به نظرشما لالایی فقط مخصوص مادرهاست؟

به نظرشما لالایی فقط مخصوص مادرهاست؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

تحقیقات نشان می دهد که نوزاد صدای مادر رابیش هر صدایی می شناسد حتی بیش از صدای پدر. مادرها آرام و مهربان تر از پدران هستند و این در ارتباط عاطفی میان مادر و کود اهمیت دارد. اما این به معنای این نیست که فقط مادرها می توانند لالایی بخوانند. همانطور که نگهداری و مراقبت از کودکان برعهده پدر ومادراست خواندن لالایی هم از وظایف هر دوی آن هاست. هیچ الزامی وجود ندارد که فقط مادر لالایی بخواند. شاید علت اینکه لالایی را با مادر می شناسیم زمان وفرصتی است که بیشتر در اختیار مادران است و در نتیجه می توانند برای کودکان لالایی بخوانند.

مزایای خواندن لالایی برای کودکان

علاوه بر آنکه لالایی برای آرامش و اثرگذاری بر روح و روان به کار برده می شود اما مزایای زیاد دیگری نیز دارد که برخی از این قرار است. اولاً لالایی باعث رشد مهارت‌های زبانی در کودکان می شود. خواندن لالایی برای نوزادان، در واقع نوعی آموزش زبان و گفتار به آنهاست. بدین شکل که نوزاد درلالایی واژگانی متفاوت با آنچه در گفتار روزمره استفاده می شود را می شنود و این باعث می شود که دایره واژگان او غنی شود. لالایی موجب آموزش ریتم و ملودی به کودکان نیز است. نوزادان دردوران جنینی به دلیل شنیدن صدا‌های مختلف، آمادگی زیادی برای پذیرش ریتم و ملودی پس از تولد را دارند. این باعث می شود که نوزادان ریتم را به خاطربسپارند و آن را به یاد بیاورند و لالایی در دوران جنینی این ویژگی را دارد. 

لالایی و احساسات کودکان

خواندن لالایی موجب ایجاد پیوندی قوی بین مادر و کودک می شود. این پیوند که با خواندن لالایی ایجاد می‌شود، پیوندی بسیار محکم است وبا در آغوش گرفتن نوزاد و نوازش کردن او همراه است. خواندن لالایی برای کودکان باعث می‌شود که کودکان احساس کنند که مورد توجه خاص مادر قرار گرفته اند و این احساس دوست داشته شدن ، احساس توجه و امنیت روانی در کودک ایجاد می کند که خود در رشد همه جانبه کودک بسیار اثرگذاراست.

خواندن لالایی و آرامش کودک

یک از ویژگی هایی که لالایی در کودکان دارد، آرام کردن کودک و بندآمدن گریه اوست. لالایی حتی احساس درد درکودکان را نیز کاهش می دهد و به آنها در تحمل درد کمک می کند. لالایی از جمله ابزارهایی است که در داشتن خواب آرام به کودک کمک می کند و شاید بهترین گزینه برای آن نیز باشد. به همین دلیل لالایی قبل از خواب خوانده می شود. اثری که خواندن لالایی در به خواب رفتن آرام وسریع کودک دارد، به والدینی که خسته هستند کمک زیادی می کند تا با سریع تر خوابیدن کودک، خود نیز استراحت کنند.

خواندن لالایی و کاهش استرس مادر

اگرچه خواندن لالایی برای کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بیشترین اثرلالایی را در کودکان می یابیم اما لالایی برای مادران نیز آرامش بخش است. اثر لالایی در مادران به کاهش استرس آنها بازمی گردد. مادرانی که تحت فشار‌های عصبی و استرس زیاد قرار دارند و یا مادرانی که کودکانی بیمار دارند ، با خواندن لالایی برای کودک، خود نیزآرام می‌شوند واسترش و فشارروحی شان کاهش می یابد.

محبوب ترین لالایی

لالایی هایی محبوبی درایران وجود دارد که به زبان های مختلفی خوانده می شوند. برخی لالایی ها از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. در این مقاله از لالایی و اثرات آن برای شما گفتیم. اینک می خواهیم نمونه ای از لالایی محبوبی که خوانده می شود برای شما بیاوریم تا شما نیز آن را برای کودکتان بخوانید. 

لالایی گل پونه

لالالا گل پونه بابات رفته در خونه 

لالالالا گلم باشی همیشه در برم باشی  

لالالالا گل آلو درخت سیب و زرد آلو

 لالالالا گلی دارم به گاچو بلبلی دارم

لالالالا گل خشخاش بابات رفته خدا همراش

 لالالالا گل زیره بابات دستاش به زنجیره 

لالالالا گلم لالا بخواب ای بلبلم لالا 

لالالالا گل لاله دوست داریم من و خاله 

لالالالا گل دشتی همه رفتن تو برگشتی ، خداوندا تو پیرش کن خط قرآن نصیبش کن 

لالالالا گلم باشی بزرگ شی همدمم باشی، کلام الله تو پیرش کن زیارت ها نصیبش کن 

لالالالا گل زردم نبینم داغ فرزندم، خداوندا تو ستاری همه خوابن تو بیداری، به حق خواب و بیداری عزیزم را نگه داری

برچسب ها
لینک مرجع ninisite.com
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/KM2Y
نظرتان را بنویسید