دادخواست طلاق توافقی

دادخواست طلاق توافقی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
طلاق توافقی یکی از انواع مختلف درخواست طلاق است ، زمانی که زن و مرد دیگر توان زندگی کردن کنار یکدیگر را ندارند و بیشتر تمایل به این دارند که هرچه زودتر از یکدیگر جدا شوند و با خواندن صیغه طلاق به زندگی مشترکشان پایان دهند درخواست طلاق توافقی می دهند .

طلاق توافقی یعنی هر دو کاملا به امر طلاق رضایت دارند حالا این رضایت به جدایی یا با توافقات اجام شده برای زوجین بوجود آمده است یا از همان ابتدای تصمیم به انجام طلاق هم زن و هم مرد رضایت قلبی به طلاق داشته اند و هیچ کدام به واسطه توافقات انجام شده حاضر به طلاق نشده است .

زوجین با هر روشی می توانند توافق و رضایت به طلاق توافقی پیدا کنند منظور از روش این است که زوجین متقاضی طلاق توافقی یا از طریق معاملاتی که مابین خود برای جلب رضایت یکدیگر به طلاق توافقی انجام می دهند به توافق می رسند یا نیازی به انجام معامله نیست و منطقی در مورد مسائل ما بین خود تصمیم گرفته و توافق پیدا می کنند .

زمانی که این رضایت به طلاق توافقی بین زن و شوهر بوجود آمد برای انجام طلاق توافقی اولین کاری که زوجین بایستی انجام بدهند این است که دادخواستی با عنوان طلاق توافقی به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای ارسال به دادگاه خانواده و شروع رسیدگی ارائه کنند .

در این مقاله راجع به روش های دادخواست طلاق توافقی و شرایط دادخواست و چگونگی انجام آن با ارائه راهکار صحبت شده است . 




روش های درخواست طلاق توافقی
برای رسیگی به دعوای طلاق توافقی در دادگاه خانواده مانند رسیدگی به هر دعوایی اولین کار تنظیم و ارائه دادخواست است که دو روش و راهکار برای ارائه دادخواست وجود دارد که به شرح زیر است :

  یکی از مراحل درخواست طلاق توافقی این است که زن و مرد هر دو باهم با به همراه داشتن مدارک مثل شناسنامه و عقدنامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بروند و درخواست خود را ثبت کنند .

  مرحله دیگر این است که روجین متقاضی طلاق توافقی ، درخواست طلاق توافقی را در برگه مخصوصی به نام دادخواست بنویسند و همچنین اگر زوجین توافقات اولیه را در مورد تمامی مسائل مالی و غیر مالی طلاق انجام داده اند آن را نیز ضمن دادخواست طلاق توافقی بنویسند و  یکی از زوجین این دادخواست را بدون همراهی طرف دیگر به دادگاه خانواده ارائه کند ، یعنی لازم نیست حتما هر دو باهم به دادگاه برای دادن دادخواست طلاق توافقی به داگاه مراجعه کنند البته که از این کار هم منع نشده اند .

حتی ممکن است که مرد وکالت بلاعزل به زن برای انجام طلاق داده باشد که این همان دادن حق طلاق به زن است ، این دادن حق طلاق به زن هم یکی از انواع طلاق توافقی است و فرقی بین این دو نوع نیست .

  امروزه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست ها را به صورت از پیش تعیین شده ارائه می کند و صرفا با درخواست طرفین یا یکی از آن ها دادخواست ثبت و به دادگاه ارسال می شود در این صورت دیگر نیازی به ارائه دادخواست کتبی به دادگاه به طور مستقیم نیست .

 زمانی که یکی از زوجین  زن یا مرد ، فرقی ندارد که کدام یک از آن ها خواهان باشند بخواهد به دادگاه خانواده دادخواست طلاق توافقی بدهد  باید برگه دادخواست با عنوان طلاق توافقی را پر کرده و به دادگاه خانواده محل اقامت خوانده دعوا بفرستد که البته این کار می تواند توسط وکیل هر یک از زن و مرد هم اتفاق بی افتد .

حتما بخوانید: نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی


نحوه نوشتن دادخواست طلاق توافقی
گفتیم که بعد از رضایت و توافق زوجین برای طلاق توافقی زوجین به دو روشی که در تیتر قبل گفتیم می توانند دادخواست طلاق توافقی بدهند که نحوه نوشتن دادخواست کتبی در فرم چاپی مخصوص  به این صورت است :







 برای نوشتن درخواست نیاز است که در ستون شاکی نام زن یا مرد هر کدام که دادخواست داده اند نوشته شود .

 در ستون مربوط به محل زندگی اگر زوجین در یک مکان مشترک زندگی می کنند ایرادی ندارد که آدرس ذکر شده برای محل اقامت خواهان و خوانده یک مکان باشد اگر هم که جدا از هم زندگی می کنند آدرس محل زندگی هر کدام به درستی در جای خودش نوشته می شود .

