نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه

نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه را ارائه می نماییم .

 

 

بر اساس قانون مدنی ، پرداخت نفقه زن در عقد دائم تکلیف مرد است که در صورت تمکین ، موظف به انجام آن شده است . نفقه زن بر اساس قانون ، شامل تمامی نیازهای متعارف زن و متناسب با وضعیت وی است که در صورت عدم پرداخت نفقه ، زن می تواند به مراجع قضایی مراجعه نموده و نفقه خود را مطالبه کند که این مسئله سبب پیش بینی ضمانت اجراهای عدم پرداخت نفقه در قوانین مختلف شده است . گفتنی است که نفقه زن به لحاظ زمان تعلق گرفتن آن ، به دو نوع نفقه معوقه ( گذشته ) و نفقه جاریه ( حل حاضر ) قابل تقسیم است که هر دوی آنها توسط زن قابل مطالبه می باشد . اما آنچه در این مقاله قصد داریم آن را بررسی نماییم ، مطالبه نفقه معوقه زوجه است . به همین دلیل ، نخست به بررسی مطالبه نفقه معوقه زوجه پرداخته و سپس دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه و نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه را ارائه می نماییم .



 

مطالبه نفقه معوقه زوجه

یکی از مهم ترین ویژگی های نفقه زوجه آن است که علاوه بر اینکه زن می تواند نفقه حال حاضر خود را مطالبه نماید ، مطالبه نفقه معوقه یا ایام گذشته زن نیز امکان پذیر است . نفقه معوقه زن به نفقه ای گفته می شود که در گذشته به زن تعلق می گرفته است ؛ اما مرد علیرغم وجود شرایط پرداخت نفقه به زن همچون تمکین از سوی زن ، آن را نپرداخته است . این ویژگی خاص نفقه زوجه است . بنابراین ، در خصوص نفقه فرزندان چنین امکانی پیش بینی نشده است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه نفقه معوقه زوجه چیست و مبلغ نفقه زن چقدر است کلیک کنید .

اما نکته مهمی که در خصوص مطالبه نفقه معوقه زوجه وجود دارد ، آن است که بر اساس قانون مدنی ، دریافت نفقه معوقه زوجه تنها به شیوه حقوقی امکان پذیر است . یعنی اینکه زن به دلیل اینکه در گذشته نفقه دریافت نکرده است ، نمی تواند از شوهرش به جرم ترک انفاق شکایت کیفری کند ؛ چرا که شکایت ترک انفاق صرفا در خصوص نفقه حال حاضر یا نفقه جاریه امکان پذیر است . برای آشنایی بیشتر با نفقه جاریه زن و شکایت کیفری از جرم ترک انفاق کلیک کنید .

 

دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه

بر اساس قانون و رویه قضایی ، برای اینکه زن بتواند نفقه ایام گذشته خود را مطالبه نماید ، نخست باید دادخواستی به طرفیت شوهر مبنی بر مطالبه نفقه ایام گذشته خود یا نفقه معوقه خود تنظیم نماید . مرجع صالح رسیدگی به دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه ، بر اساس قانون حمایت خانواده ، دادگاه خانواده می باشد . البته ذکر این نکته ضروری است که دادگاه خانواده در صورتی که نفقه معوقه زوجه بیشتر از بیست میلیون تومان باشد ، صلاحیت رسیدگی دارد ؛ در غیر این صورت ، باید نخست از طریق شوراهای حل اختلاف اقدام نمود .

علاوه بر این ، اگر در تهران یا مراکز استان ها سکونت دارید ، برای تنظیم دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه در دادگاه خانواده ، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و اگر در شهرستان هایی سکونت دارید که این دفاتر هنوز تاسیس نشده اند ، دادخواست به خود دادگاه تقدیم می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تنظیم دادخواست کلیک کنید .

 

 

 

نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه

در قسمت قبل ، به توضیحاتی پیرامون دادخواست نفقه معوقه زوجه پرداختیم ؛ اما برای آشنایی بیشتر مخاطبان محترم ، ذیلا نمونه و متن دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه را نیز ارائه می نماییم

ریاست محترم ............

با سلام ،

احتراماً به استحضار می رسانم اینجانب .................. به موجب عقد نامه شماره ................... در تاریخ .................. به عقد دائم خوانده در آمدم . علی رغم این که اینجانب نسبت به ایشان تمکین داشته و دارم ، از تاریخ ................... تاکنون به مدت .............. ماه / سال از پرداخت نفقه به اینجانب استنکاف نموده اند . لذا مستند به ماده 229 قانون دادرسی مدنی ، صدور قرار استماع گواهان جهت احراز استطاعت مالی خوانده و عدم پرداخت نفقه و مستند به ماده 257 قانون استنادی صدور قرار ارجاع امر به کارشناسی جهت تعیین میزان نفقه اینجانب و مستند به مواد 1106 ، 1111 ، 1205 و 1206 قانون مدنی صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت نفقه ایام مذکور مورد استدعاست .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه پاسخ دهند .

منبع : نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/zr95
نظرتان را بنویسید