراحتی اغلب باعث عصبانیت والدین و تنبیه کودکان می شود . 



در ادامه بخوانید: تله رها شدگی



سوالات متداول


1- اختلال شخصیت مرزی چیست ؟
اختلال شخصیت مرزی یکی از اختلالات شخصیت است که بیشتر هم در زنان دیده می شود و در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .




2- محیط خانوادگی نا امن و بی ثبات چه تاثیری در اختلال مرزی دارد ؟
بیشتر افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در دوران کودکی بد رفتاری های جسمی ، جنسی یا کلامی را تجربه کرده اند که در متن مقاله وضیح آن کامل ارائه شده است .




3- محیط زندگی به شدت تنبیه کننده یا طرد کننده چه تاثیری بر بروز اختلال مرزی دارد ؟
افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در خانواده هایی بزرگ می شوند که تنبیه گر هستند که می توانید توضیح آن ر در متن مقاله مشاهده کنید .

منبع : علل اختلال شخصیت مرزی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/O3yr
نظرتان را بنویسید