ناخن جویدن کودکان

ناخن جویدن کودکان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
ناخن جویدن کودکان معضلی است که بسیاری از والدین با آن روبرو هستند. جویدن ناخن معمولاً از سنین کودکی آغاز می شود و تا دوران نوجوانی ادامه دارد. اما وقتی سن بیشتر می شود تا حدی این مشکل کاهش می یابد. نوجوانان به دلیل فشار های روحی و روانی و عاطفی و همینطور رفتارهای بدون تمرکز درگیر مشکل جویدن ناخن می شوند.

اینطور که مشخص است این مشکل در لیست اختلالات رفتاری و احساسی قرار می گیرد یعنی کودک از سنین کودکی انگشت شست خود را می کند و این رویکرد باعث می شود که انگشت همیشه به دهان نزدیک باشد و منجر به جویدن ناخن کودک شود.



علت ناخن جویدن کودکان
ناخن جویدن کودکان در لیست اختلالات وسواسی_اجباری قرار دارد به طوری که کودک سعی می کند با آسیب رساندن به ناخن خود یک سری مشکلات و صدمات جسمانی برای خود ایجاد نماید.

فاکتورهای فامیلی:

معمولاً در راستای بررسی دلایل ، به ریشه های خانوادگی برخورد می کنیم به طوری که اعضای خانواده درگیر اختلال ژنتیکی بوده اند و این موضوع در کودک تبدیل به تلقین شده است. ریشه های ژنتیکی از موارد پر اهمیت محسوب می شود اما به طور کلی نمی توان هر رفتاری را وابسته به عوامل ژنتیکی تلقی کرد.

خلق و خوی غیر متمرکز:

عامل ناخن جویدن کودکان به صورت خلق و خوی غیر متمرکز نیز نمایش داده می شود به طوری که کودکان در این زمینه درگیر موارد استرس زا بوده و فعالیت مناسبی در این زمینه رویت نمی شود. البته که این فعالیت ها در کودکانی که در فضای متشنج خانوادگی زندگی می کنند بیشتر دیده می شود.

گرسنگی:

یکی از مهمترین دلایل ناخن جویدن کودکان، گرسنگی است. گرسنگی در کودکان با علائمی ظاهر می شود و جویدن ناخن نیز در این بخش قرار گرفته است به طوری که کودک گرسنگی خود را با جویدن ناخن برطرف می سازد.

رفتارهای محیطی:

کودکانی که بدون پدر و مادر بزرگ می شوند و یا بد سرپرست هستند معمولاً به اختلال جویدن ناخن دچار می شوند. این دسته از کودکان همیشه ترس از رها شدن دارند و این ترس در تار و پود شان دیده می شود و به کمک جویدن ناخن خود را آرام نگه می دارند.

بیماری های خاص:

موضوع دیگری که منجر به جویدن ناخن در کودکان می شود، بیماری های خاص است که کودک از درد زیاد به جویدن ناخن پناه می برد. در این راستا بسیار مهم است که والدین فکری به حال بیماری کودک نمایند. کودکانی که وسواسی و یا عصبی هستند بیشتر درگیر این مشکل می شوند.

حتما بخوانید: انواع وسواس چیست











آسیب های ناخن جویدن کودکان
آسیب های اختلال ناخن جویدن کودکان گاه به قدری زیاد است که مشکل ساز خواهد شد!

شکل نامناسب ناخن ها:

ناخن جویدن کودکان سبب ظاهری نازیبا و نادرست در ناخن می شود به طوری که در حوزه زیبایی مشکل ساز می شود. به طور کلی شدت ناخن جویدن روی کیفیت زندگی افراد اثرگذار است و سبب شده که انگشتان دست به شکل نافرم شوند.

رشد عجیب ناخن ها:

گاه دیده می شود که ناخن جویدن کودکان سبب رشد غیر عادی ناخن ها می شود به این ترتیب کودک از حجم زیادی از ناخن دچار مشکل می شود. رشد اضافی ناخن ها به کل بدن آسیب رسانده و ایجاد اختلال می کند.

درد معده:

در صورتی که ناخن جویدن کودکان منجر به قورت دادن ناخن شود، کودک دچار درد معده شده و در برخی شرایط به خونریزی معده دچار می شود. در صورتی که به مشکلات معده توجه نشود مشکل ساز خواهد شد.

عفونت های باکتریایی:

عفونت های باکتریایی از دیگر مشکلاتی است که کودکان با آن روبرو می شوند. به طوری که ناخن ها عفونی شده و این عفونت به بخش های مختلف انگشت دست منتقل شده و اگر عفونت بیشتر و بیشتر شود گاه کار به قطع کردن انگشت می رسد.



