نمونه دادخواست فسخ نکاح با توجه به عیوب زوج یا زوجه

نمونه دادخواست فسخ نکاح با توجه به عیوب زوج یا زوجه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

فسخ نکاح موجب انحلال عقد نکاح می شود و همچنین باید گفت که فسخ نکاح با طلاق متفاوت است و فقط در موارد بیان شده در قانون امکانپذیر است . در صورت وجود شرایط قانونی زوج و زوجه می توانند به دادگاه مراجعه و دادخواست مبنی بر فسخ نکاح با توجه به عیوب زوج یا زوجه را به دادگاه ارائه نمایند . 

 

 

فسخ نکاح یکی از مواردی است که موجب انحلال عقد ازدواج میان زوج و زوجه می گردد و با طلاق متفاوت است و هر کدام از آن ها شرایط و آثار ویژه خود را دارند . فسخ نکاح با توجه به وجود موارد قانون مدنی هم از سوی زن و هم از سوی مرد فسخ نکاح ، امکان پذیر می باشد . 
فسخ نکاح از سوی مرد و هم از سوی زن فقط در مواردی که در قانون بیان شده است امکانپذیر است و در صورت وجود شرایط قانونی هر یک از زوجین که قصد فسخ نکاح را دارد می تواند با ارائه دادخواست فسخ نکاح و مراجعه به دادگاه این اقدام را انجام دهند . 
از جمله عیوب زن در قانون که مرد می تواند تقاضای فسخ نکاح کند عبارتند از : قَرَن ، جُذام ، بَرَص ، اِفضاء ، زمین گیری و نابینایی از هر دو چشم و همچنین از عیوب مرد برای فسخ نکاح را می توان شامل خصاء ، عنن و غیره دانست . 
تنظیم و نوشتن دادخواست فسخ نکاح به دلیل یکی از عیوب به صورت زیر امکانپذیر است . به همین دلیل به بررسی نمونه فرم دادخواست برای ارائه به دادگاه نخستین و تنظیم و نوشتن دادخواست فسخ نکاح با توجه به عیوب می پردازیم . 



 

نمونه فرم دادخواست برای ارائه به دادگاه نخستین

نمونه فرم دادخواست فسخ نکاح با توجه به عیوب زوج یا زوجه برای ارائه به دادگاه نخستین در ذیل قرار داده ایم :

 

حتما بخوانید: فسخ نکاح و موارد آن

 

تنظیم و نوشتن دادخواست فسخ نکاح با توجه به عیوب

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه دادخواست  فسخ نکاح با توجه به عیوب به طور کلی به صورت زیر می باشد اما با توجه به شرایط هر فرد و نوع پرونده وی تغییراتی در آن به وجود می آید . 

خواهان : . . . . . . . . . . ( مشخصات زوجه ( زن ) )

خوانده : . . . . . . . . . . ( مشخصات زوج ( شوهر ) )

وکیل یا نماینده قانونی : . . . . . . . . ( در صورت داشتن وکیل ، نام و نام خانوادگی و مشخصات وکیل نوشته می شود ) 

خواسته یا موضوع و بهای آن : تقاضای فسخ نکاح با توجه به عیوب مذکور در ماده 1122 قانون مدنی

دلایل و منضمات دادخواست : 1 - فتوکپی مصدق عقدنامه  2 – گواهی پزشکی یا ارجاع امر به پزشکی قانونی 
شرح دادخواست :  
سلام با احترام به استحضار می رساند : 
با توجه به عقدنامه ازدواج مورخ  . . . / . . . / . . .  فی مابین اینجانبه خواهان . . . . . . . . و خوانده دعوی . . . . . . .  و بروز عیب در نامبرده و مدارک تقدیمی و گواهی پزشکی قانونی ، مستندا به ماده 1122 قانون مدنی و ضمن ارجاع امر به کارشناس ( پزشکی قانونی ) تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر فسخ نکاح به لحاظ وجود عیب مذکور را با احتساب خسارات دادرسی دارم . 

شرح دادخواست می تواند بدین صورت نیز تنظیم گردد :
سلام علیکم با احترام به استحضار می رساند : اینجانبه . . . . . خواهان دعوی مطابق عقدنامه شماره . . . . ثبت شده در دفترخانه رسمی ازدواج شماره . . . . . که فتوکپی مصدق آن به پیوست تقدیم است ، با خوانده محترم آقای . . . . ازدواج کردم . اکنون که مدت . . . . . . ماه / سال از زندگی مشترک زناشویی فی مابین اینجانبان می گذرد ، متاسفانه زوج قادر به عمل نزدیکی نمی باشد . 
علی ای حال ، پس از انجام معاینات متعدد پزشکی کاشف به عمل آمده که مشارلیه دارای بیماری ناتوانی جنسی می باشد . از آنجایی که تاکنون اقدامات درمانی در خصوص رفع این بیماری موثر واقع نگردیده و صدور حکم مبنی بر فسخ نکاح به لحاظ وجود عیب عنن در خوانده محترم ( زوج ) را دارم .

حتما بخوانید: تست عیوب مردان در فسخ نکاح ازطرف زن

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست فسخ نکاح با توجه به عیوب زوج یا زوجه ​در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست فسخ نکاح با توجه به عیوب زوج یا زوجه​ پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- عیوب زن در قانون که مرد می تواند تقاضای فسخ نکاح کند چیست ؟

عبارتند از : قَرَن ، جُذام ، بَرَص ، اِفضاء ، زمین گیری و نابینایی از هر دو چشم که برای مطالعه جزئیات تکمیلی متن مقاله را مطالعه نمایید .

 

2- عیوب مرد برای فسخ نکاح که زن می تواند تقاضای فسخ نکاح کند چیست ؟

از عیوب مرد برای فسخ نکاح را می توان شامل خصاء ، عنن و غیره دانست برای اطلاع از جزئیات این موضوع متن کامل مقاله را مطالعه نمایید.

 

3- در صورت وجود شرایط قانونی هر یک از زوجین که قصد فسخ نکاح را دارد چه اقدام قانونی باید انجام دهند ؟

با ارائه دادخواست فسخ نکاح و مراجعه به دادگاه اقدام به فسخ نکاح نمایند در این مقاله به بررسی تکمیلی این موضوع پرداخته ایم .

منبع : نمونه دادخواست فسخ نکاح با توجه به عیوب زوج یا زوجه

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/5Bvv
نظرتان را بنویسید