فواید و مضرات اینترنت برای کودکان

فواید و مضرات اینترنت برای کودکان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
با پیشرفت تکنولوژی اینترنت تقریبا بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان ها شده است . افراد مختلف جامعه در سنین مختلف به اینترنت دسترسی دارند و بسیاری از کارهای خود را با استفاده از اینترنت انجام می دهند.

در این بین اینترنت در دسترس کودکان نیز وجود دارند و به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. به ویژه با رواج پیدا کردن آموزش های مجازی . در کنار فواید اینترنت برای کودکان مضراتی هم برای آن ها دارد.



فواید اینترنت برای کودکان چیست
همانطور که در مقدمه مقاله اشاره کردیم اینترنت می تواند مزایای زیادی را برای فرزندان ما به همراه داشته باشد و در رشد و پیشرفت آن ها به ویژه در زمینه درسی و تحصیلی نقش پررنگی دارد . اینترنت باعث می شود امکانات گسترده تری در جهت آموزش در اختیار کودکان قرار بگیرد . برای اینکه بتوانیم استفاده درست از اینترنت را به فرزندانمان آموزش دهیم و مانع از وارد شدن آسیب های احتمالی به فرزندمان شویم باید مزایا و معایبی که اینترنت دارد را بشناسیم . در ادامه به معرفی فواید اینترنت برای کودکان می پردازیم.

به راحتی و به صورت رایگان به اطلاعات گوناگون دست پیدا می کنند :

یکی از مزایا استفاده کودک از اینترنت این است که به آسانی می توانند به اطلاعات گوناگونی دست پیدا کنند . آن ها می توانند از طریق اینترنت به مقالات و مجلاتی که می خواهند دست پیدا کنند . آموزش های مجازی و فیلم های آموزشی روز به روز در حال گسترش پیدا کردن و پیشرفت هستند . کودکان از طریق اینترنت به راحتی به آن ها دسترسی پیدا می کنند.

اینترنت زمینه پیشرفت تحصیلی را برای کودکان آماده می کند :

در اینترنت فیلم های آموزشی گوناگونی با تدریس اساتید مختلف وجود دارد . کودکان برای اینکه بهتر درس خود را یاد بگیرند می توانند از این آموزش ها در جهت ارتقا سطح و موفقیت تحصیلی خود استفاده کنند.

سرگرمی های مناسب و گوناگونی در اینترنت برای کودکان وجود دارد :

بازی های آنلاین گوناگونی وجود دارد که کودکان با استفاده از اینترنت می توانند از آن ها استفاده کنند . این بازی ها کمک می کنند تا کودکان اوقات فراغت خود را پر کنند و در کنار آن به دلیل فکری بودن بسیاری از این بازی ها نکات مختلف را یاد می گیرند و از لحاظ فکری و هوشی پیشرفت می کنند.

تقویت زبان انگلیسی :

برای استفاده از اینترنت لازم است کودک با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشد . بنابراین یکی دیگر از فواید اینترنت برای کودکان این است که استفاده مرتب و مکرر از مرتب باعث می شود زبان انگلیسی کودک پیشرفت کند.

حتما بخوانید: مزایا و معایب ازدواج اینترنتی




مضرات اینترنت برای کودکان چیست
در کنار فواید اینترنت برای کودکان که معرفی کردیم . اینترنت برای کودکان یک سری مضرات نیز دارد و در صورت عدم مراقبت والدین و استفاده نادرست کودک از آن می تواند به او آسیب برساند . در ادامه به بررسی مضرات اینترنت برای کودک می پردازیم.

وجود محتواهای غیراخلاقی و نامناسب برای کودکان :

اینترنت دارای یک فضای باز و آزاد است که محتواهای بسیار گوناگونی در همه زمینه ها در آن وجود دارد . به همین دلیل ممکن است کودکان از طریق اینترنت به محتواهای غیراخلاقی و مطالبی مثل پورنوگرافی که مناسب سن آن ها نیست دست پیدا کنند که این نکته اثرات مخربی روی آن ها می گذارد.

اعتیاد به اینترنت :

استفاده مکرر از اینترنت و بازی های آن باعث ایجاد وابستگی کودک به اینترنت می شود و می تواند بروز اعتیاد به آن را در کودکان به دنبال داشته باشد . اعتیاد به اینترنت یکی از مضرات اینترنت برای کودک می باشد که روان شناسان نگرانی های زیادی بابت آن دارند.

