لالایی کودکانه یکی از انواع اشعار عامیانه محسوب می شود

لالایی کودکانه یکی از انواع اشعار عامیانه محسوب می شود
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

اشعار و ترانه های عامیانه به چند شکل و دسته تقسیم می شوند. این تقسیم بندی شامل لالایی کودکانه، چیستان و مهملات است. در این مقاله ما قصد داریم به لالایی کودکانه بپردازیم اما اشاره های مختصر به سایر اشکال اشعار عامیانه همچون چیستان و مهملات هم خواهیم داشت. برای آنکه بیشتر از لالایی کودکانه و سایر ترانه های عامیانه بدانید، همراه ما باشید.

ویژگی هایی که ترانه های عامیانه همچون لالایی کودکانه دارد

ترانه های عامیانه مجموعه اشعارمنظومی هستند که بسیار ساده و روان از میان مردم کوچه و بازار آمده اند و به اشعار کوچه بازاری هم شناخته می شوند. در این ترانه ها وزن و قافیه معنا ندارد و از کلماتی استفاده می شود که برای مردم عادی قابل فهم است. به همین دلیل هم اغلب کلمات و اصطلاحات رایج درکوچه و خیابان را شامل می شود. ریشه اصلی لالایی کودکانه نیز به اشعار و ترانه های علامیانه بازمی گردد. ترانه های عامیانه غالباً زبان به زبان منتقل می شوند و اینگونه در طول تاریخ باقی مانده اند اما بخشی از آنها توسط نویسندگان و هنرمندان جمع آوری و مکتوب شده اند. لالایی کودکانه از جمله ترانه های عامیانه هستند که در بسیاری از موارد مکتوب شده اند.

لالایی کودکانه مهم ترین بخش از ترانه های عامیانه است

لالایی کودکانه یکی از انواع ترانه های عامیانه است که بیشتر توسط دایه ها ومادران سروده شده است. لالایی کودکانه ابتدایی ترین نوع ادبیات هستند که برای خواباندن نوزادان و کودکان و یا بازی کردن با آنها خوانده شده اند. در لالایی کودکانه مضامین مختلفی همچون درد و رنج، غم و آرزو را می توانیم ببینیم که توسط مادران برای درد و دل با کودکان خوانده شده است. اما این شکل از ترانه های عامیانه به مرور زمان به سبکی در ادبیات تبدیل شده اند که هنرمندان از آن برای بیان خواسته های خود استفاده کردند. به همین دلیل امروزه شاهد لالایی کودکانه بسیاری هستیم که دیگرمادرانه نیستند.

ریشه وتاریخچه لالایی کودکانه از کجاست؟

ریشه و تاریخچه لالایی کودکانه دقیقاً مشخص نیست و آن را به دوران قبل از پیدایش خط و کتابت می دانند. این سابقه تاریخی لالایی کودکانه اگرچه دقیق نیست اما تا حدودی به واقعیت نزدیک است. همانگونه که اشاره شد لالایی کودکانه از جمله اشعار عامیانه هستند که در میان مردم عادی رواج داشته است. لالایی کودکانه را دایه ها و مادران برای کودکان می خواندند و از ساده ترین لغات و کلمات برای سرودن و خواندن آن استفاده می کردند. به همین دلیل از زمانی که مادر و کودک بوده، لالایی کودکانه هم وجود داشته است، از این رو تاریخچه لالایی کودکانه به پیدایش انسان و بشر بازمی گردد. یعنی ریشه و تاریخی کهن که پیش از زبان، خط و زندگی اجتماعی است.

شالوده اصلی لالایی کودکانه، درد و دل مادرانه است

برای محتوا و مضامین لالایی کودکانه موارد گوناگونی بیان می شود همچون غم و آرزو و یا ترسیم زیبایی کودکان و حتی نکات مذهبی و فرهنگی و گاه سیاسی. اما کسی توجه به سراینده لالایی کودکانه نمی کند. لالایی کودکانه را مادر می خواند، لذا افکار و احساس اوست که شالوده اصلی لالایی کودکانه را تشکیل می دهد. مادر وقتی شاد است، لالایی شاد می خواند و وقتی نارحت است، لالایی غمناک با آهنگی سوزناک می خواند. علت اصلی این شادی و غم مادر، اتفاقاتی است که پیرامون مادر می افتد، به همین دلیل هم لالایی کودکانه را یکی از منابعی می دانند که به وسیله آن می توانند تحولات اجتماعی و سیاسی زمان سروده شدن لالایی کودکانه را فهمید. این همان رسالت والای مادرانه است که حتی برای تاریخ شناسان نیز راهگشاست. 

لینک مرجع voolak.com
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wOOR
نظرتان را بنویسید