قصه های کودکانه، قدیمی یا جدید؟!

قصه های کودکانه، قدیمی یا جدید؟!
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

قصه های کودکانه قدیمی یکی از نوستالوژی های کودکان دهه شصت است. وقتی از قصه های کودکانه قدیمی صحبت می کنیم، منظور قصه های دوران دهه پنجاه و شصت است.  بسیاری از قصه های کودکانه  قدیمی از یک فیلم و یا کارتون آغاز شدند. یعنی از همان ابتدا به عنوان یک قصه کودکانه نوشته نشدند. برخی از قصه های کودکانه قدیمی نیز ابتدا نوشته شدند و بعد با ساختن فیلم و یا کارتون، در خاطره ها ماندگار شدند و یک نوستالوژی زیبا ایجاد کردند. ما در این مقاله قصد داریم تا با نیم نگاهی به قصه های کودکانه قدیمی، خاطره روزهای گذشته را برای مادران دهه شصت زنده کنیم.

قصه های کودکانه قدیمی ایرانی

یکی از معروف ترین قصه های کودکانه برای کودکان دهه شصت که از فیلم و تلویزیون شروع و در خاطره مانده است، زیر گنبد کبود است. زیر گنبد کبود که با اسم آقای حکایتی بیشتر شناخته شده است، مجموعه قصه های کودکانه ایرانی و آموزشی بود که در سال های کودکی کودکان دهه شصت پخش می شد. قصه های کودکانه ای که در زیر گنبد کبود روایت می شد جزء قصه های تصویری نیز محسوب می شوند. در این مجموعه قصه های کودکانه، آقای حکایتی، راوی قصه بود که همراه با نقش آفرینی گروهی از دوستان خود، هر روز در برنامه کودکان، قصه ای را اجرا می کردند. زیر گنبد کبود نه تنها یک نوستالوژی برای مادران دهه شصت است بلکه خاطره آن کمک می کند تا بهتر بتوانند برای کودکان خود قصه های کودکانه خوانده و حتی اجرا کنند.

قصه های کودکانه قدیمی ایرانی که از تلویزیون نمایش داده شدند

قصه های کودکانه، مجموعه ای از قصه هایی هستند که برای کودکان نوشته می شوند. این قصه های کودکانه می تواند مجموعه ای از اتفاقات و حوادثی باشد که برای یک شخصیت رخ می دهد و زندگی او به صورت داستان گونه روایت شود. قصه های مجید نمونه ای از این قبیل قصه های کودکانه است که در گذشته از تلویزیون نمایش داده شده است. قصه های مجید با شخصیت پسربچه ای به نام مجید که با مادربزرگ خود تنها زندگی می کرد، مجموعه ای از قصه های کودکانه را در روزهای جمعه برای کودکان دهه شصت نمایش می داد. در قصه های مجید، در هر قسمت به یک داستان پرداخته می شد که علی رغم برخی افسوس ها وغصه ها، قصه های کودکانه زیبا و دلنشینی را برای کودکان نشان می داد که همچنان در خاطره ها باقی مانده است.

قصه های کودکانه ای که از کارتون خارجی آغاز شده است

در گذشته به اندازه امروز، فلیم و کارتون ایرانی برای کودکان تهیه نمی شد. به همین دلیل کودکان دهه شصت با فیلم و کارتون های خارجی خاطره های زیادی دارند. یکی از کارتون های خارجی که مجموعه ای از قصه های کودکانه و پند آموز را روایت می کرد، پینوکیو بود که داستان عروسکی چوبی ساخته دست یک نجار پیر بود. در کارتون پینوکیو، بسیاری از رفتارهای بد و نتیجه آن به کودکان نمایش داده می شد که علاوه بر زیبایی، بسیار آموزنده هم بود. در کنار قصه های کودکانه پینوکیو، ماجراهای بچه های مدرسه والت و یا بچه های کوه آلپ هم طرفداران زیادی داشت که هرکدام مجموعه ای از حوادث و ماجراهای کودکانه را در قالب قصه های کودکانه نمایش می دادند.

چرا قصه های کودکانه قدیمی در خاطره ها مانده اند

بخشی از خاطره هایی که با قصه های کودکانه برای کودکان دهه شصت باقی مانده است، به دلیل نمایش آنها در قالب فیلم و کارتون است. اما بخش زیادی از آن به دلیل سلسله ماجراهای زیبایی است که ارتباط تنگاتنگی با دنیای کودکان داشته است. هرچه یک قصه کودکانه به دنیای کودکان نزدیک ترباشد برای کودکان جذاب تر است و در نتیجه تا سالیان سال نیز در خاطرآنها می ماند. از این رو قصه های کودکانه قدیمی آنچنان توانسته اند نیازها و خواسته های کودکان را برآورده کنند که حتی امروزه با نمایشی دوباره می توانند یک نوستالوژی جدید برای کودکان ما نیز بسازند. 

لینک مرجع voolak.com
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wOOR
نظرتان را بنویسید