آهنگ لالایی چیست؟

آهنگ لالایی چیست؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

آهنگ لالایی نوای دلنشین، ساده و عامیانه است. آهنگ لالایی از ساختار منحصر به فردی تشکیل شده است که در کمترگونه ادبی می توان نمونه آن را یافت. این ساختار منحصربه فرد به این معناست که آهنگ لالایی هم شاعرانه هست و هم همراه با موسیقی. آهنگ لالایی ملایم و آرام است و غالباً با صدای مادر در کنار گهواره نوزاد خوانده می شود. از آهنگ لالایی در واقع برای شکایت وانتقاد استفاده می شود. به همین دلیل آهنگ لالایی سوزناک وغمناک نواخته می شود. 

تاریخچه لالایی

لالایی در واقع نخستین شعرهای کودکانه ای هستند که مادران برای کودکان خود می خوانند. البته کودکان از متن لالایی و آنچه خوانده می شود معمولاً چیزی نمی دانند ومادران نیز قصد فهماندن آن را ندارند اما با خواندن لالایی می خواهند آرزوها، غم‌ها، درد دل و حسرت و بغض‌های خود را با مهر مادرانه و در قالب آهنگ لالایی برای کودک خود بیان کنند. لالایی بخشی از گنجینه ادبیات شفاهی هر سرزمینی است وهیچ مادری آن را از روی نوشته برای کودک خود نمی خواند.همه مادران بدون آنکه بدانند از کجا و چه گونه، لالایی را می دانند و خواندن آن را بلد هستند. گویی خواندن لالایی وحتی آهنگ لالایی و نحوه خواندن آن را از هنگام تولد می دانند و در وجود هر دختری به عنوان یک ودیعه آسمانی وجود دارد. تاریخچه خواندن لالایی می تواند به انسان های غارنشین برسد که برای ایمن نگه داشتن کودک خود از گزند حشرات و جانوران آزاردهنده و سرمای شدید در کنارگهواره نوزاد خود برای اولالایی می خواندند.

صدای مادر و آهنگ لالایی

زیباترین آهنگ و صدا برای کودک صدای مادر است. این موضوع را همه ما می دانیم. آرامشی که در طنین صدای مادر است به کودک حس امنیت و آرامشی را می دهد که نمی تواند برای آن چایگزینی پیدا کند. بنابراین بهترین آهنگ لالایی صدای دلنشین مادر است. بدین معنا که حتی زمانی که مادر با کودک خود صحبت می کند درواقع یک آهنگ لالایی زیبا را به گوش او می رساند. بنابراین بدون خواندن ، مادر تنها با نوازش و زمزمه کردن های عاشقانه می تواند یک آهنگ لالایی زیبا را به کودکش تقدیم کند.

آهنگ لالایی از چه چیزی تشکیل شده است؟

آهنگ لالایی ازدو بخش تشکیل شده است. آهنگ و شعر. آهنگ لالایی به کودک منتقل می شود و شعر از آن مادر است. برای دلنشین و آرامش بخش بودن یک آهنگ لالایی نیاز به شعری فاخر نیست چون کودک معنای آن را نمی فهمد اما آهنگ لالایی را می فهمد و با آن آرام می گیرد. بنابراین آنچه در لالایی بیش از همه مهم است، آهنگ لالایی است زیرا کودک با آن ارتباط برقرار می کند.

کاربرد اصلی لالایی

خواندن لالایی دراصل برای خواباندن کودکان است اما درعین خواباندن می تواند کاربردهای دیگری نیز داشته باشد. از مهم ترین کاربردهای خواندن لالایی، اثری است که آهنگ لالایی در آرام شدن کودک دارد. مادران لالایی را با لحنی عاطفی می‌خوانند واز این راه ، خود و کودکانشان را به آرامش می‌رسانند. آهنگ لالایی همواره یکی از بهترین و زیباترین شعرهای کودکانه است که بشر به خود دیده است. لالایی نخستین ارتباط کلامی و رابطه هم سخنی و آشنایی نوزاد با مادر محسوب می شود. وقتی که کودک صدای گرم و گیرا و نوازشگر مادر را می شنود ، دلش آرام می گیرد و با آن صدا که همراه با لالایی به گوشش می رسد، انس و الفت برقرار می کند. کودک با لالایی و آهنگ لالایی که از مادر دریافت می کند این توانایی را دارد که از میان هزاران صدای آشنا و ناآشنا، صدای دلنشین مادر خود را تشخیص دهد و این مهم ترین کاربرد لالایی است که قدرت تشخیص کودک را افزایش می دهد.

برچسب ها
لینک مرجع wikipedia.org
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/X3Eo
نظرتان را بنویسید