مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
طلاق توافقی یک نوع از انواع مختلف طلاق است که در جامعه امروزی بدلیل مشکلات فراوان اجتماعی و مشکلات زناشویی زوجین و همچنین طول کشیدن روند رسیدگی برای صدور رای طلاق یا گواهی عدم امکان سازش در انواع دیگر طلاق غیر از توافقی از سوی دادگاه در بین زوجینی که اصرار به پایان دادن رابطه زناشویی خود دارند بشدت رواج پیدا  کرده است .

طرفین برای اینکه زودتر به نتیجه دلخواه یعنی جدایی برسند به طلاق توافقی روی می آورند اما در ادامه این مقاله علاوه بر تعریف طلاق توافقی ، مراحلی که باید برای این طلاق طی شود و روش هایی که برای جدایی به این صورت وجود دارد توضیحات کاملی داده شده است .




طلاق توافقی چیست؟
 طلاق توافقی ، طلاقی است که زوجین بر سر تمامی مسائل مثل حضانت ، نفقه ، مهریه ، اجرت المثل ، جهیزیه و تمام مواردی که داخل در بحث طلاق است و بایستی هنگام طلاق برای آن ها تصمیم گیری شود چه با اجبار یا اکراه یا با رضایت قلبی به توافق رسیده و توافق خود را در فرمی به نام فرم توافق زوجین اعلام می کنند .

زوجین در این فرم حق اعتراض ، تجدیدنظر و فرجام خواهی خود را از خودشان سلب می‌کنند تا هم  روند طلاق توافقی سریع تر شود و هم مشکلات حاشیه ‌ای برای طلاق پیش نیاید اما اگر این کار صورت نگیرد برای اجرای رای طلاق زوجین بایستی 24 روز صبر کنند .

در صورتی که هر کدام از زوجین به رای صادره از دادگاه خانواده برای طلاق توافقی اعتراضی داشته باشند و این اعتراض خود را به دادگاه صادر کننده رای طلاق توافقی اعلام کنند چون اعتراض به رای طلاق توافقی نشان دهنده این است که دیگر توافقی ما بین زوجین برای طلاق به صورت توافقی وجود ندارد ، توافق اولیه زوجین متقاضی طلاق توافقی ، از بین خواهد رفت و دیگر طلاق از نوع توافقی نخواهد بود .

همچنین این فرم توافق اولیه زوجیت متقاضی طلاق توافقی با رضایت طرفین طلاق توافقی قابل تغییر هم هست یعنی زن و مرد می توانند توافقات اعلامی خود را را در فرم با توافق جدیدی جایگزین کنند یا در توافقات قبلی تغییراتی حاصل کنند .

 طلاق توافقی با حق طلاقی که مرد به زن داده تفاوتی ندارد اگر زن حق طلاق داشته باشد دیگر نیازی به نوشتن توافق نامه هنگام مراجعه به دادگاه نیست .

در صورتی که زن حق طلاق یا وکالت از جانب مرد در طلاق داشته باشد باید در وکالت نامه ای که از شوهر برای طلاق گرفته است نکاتی را قید کند تا روند رسیدگی و اجرای حکم طلاق توافقی سریع تر و بی دردسر تر طی شود

مثلا در وکالت نامه خود قید کند این وکالت از جانب شوهر در طلاق  بلاعزل است ، حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی زوج را از او سلب کند و حق اجرای صیغه طلاق را بدون نیاز به حضور زوج برای خود در وکالت نامه طلاق قید کند همچنین در وکالت نامه حق تصمیم گیری در مورد حقوق مالی و غیر مالی اش را که شامل  پرداخت مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ، نحله و شرط تقسیم اموال و حضانت است برای خود بیاورد .

حتما بخوانید: طلاق توافقی
نحوه گرفتن رای طلاق توافقی
همان طور که توضیح دادیم برای طلاق توافقی بعد از طی تما مراحل اولیه مانند ثبت دادخواست و مشاوره رفتن زوجین و گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق از مرکز مشاوره و ارسال آن به دادکاه حال نوب به  گرفتن رای طلاق توافقی می شود که برای آن  دو روش وجود دارد :   

    زوجین تقاضای طلاق توافقی دارند و در در سامانه ای به آدرس zaman.behzisti.net ثبت نام می کنند ، در زمان ثبت نام در این سامانه زوجین اطلاعات اولیه خود را به صورت صحیح و دقیق وارد می کنند و همچنین ساعت و تاریخ مراجعه به مرکز مشاوره را هم مشخص می کنند .  

در این صورت زوجین چند جلسه مشاوره می روند که حداقل 5 جلسه خواهد بود این روند حدودا 45 روز طول می کشد بعد از مشاوره در صورتی که هنوز زن و زن و شوهر اصرار بر طلاق داشته باشند و  مشاور مورد نظر تشخص دهد که ادامه زندگی به صلاح زن و شوهر نیست گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر می کند و به استناد گواهی عدم انصراف از طلاق دادخواست طلاق توافقی در دفتر خدمات الکترونیک قضایی توسط یکی از زوجین ، هر دو یا وکیل آن ها  ثبت می شود بعد از آن این دادخواست به دادگاه محل زندگی زوجین ارسال می شود .