 در ستون مربوط به وکیل اگر خواهان دعوا یعنی کسی که دادخواست طلاق توافقی را داده وکیل داشت نام مشخصات وکیل نوشته می شود و سند وکالتش ضمیمه دادخواست به دادگاه ارائه می گردد در غیر این صورت این ردیف خالی می ماند و حتما لازم نست که طرفین وکیل داشته باشند می توانند با استفاده از مشاوره حقوقی خوب خودشان مراحل طلاق را طی کنند که کارشناسان ما با مشاوره تلفنی رایگان می توانند در این امر کمک بزرگی به شما  انجام دهند .

 در قسمتی از برگه دادخواست از خواهان خواسته شده درخواست خود را بنویسد این قسمت  که با عنوان تعیین خواسته در دادخواست می آید شاکی یا خواهان بایستی بنویسد صدور گواهی عدم امکان سازش

 در قسمت دلایل و منضمات شاکی یا خواهان طلاق توافقی بایستی بنویسد ( کپی مصدق سند نکاحیه ) منظور از کپی مصدق این است که کپی سند ازدواج برابر با اصل شده باشد و همراه با مهر برابر با اصل ضمیمه دادخواست تحویل دادگاه خوانواده شود

 در قسمت توضیحات تمامی توافقات طرفین چه در خصوص امور مالی و غیر مالی نوشته می شود یا اگر در فرمی به نام توافق نامه توافقات را نوشته اند آن را ضمیمه دادخواست کرده و تحویل دادگاه خانواده ای که در آن دادخواست داده اند می دهند .

 زوجین باید ضمن داخواست طلاق توافق مدارکی هم پیوست و به دادگاه خانواده برای صدور گواهی عدم امکان سازش تحویل دهند که عبارت اند از : 

 اصل عقد نامه یا رونوشت آن

 اصل شناسنامه زوج (مرد)

 اصل شناسنامه زوجه (زن)

 کپی کارت ملی زوجین

 وکالت نامه محضری طلاق (در صورتیکه حق طلاق با زن باشد)

 توافق نامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه، حضانت و شرط تقسیم اموال مرد در طلاق توافقی…

 گواهی عدم بارداری زوجه (دریافت این گواهی نامه باید از پزشکی قانونی و مراکز پزشکی مجاز صورت گیرد)

 گواهی بکارت از پزشکی قانونی (برای طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی)

نظر واحد مشاوره در دادگاه خانواده



انصراف از طلاق بعد از دادخواست طلاق توافقی
زمانی که زن و مرد درخواست طلاق توافقی می دهند می توانند بعد از درخواست ، از دادخواستی که داده اند منصرف شوند و صرف دادن داخواست طلاق توافقی و توافقاتی که برای طلاق کرده اند آن ها را ملزم به ادامه این راه نمی کند هر کدام از زن یا مرد که پشیمان شود می تواند تا قبل از جلسه آخر دادرسی که حکم صادر می شود پشیمانی خود را اعلام کند و دادخواست خود را پس بگیرد .



 اگر هر یک از زن مرد ضمن توافقات برای انجام طلاق توافق هم ملاقات و یا حضانت با هر دو را از خود سلب کرده باشد بعد از اجرای صیغه طلاق می تواند از این توافق خود منصرف شد و درخواست ملاقات و حضانت فرزندش را بدهد زیرا در  ماده 1168 قانون مدنی به صراحت بیان شده که : « نگاهداری اطفال ، هم حق و هم تکلیف ابوین است .» و تکلیف را به هیچ عنوان نمی توان از خود ساقط کرد حتی با نوشتن توافق نامه .

 اگر زنی در ضمن توافقات در طلاق توافقی حق نفقه فرزند را به شوهرش بخشیده باشد و اعلام کرده باشد نفقه بچه اش نمی خواهد می تواند بعد از طلاق از دادگاه بخواهد که پدر نفقه بچه را بدهد زیرا طبق ماده 1199 قانون مدنی که : « نفقه اولاد بر عهده پدر است …»

منظور از امور مالی و غیر مالی که در قسمت توضیحات دادخواست طلاق توافقی یا فرم توافق نامه طلاق توافقی نوشته  می شود و تحویل دادگاه می شود همان مهریه ، جهیزیه ، حضانت ، نفقه و تمامی مواردی که در طلاق راجع به آن تصمیم گرفته می شود است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست طلاق توافقی در کانال تلگرام موضوعات حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیراموندادخواست طلاق توافقی پاسخ دهند .



سوالات متداول


1- آیا دادخواست طلاق توافق باید از جانب زن و مرد باهم داده شود؟
خیر حضور هر دو برای دادخواست الزاما نیاز نیست که در مقاله در مورد آن توضیح داده شده است


2- محل ثبت دادخواست طلاق توافقی به کجا بایستی مراجعه کرد؟
به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا دادگاه خانواده  باید مراجعه کرد در متن مقاله توضیح داده شده است .


3- آیا برای دادخواست دادن طلاق توافقی می توان وکیل گرفت؟
بله زوجین می توانند وکیل جداگانه داشته باشند که در متن مقاله در مورد آن توضیح داده شده است .

منبع : دادخواست طلاق توافقی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/84p2
نظرتان را بنویسید