اینترنت می تواند بر وضعیت جسمانی کودکان اثر منفی بگذارد :

برای استفاده از اینترنت باید از ابزاری مانند کامپیوتر ، لپ تاپ ، تبلت و تلفن های همراه هوشمند استفاده کرد . استفاده زیاد از اینترنت باعث می شود که کودک زمان زیادی به صفحه مانیتور این وسایل خیره شود . این مسئله به چشم کودک آسیب زیادی وارد می کند.



استفاده زیاد از اینترنت باعث می شود کودکان روابط اجتماعی یاد نگیرند :

استفاده زیاد از اینترنت باعث می شود کودکان اکثر وقت خود را به تنهایی بگذرانند و مشغول بازی های آنلاین شوند . این مسئله باعث می شود کودک از جامعه دور باشد و دوستان کمی را در دنیای واقعی پیدا کند . در نتیجه یکی از آسیب های اینترنت برای کودکان کاهش روابط اجتماعی و منزوی شدن آن ها باشد.

حتما بخوانید: روش های ترک اعتیاد به گوشی


نحوه کنترل استفاده کودک از اینترنت
بعد از اینکه مضرات و فواید اینترنت برای کودکان را به طور کامل شرح دادیم باید به این سوال پاسخ دهیم که کنترل استفاده کودک از اینترنت وجود دارد ؟ بعضی از افراد راهکاری را که برای کنترل کودکان پیشنهاد می دهند این است که استفاده از اینترنت را برای آن ها ممنوع کنیم . در صورتی که روان شناسان این روش را کاملا غلط می دانند . با توجه به ویژگی هایی که کودکان دارند منع آن ها در رابطه با استفاده از اینترنت باعث می شود کنجکاوتر شوند و بیش تر به سمت استفاده از آن بروند. همچنین بیش تر در معرض آسیب محتوا های نامناسب قرار می گیرند.

بهترین روشی که برای کنترل استفاده کودک از اینترنت وجود دارد این است که از همان ابتدا در رابطه با روش صحیح استفاده از اینترنت با آن ها صحبت کنیم و آن ها را نسبت به خطراتی که می تواند آن ها را تهدید کند آگاه سازیم. با این روش کودک با آگاهی از اینترنت استفاده می کند و حس کنجکاوی او کم می شود.

نرم افزارهایی نیز در زمینه کنترل کودکان در زمان استفاده از اینترنت طراحی شده است . این نرم افزارها کمک می کنند که استفاده کودک از اینترنت با استفاده از بازی و سرگرمی ها کنترل شود و کودک در معرض آسیب های بسیار کم تری قرار بگیرد . اما باز هم بهترین کار این است به طور کامل در رابطه با مزایا و معایبی که اینترنت دارد با کودک خود صحبت کنیم و او را نسبت به اتفاقاتی که ممکن است بیفتد آگاه سازیم.

در ادامه بخوانید: کنترل استفاده از فضای مجازی
کلام آخر

با پیشرفت تکنولوژی افراد مختلف در جامعه بسیاری از کارهای خود را با استفاده از اینترنت انجام می دهند. گروهی از این افراد کودکان هستند. اما به دلیل سن حساسی که دارند ممکن است اینترنت به آن ها آسیب هایی وارد کند. بنابارین با توجه به راه حل های ارائه شده از این موضوع مراقبت کنید.








سوالات متداول


1- فواید اینترنت برای کودکان چیست؟
اینترنت برخلاف تصور عموم افراد می تواند برای کودکان مزایای بسیاری داشته باشد که در متن مقاله مطرح شده است.




2- مضرات اینترنت برای کودکان چیست؟
اینترنت برای کودکان یک سری مضرات نیز دارد و در صورت عدم مراقبت والدین و استفاده نادرست کودک از آن می تواند به او آسیب برساند که درمتن مقاله شرح داده شده است.




3- نحوه کنترل استفاده کودک از اینترنت چگونه است؟
بعضی از افراد راهکاری را که برای کنترل کودکان پیشنهاد می دهند که کودک آسیب نبیند، در متن مقاله آن ها را مطرح کرده ایم.

منبع : فواید و مضرات اینترنت برای کودکان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/xRjB
نظرتان را بنویسید