اختلال ناخن جویدن

اختلال ناخن جویدن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
اختلال ناخن جویدن در ابتدا یک عادت موقت و غیر مخرب به نظر می رسد اما اگر ادامه دار شود سبب بروز مشکل جدی و طولانی مدت خواهد شد و اثرات بدی روی شخص می گذارد. بسیاری از افراد عادت به گاز گرفتن دور ناخن خود دارند و این روند به حدی پیش می رود که غیر قابل کنترل خواهد بود.

این روند سبب تخریب بافت اطراف ناخن شده و در نهایت مشکلات زیادی ایجاد می کند. نامی که برای اختلال ناخن جویدن در علم دیده می شود اونیکوفاژی بوده و در لیست رفتارهای تکراری متمرکز بدن است. یعنی بدن به هر بهانه ای به این رفتار پناه می برد. در این مقاله به بررسی اختلال و بیماری ناخن جویدن می پردازیم.



اختلال ناخن جویدن چیست
اختلال ناخن جویدن در لیست بیماری های اختلالات وسواس- اجباری قرار گرفته و مشهور به رفتار های تکراری متمرکز بدن است. اختلالات وسواسی اجباری که با عنوان disorderobsessive compulsive  شناسایی می شود یک بیماری روانی است به طوری که شخص دیگر افکار ناراحت کننده شده و رفتارهای وسواس گونه پیدا می کند. به طوری که روح و جسم او خود را مجبور به تکرار می کنند.

بررسی ها نشان می دهد که در حدود دو درصد از افراد جامعه به اختلالات وسواسی اجباری مبتلا هستند. اختلال ناخن جویدن بخشی از این اختلال محسوب می شود به طوری که شخص همیشه به فکر جویدن ناخن بوده و از هر فرصتی برای این کار استفاده می شود رفتارهای او به قدری وسواسی و اجباری می شود که اگر این کار را نکند نگران خواهد بود.

افرادی که وسواسی هستند نیز از این اختلال رنج می برند به طوری که نمی توانند خود را قانع کنند و از جویدن ناخن کمک می گیرند. فعالیت های شخصی و اجتماعی در این راستا اثربخشی مشخصی داشته و بسیار مهم است که شخص بتواند در یک مسیر درست فعالیت نماید. انجام فعالیت های اجباری و یا فعالیت های که شخص علاقه ای به ان ندارد سبب بروز اختلال ناخن جویدن می شود و شخص به آن عادت می کند.

حتما بخوانید: وسواس عملی چیست




علت ناخن جویدن افراد
اختلال ناخن جویدن دلایل خاص خود را دارد که در این جا برخی از مهم ترین آن توضیح داده شده است.

عوامل ژنتیکی:

یکی از دلایلی که منجر به اختلال ناخن جویدن در کودکان و بزرگسالان می شود، عوامل ژنتیکی است. در واقع اگر والدین عادت به این کار داشته باشند، کودکان نیز چنین کاری را به صورت پیش فرض در ذهن خود دارند. عوامل ژنتیکی مهمترین عامل اختلال ناخن جویدن در کودکان است. والدینی که در کودکی عادت به این کار داشتند، احتمال اینکه شاهد اختلال ناخن جویدن در فرزندانشان باشند بسیار زیاد است. علت جویدن ناخن در افراد متفاوت است.

استرس های ذهنی و عاطفی:

یکی دیگر از دلایلی که منجر به اختلال ناخن جویدن در شخص می شود، استرس های ذهنی و عاطفی است. چنین جریانی در کودکانی که عصبی هستند و یا اضطراب زیادی دارند دیده می شوند. در واقع تنش های کودک زیاد است و از جویدن ناخن برای کمک به مشکلات خود کمک می گیرند.

خستگی:

بررسی ها نشان داده است که خستگی سبب بروز اختلال ناخن جویدن می شود افرادی که خسته هستند، فعالیت روزانه زیادی دارند و به کل موقعیت کاری دشواری دارند خستگی زیادی را پیش رو خواهند داشت. این افراد معمولاً با جویدن ناخن خود را آرام کرده و به آرامش خود کمک می کنند. اختلال ناخن جویدن در چنین افرادی معمولاً بدون فکر کردن صورت می گیرد.

بیش فعالی:

بیش فعالی از دیگر دلایل اختلال ناخن جویدن در کودکان محسوب می شود. بیش فعالی نوعی اضطراب در افراد محسوب می شود به طوری که کودک این تصور را می کند که دیگر نمی تواند از نظر روحی در موقعیت درستی باشد و همینطور تفاوت خود با سایر افراد را متوجه می شود. در این راستا به کمک جویدن ناخن خود را آرام می کند.

شکست:

در بزرگسالان، اختلال ناخن جویدن بر اساس شکست رخ می دهد به طوری که شخص پس از پشت سر گذاشتن طلاق و مشکلات مربوط به آن درگیر این اختلال شده و به نوبه خود، سبب آرامش خود می شود.

حتما بخوانید: انواع وسواس


علائم اختلال جویدن ناخن
اختلال ناخن جویدن معمولاً با یک سری علائم روانی و جسمی همراه است که در این جا این نشانه ها و علائم ذکر شده است.

1احساس پریشانی:

یکی از علائم اختلال جویدن ناخن احساس پریشانی و یا اضطراب و تنش است. در واقع شخص پیش از گاز گرفتن دچار تغییر حالت ظاهری شده و این حالت در او باقی می ماند.