بعد از ارسال به دادگاه ، دادگاه با بررسی مدارک ، گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند پس از صدور گواهی عدم امکان سازش و صدور دادنامه ، زوجین 3 ماه فرصت دارند تا به یکی از دفاتر طلاق مراجعه کنند و رای را اجرا نمایند و  زوجه باید هنگام مراجعه به دفترخانه برای اجرای رای طلاق حتما آزمایش بارداری داده باشد تا حامله نبودن زن برای مرد و دادگاه محرز شود .

  زن و شوهر حتی اگر وکیل هم برای انجام طلاق توافقی گرفته باشند باید حتما خودشان در جلسات مشاوره شرکت کنند و وکیل نماینده آن ها در امر نخواهد بود .

  یکی از زن یا مرد به یا وکیل آن ها به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و دادخواست طلاق بدهد در این صورت اگر زوجین ایتدا در سامانه طلاق ثبت نام نکرده باشند دادگاه آن ها را برای رفتن به جلسات مشاوره قبل از طلاق به مرکز مشاوره می فرستد .

اما اگر زوجین یا یکی از آن ها خارج از کشور باشد دیگر نیازی به رفتن به مشاوره نخواهند داشت پس وکیل هم می تواند شخصا درخواست طلاق توافقی را مطرح کند و نیازی به حضور زن و مرد نخواهد بود در این صورت بعد از ارسال درخواست زوجین به دادگاه و اعلام توافق زن و شوهر در آن جا دادگاه رای را صادر می کند ،  اخذ رای طلاق توافقی در این روش بین 10 تا 20 روز کاری طول می کشد .

بیشتر بخوانید: طلاق و انواع آن


مراحل طلاق توافقی
یرای این که زوجین متقاضی طلاق توافقی بتوانند رای طلاق یا گواهی عدم امکان سازش را از دادگاه خانواده دریافت کنند باید مراحل زیر را طی کنند :

اولین مورد و مرحله توافق طرفین در تمامی مسائل مای و غیر مالی است که در دعوای طلاق مطرح می شود که یا در توافق نامه طلاق توافقی که بین زوجین تنظیم می شود اعلام شده است یا در دادگاه از سوی زوجین اعلام خواهد شد .

  ثبت نام در سامانه تصمیم برای طلاق و رفتن به جلسات مشاوره قبل از اینکه زوجین متقاضی طلاق توافقی درخواست طلاق به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بدهند ، رفتن به جلسات مشاوره اجباری است .

دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق از طرف مرکز مشاوره ای که زوجین برای مشاوره به آنجا رفته اند .

طرح دادخواست توسط زوجین متقاضی طلاق توافقی یا وکیل آن ها همراه با گواهی عدم انصراف از طلاق ، اگر بعد از طرح دادخواست و توسط دادگاه به جلسات مشاوره فرستاده شده باشند مرکز مشاوره گواهی عدم انصراف از طلاق را به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می فرستد تا از آنجا برای دادگاه رسیدگی کننده ارسال شود .

ارسال پیامک برای زوجین ، در این پیامک وقت رسیدگی ای که برای زوجین تعیین شده به آن ها اطلاعشان  می رسد اگر وقت رسیدگی در پیامک مشخص نشده باشد زن و شوهر  یا وکلای آن ها می بایست در اولین فرصت به شعبه مربوطه که پرونده طلاق توافقی در آنجا قرار است رسیدگی شود مراجعه کنند و موضوع را پیگیری کنند تا از زمان دقیق وقت رسیدگی و حضور در دادگاه مطلع شوند .

 حضور زوجین در دفتر خانه ازدواج و طلاق که زن  و مرد با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش صادر شده از دادگاه و برگه آزمایش عدم بارداری به زن به محضر مراجعه کرده و خواهان خواندن صیغه طلاق می شوند بود تا  طلاق خود را ثبت کنند برای خواندن صیغه طلاق طرفین یا وکلای آن ها بایستی حضور داشته باشند ، اگر زن یائسه باشد یا اینکه دوشیزه باشد و دوشیزه بودن او از طریق معاینه پزشکی قانونی تایید شده باشد (اگر زوجه باکره باشد بعد از اینکه خودش یا وکیل او درخواست طلاق توافقی داد  باید یک قطعه عکس همراه داشته باشد تا دادگاه او را به پزشکی قانونی به جهت معاینه بکارت معرفی کند ) در این صورت نیازی به برگه آزمایش عدم بارداری برای طلاق نخواهد بود .

 پس از خواندن صیغه طلاق زن و مرد  دفاتر مربوط به طلاق را امضا می کنند و اصل عقدنامه را  به سردفتر تحویل داده می دهند و دفترخانه با امضا و مهر شناسنامه ها ، همان روز یا ظرف چند روز طلاق نامه تحویل زوجه می دهد .

حتما بخوانید: سامانه تصمیم طلاق


سوالات متداول


1- برای طلاق توافقی چند مرحله باید طی شود ؟
شش مرحله دارد که باید طی شود که در مقاله به کلی توضیح داده شده


2- چگونه می توان رای دادگاه را برای طلاق توافقی گرفت؟
ثبت نام در سامانه بهزیستی یا مراجعه زوجین به یکی از دفاتر خدمات قضایی که در متن مقاله کامل توضیح داده شده است


3- در طلاق توافقی راجع به چه موضوعات باید توافق کرد؟
در طلاق توافقیی راجع به تمامی مسائل مالی و غیر مالی باید بین زوجین توافق حاصل شود که در متن مقاله بیان شده است

منبع : مراحل طلاق توافقی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/74o8
نظرتان را بنویسید