نمونه دادخواست مطالبه خسارات ناشی از بر هم زدن نامزدی

نمونه دادخواست مطالبه خسارات ناشی از بر هم زدن نامزدی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی نمونه دادخواست مطالبه خسارات ناشی از بر هم زدن نامزدی می پردازیم .

 

 

دوران نامزدی دورانی است فی ما بین خواستگاری تا انعقاد عقد نکاح که در این دوران هدایای بین طرفین یا خانواده ها رد و بدل می شود که در قانون مدنی نیز این دوران با عنوان دوران نامزدی شناخته شده است که در صورتی که یکی از طرفین از تصمیم خود منصرف شود می تواند از تصمیم و وعده خود برای ازدواج رجوع نماید به دلیل آن که هیچکس را نمی توان به ازدواج مجبور کرد در همین خصوص قانون مدنی مواردی را در این خصوص بیان کرده است که در صورت بهم خوردن نامزدی طرفین کمترین خسارت را ببینند که به عنوان مثال : می توان به استرداد هدایای دوران نامزدی اشاره کرد که بر طبق قانون اگر هریک از نامزدها هدایای را برای وصلت داده اند می توانند مطالبه نمایند و اگر هدایا موجود نباشد مستحق دریافت قیمت آنها هستند مگر اینکه بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد که در هر صورت طرفین می توانند با ارائه دادخواستی با عنوان دادخواست مطالبه خسارت ناشی از بر هم زدن نامزدی از دادگاه مطالبه خسارت نماید . در این مقاله به بررسی نمونه فرم دادخواست برای ارائه به دادگاه نخستین و تنظیم و نوشتن دادخواست مطالبه خسارات ناشی از بر هم زدن نامزدی می پردازیم . 



 

نمونه فرم دادخواست برای ارائه به دادگاه نخستین :

نمونه فرم دادخواست نمونه دادخواست مطالبه خسارات ناشی از بر هم زدن نامزدی برای ارائه به دادگاه نخستین در ذیل قرار داده ایم :

 

 

تنظیم و نوشتن دادخواست مطالبه خسارات ناشی از بر هم زدن نامزدی

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه دادخواست مطالبه خسارات ناشی از بر هم زدن نامزدی به طور کلی به صورت زیر می باشد اما با توجه به شرایط هر فرد و نوع پرونده وی تغییراتی در آن به وجود می آید . تکمیل فرم دادخواست مطالبه خسارات ناشی از بر هم زدن نامزدی از سوی زوج به صورت زیر می باشد : 

 

1 - خواهان : ...... ( مشخصات مرد )

 

2 - خوانده : .......... ( مشخصات زن )

 

3 - وکیل یا نماینده قانونی : ........ ( در صورت داشتن وکیل ، نام و نام خانوادگی و مشخصات وکیل نوشته می شود ) 

 

4 - خواسته یا موضوع و بهای آن : ( تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر تادیه مبلغ ..... ریال بابت خسارت وارده ناشی از بر هم زدن نامزدی )

 

5 - دلایل و منضمات دادخواست : 1 – صورت لیست مخارج  2 – عنداللزوم تحقیق محلی و گواهی گواهان 


6 - شرح دادخواست : 
سلام با احترام به استحضار می رساند : 
اینجانب خواهان در تاریخ ....... به اتفاق خانواده ام رسما از دعوی خانم ....... خواستگاری نموده ام . 2 – پس از حصول موافقت ایشان مبنی بر انجام وصلت ، اینجانب بنابر تقاضای عرف و آداب و رسوم موجود اقدام به برگزاری جشن نامزدی و همچنین صرف هزینه هایی در ارتباط با اجاره نمودن منزل جهت آغاز زندگی مشترک زوجین و خرید لباس عروس و امثال آن ( که صورت لیست این مخارج به پیوست این دادخواست تقدیم است ) نمودم . 3 – اینک از آنجایی که خوانده محترم بدون وجود دلیل موجه شرعی و یا قانونی منصرف از ایجاد رابطه زوجیت گردیده است و دیگر تحت هیچ شرایطی حاضر به انجام وصلت مزبور نمی باشد . 4 – لذا با عنایت به تفصیر مشارالیه به استناد ذیل ماده 1035 قانون مدنی و قاعده فقهی لاضرر و لاضررانی فی السلام تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به جبران و پرداخت خسارات وارده ناشی از بر هم زدن نامزدی با احتساب کلیه خسارات قانونی وارده اعم از هزینه دادرسی و غیره را دارم . 

لازم به ذکر است که در صورت بهم زدن نامزدی هم زن و هم مرد می توانند برای استرداد هدایا دادخواست استرداد هدایای که به طرف مقابل خود داده اند را به دادگاه ارائه کنند و همچنین دادخواستی برای خساراتی که با آنان وارد شده است تنظیم نمایند که در این مقاله نمونه دادخواست زوج علیه زوجه ارائه شده است .

در خصوص دادخواست خود می توان مثال زیر را بیان کرد که اگر فردی در چهارمین ماه نامزدی خود تصمیم به بر هم زدن نامزدی بگیرد و در طول این مدت اقدام به گرفتن لباس عروس یا گرفتن جشن نامزدی کرده باشد می تواند این هدایا را با ارائه دادخواست از دادگاه پس بگیرد . 

 

کتاب : نحوه عملی تنظیم و نگارش انواع دادخواست 
تالیف : منصور اباذری فومش

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست مطالبه خسارات ناشی از بر هم زدن نامزدی به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست مطالبه خسارات ناشی از بر هم زدن نامزدی پاسخ دهند .

منبع : نمونه دادخواست مطالبه خسارات ناشی از بر هم زدن نامزدی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/10Bo
نظرتان را بنویسید