2احساس تسکین:

این احساس بخشی از علائم اختلال جویدن ناخن محسوب می شود به طوری که شخص احساس تسکین کرده و حس می کند به کمک این روش می تواند خود را آرام سازد. این علائم در افراد افسرده تاثیرگذار است.

3لذت پس از گاز گرفتن:

از دیگر علائمی که در اختلال جویدن ناخن دیده می شود لذت پس از گاز گرفتن است. برخی از افراد عاشق دردهای شیرین هستند، کسانی که بدن خود را زخم می کنند .

4احساس شرم:

افرادی که احساس شرم می کنند، از خودشان خوششان نمی آید به دنبال روشی هستند تا صدمات جسمی به خود وارد کنند و جویدن ناخن را انتخاب می کنند.

5احساس خجالت:

افرادی که درگیر خجالتی به سبک افراطی هستند به طوری که برای حضور در هر محفلی به مشکل بر می خورند به اختلال جویدن ناخن دچار می شوند این افراد جویدن ناخن را روشی برای رهایی از مشکلات خود می دانند و سعی می کنند این رویه را ادامه دهند.

6آسیب های دهانی و دندانی:

برخی از افراد به دلیل مشکلات دهانی و دندانی به جویدن دندان پناه می آورند به طوری که آبسه و عفونت صورت گرفته و دندان دچار مشکل می شود. در این زمینه بسیار مهم است که آسیب های دهانی درمان شود.

7کشیدن مو:

اختلال جویدن ناخن گاه با کشیدن مو یا کندن پوست نیز همراه شده و در لیست علائم این اختلال قرار می گیرد به طوری که جویدن دندان برای شخص کافی نبوده و تصمیم به کشیدن مو نیز می گیرد.

8بیماری های روانی:

در علائم اختلال جویدن ناخن به بیماری های روانی نیز برخورد داشته ایم و مشخص است که این بیماری ها در نهایت منجر به اختلال جویدن ناخن می شوند.

حتما بخوانید: انواع اختلالات اضطراب
درمان ناخن جویدن چیست
برای درمان جویدن ناخن باید روش های قدیمی کنار گذاشته شده و یک سری روش های به روز اجرا شود که در این جا مشاهده می کنید.

استفاده از مانع: یکی از روش های درمان اختلال جویدن ناخن، اجرای یک مانع بین دهان و ناخن است. این روش مقابله با جویدن ناخن بوده و شخص را از این کار دور می کند. در این راستا می توانید از دستکش معمولی، جوراب و بایت پلیت استفاده کنید. بایت پلیت یک ابزار ثابت برای جلوگیری از مکیدن انگشت محسوب می شود.



تغییر رفتار: کسانی که درگیر اختلال جویدن ناخن هستند باید در رفتارهای خود تغییر ایجاد نمایند. مثلاً زمانی که انگشت به سمت دهان برده می شود باید، سریعاً تغییر وضعیت داد.

یوگا: یوگا به آرامش اعصاب کمک زیادی می کند بنابراین چه خوب است که از این ورزش آرامش بخش استفاده شود تا بدن در وضعیت مناسبی قرار بگیرد و بتواند خود را بازیابی کند. یوگا ساختار خاص خود را دارد.

بیکار نبودن: یکی از دلایلی که منجر به اختلال جویدن ناخن می شود، بیکاری و یا بی هدفی است! بهتر است بدانید که برای درمان اختلال جویدن ناخن باید سعی کنید بیکار یا بی هدف نباشید! یک سرگرمی هنری به شما کمک می کند.

دوری از فضای متشنج: کسانی که درگیر مشکل جویدن ناخن هستند باید به سراغ محیط های آرام و بدون اضطراب بروند. این افراد معمولاً می توانند افرادی که آرامش بیشتری دارند را انتخاب کنند. در چنین شرایطی بسیار مهم است که روابط سالمی برای خود فراهم سازید.

در ادامه بخوانید: مدیتیشن یا مراقبه


کلام آخر

یکی از دلایلی که منجر به اختلال ناخن جویدن در افراد می شود، استرس های ذهنی و عاطفی است. چنین جریانی در کودکانی که عصبی هستند و یا اضطراب زیادی دارند بیشتر دیده می شود. در واقع تنش های کودک زیاد است و از جویدن ناخن برای کمک به مشکلات خود کمک می گیرند. بنابراین در صورت که خود و یا کودکتان با این مشکل رو به رو شدید هر چه سریع تر به پزشک یا رواندرمانگر مراجعه کنید.




سوالات متداول


1- اختلال ناخن جویدن چیست؟
​ اختلال ناخن جویدن در لیست بیماری های اختلالات وسواس- اجباری قرار گرفته که در متن مقاله شرح داده شده است.




2- علت ناخن جویدن افراد چیست؟
​ اختلال ناخن جویدن دلایل خاص خود مثل ژنتیک و یا استرس دارد که در متن مقاله این عوامل توضیح داده شده است.




3- درمان ناخن جویدن چیست؟
برای درمان جویدن ناخن باید روش های قدیمی کنار گذاشته شده و یک سری روش های به روز اجرا شود که در متن مقاله مطرح شده است.

منبع : اختلال ناخن جویدن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/yVkn
نظرتان را بنویسید