عوارض پوستی:

ناخن جویدن کودکان منجر به عوارض پوستی می شود به طوری که پوست با عفونت ترکیب شده و اجازه بازسازی بافت به پوست داده نمی شود. آبسه های پوستی گاهی به قدری دردناک هستند که پوست بدن کودک به آن دچار شده و این موضوع روی بافت های مختلف دست او تاثیرگذار است.

مشکلات دندان:

مشکلات دندانی از دیگر عوارض مربوط به ناخن جویدن کودکان است. وقتی مدام ناخن جویده شود، دندان آسیب دیده و دچار فرسایش می شود به طور کلی این مشکل به قدری دردسرساز می شود که کودک در همه بخش های دهان خود احساس درد می کند و گاه لثه ها آبسه کرده و دچار عفونت می شود.

حتما بخوانید: وسواس عملی چیست


راه های جلوگیری و درمان از جویدن ناخن کودک
ناخن جویدن در کودکان با یک سری روش ها درمان می شود اما پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، در این جا برخی راه های جلوگیری و درمان ناخن جویدن کودکان مطرح شده است.

1ایجاد بستری آرام در خانه:

کودکان بیشترین زمان خود را در داخل منزل سپری می کنند بنابراین ایجاد فضای آرامش بخش سبب می شود تا ناخن جویدن تا حد زیادی از بین برود. بررسی ها اینطور نشان می دهد که معمولاً جویدن ناخن توسط کودکان زمانی رخ می دهد که آرامش کافی وجود نداشته باشد.

2مشغول کردن کودک به کارهای دستی:

بهتر است جلوگیری از ناخن جویدن کودکان توسط یک سری روش های سنتی جلوگیری شود. مثلاً یک مسئولیت در منزل را به عهده کودک بگذارید. او زمان خود را صرف انجام آن کار کرده و این موضوع کمک می کند تا به فکر جویدن ناخن نباشد.

3نواختن موسیقی:

موسیقی یکی از بهترین روش های جلوگیری از ناخن جویدن کودکان است در این روش کودکان احساس آرامش طبیعی را حس می کنند و به روحیه آنها کمک زیادی می شود.

4فعالیت های ورزشی:

بهترین روش جلوگیری از ناخن جویدن کودکان، فعالیت های ورزش برای کودکان است. کودکان به واسطه فعالیت های ورزشی می توانند انرژی خود را به خوبی خالی کنند. فعالیت های ورزشی به سلامتی جسمی کودکان نیز کمک می کند و اثربخشی زیادی دارد.

5تنبیه نکردن:

مشکل جویدن ناخن در کودکان به هیچ عنوان به واسطه تنبیه کردن کودک برطرف نمی شود پس باید دقت داشته باشید که این روش اشتباه بوده و مشکل ساز می شود. کودکان باید در کمال آرامش ناخن جویدن را کنار بگذارند.

6تفریح:

تفریح درست و سالم یکی از مهمترین روش های جلوگیری از ناخن جویدن کودکان است. کودکان نیاز به تفریح دارند. طبیعت و آب و هوای تازه کمک می کند تا کودکان احساس بهتری داشته باشند.

7یافتن علت جویدن ناخن توسط کودک:

یکی از مهمترین موضوعاتی که باید به آن دقت شود اینکه دلیل اصلی جویدن ناخن در کودکان چیست؟ آیا این رویکرد برایشان جنبه سرگرمی دارد و یا تبدیل به یک رفتار وسواسی- اجباری شده است.

در ادامه بخوانید: کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان
کلام آخر

مشکلات دندانی از آسیب های مربوط به ناخن جویدن کودکان است. وقتی مدام ناخن جویده شود، دندان آسیب دیده و دچار فرسایش می شود به طور کلی این مشکل به قدری دردسرساز می شود که کودک در همه بخش های دهان خود احساس درد می کند و گاه لثه ها آبسه کرده و دچار عفونت می شود. بنابراین در صورت مشاهده این عمل قبل ایجاد عادت در کودک به یک فرد متخصص مراجعه کنید.













سوالات متداول


1- علت ناخن جویدن کودکان چیست؟
ناخن جویدن کودکان در لیست اختلالات وسواسی_اجباری قرار دارد که در متن مقاله علت های احتمالی آن مطرح شده است.




2- آسیب های ناخن جویدن کودکان چیست؟
آسیب های ناخن جویدن کودکان گاه به قدری زیاد است که مشکل ساز خواهد شد که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- راه های جلوگیری از جویدن ناخن کودک چیست؟
ناخن جویدن در کودکان با یک سری روش ها درمان می شود اما پیشگیری همیشه بهتر از درمان است که در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : ناخن جویدن کودکان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/pJVQ
نظرتان را بنویسید