فلسفه داستان کودکانه کوتاه چیست؟

فلسفه داستان کودکانه کوتاه چیست؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

استفاده از داستان کودکانه کوتاه برای پندآموزی و یا آموزش شیوه های درست زندگی و اخلاق برای کودکان به کار گرفته می شود. داستان کودکانه کوتاه این باور را در ذهن تداعی می کند که داستان کودکانه کوتاه تنها برای سرگرمی است در حالی که داستان کودکانه کوتاه از دنیای اطراف کودکان برایشان می گوید و این فرصت را برای آنها ایجاد می کند که نگاه و نگرش آنها نسبت به آدمها تغییر کند. 

موضوع داستان کودکانه کوتاه

داستان کودکانه کوتاه درباره  انسان ها ، حیوانات، موجودات خیالی واشیایی از قبیل ساعت ، قطار و گلدان هاست . انسان ها ، حیوانات ، موجودات خیالی واشیاء در داستان کودکانه کوتاه دارای شخصیت ، باور ، فکر ، احساس و رفتار هستند . هنگامی که یک کودک به داستان کودکانه کوتاه گوش فرا می دهد این امکان دارد تا با یک شخصیت ، موضوع و یا یک حادثه در داستان همانند سازی کند . همانندسازی در داستان کودکانه کوتاه بدین معناست که کودک با همانند سازی به شخصیت های داستان، آن را در زندگی خود جستجو می کند. علاقه کودک  به افکار ، احساس و رفتار شخصیت های داستان کودکانه کوتاه به او اجازه می دهد تا آنها را در تجربه ای که از آدمهای اطراف خود دارد سهیم کند و با آنها همانند سازی کند.

داستان کودکانه کوتاه و روان درمانی

امروزه با استفاده ازداستان کودکانه کوتاه درحل مسائل و مشکلات کودکان بسیار اقدام می شود. اگرچه ممکن است کودکان پس زمینه‌های فرهنگی و مذهبی متفاوتی داشته باشند اما همه آنها ضمیر ناخودآگاه مشترکی دارند. وقتی کودکان به داستان کودکانه کوتاه گوش می‌دهند وبه طور مداوم آن چه را که می‌شنوند با خاطرات و تجربیات خود مرتبط می کنند در واقع به دنبال این هستند که حوادث پیرامون خود را پردازش کنند و یک نتیجه ذهنی از آن ها برسند. ازاین رو داستان کودکانه کوتاه می تواند در درمان کودکان روان پریش به آنها کمک کند.

داستان کودکانه کوتاه و بیان احساسات در کودکان

داستان کودکانه کوتاه به دلیل حجم کمی که دارد به بهترین شکل و سریع، ماجراهای احساسی داستان را بازگو می کند. از این رو داستان کودکانه کوتاه یکی از روش هایی است که به کودکان یاد می دهد که بدون هیچگونه مقدمه چینی احساسات و عواطف خود را بیان کنند و از بیان آن ترسی نداشته باشند. شاید اثری که یک داستان کودکانه کوتاه در اجتماعی شدن و روابط عاطفی کودکان به همراه شخصیت های خود داشته باشد یک مشاورو رواشناس نداشته باشند.

داستان کودکانه و اجتماعی شدن کودکان

شاید درمورد اجتماعی شدن کودکان به وسیله داستان کودکانه چیزی نشنیده باشید اما یکی از راه های اجتماعی شدن کودکان، خواندن داستان کودکانه باشد. داستان کودکانه حوادث و رخدادهایی از زندگی شخصیت های خود می گوید. ماجرای شخصیت های داستان کودکانه در جامعه اتفاق می افتد و بیشترین مسائل میان آنها مربوط به اجتماع و روابط میان آدمهاست. مشکلاتی که ایجاد می شود و حل آن به وسیله شخصیت های داستان کودکانه و با کمک یکدیگرپیوند اجتماعی و روابط عاطفی و همچنین حس مسئولیت پذیری را درکودکان تقویت می کند. داستان کودکانه اگرچه معمولاً در اوقات فراغت کودکان خوانده می شود اما بیش از یک وسیله سرگرم کننده می تواند در آنها موثر باشد. 

آنچه در مورد داستان کودکانه همواره می تواند مورد توجه قرار گیرد نقشی است که داستان کودکانه درآینده کودکان دارد. کودکان با الگوسازی از قهرمانان داستان کودکانه به شخصیت خود شکل می دهند و این موضوع اهمیت انتخاب داستان کودکانه مناسب برای آن ها را بیشتر می سازد تا با داستان کودکانه نامناسب در مسیری اشتباه در زندگی آینده خود قرار نگیرند.

لینک مرجع voolak.com
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wOOR
نظرتان را بنویسید