نمونه دادخواست الزام خوانده به پرداخت اجور معوقه

نمونه دادخواست الزام خوانده به پرداخت اجور معوقه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی نمونه دادخواست الزام خوانده به پرداخت اجور معوقه می پردازیم .

 

 

قرارداد یا معاملات با توافق طرفین به منظور انجام عمل خاص منعقد می شود که دارای اشکال بسیاری می باشد که یکی از قراردادهای که در قانون مدنی بیان شده است قرارداد اجاره می باشد که قرارداد اجاره قراردادی است که به طرفین آن موجر و مستاجر می گویند و بر طبق قانون مدنی قرارداد اجاره عقدی است که افراد به میزانی که از مال استفاده می کنند هزینه آن را پرداخت می کنند و به هزینه پرداختی اجاره بها گفته می شود و در واقع اجاره بها عبارتند از : مبلغی که در ازای استفاده از مال توسط مستاجر در قرارداد اجاره فیما بین موجر و مستاجر تعیین می گردد و بر طبق قرارداد باید در مهلت های مقرر که ممکن است هر سال یا هر ماه باشد پرداخت گردد و در صورتی که مستاجر از پرداخت اجاره بها به موجر استنکاف نماید بر طبق قانون ضمانت اجراهای در این خصوص بیان شده است موجر می تواند علاوه بر اجاره روز ، اجور معوقه یعنی اجاره بهای عقب افتاده را که در ماه های قبل پرداخت نشده است که بر طبق قانون مدنی قابل مطالبه می باشد به همین دلیل موجر می تواند از طریق شکایت به دادگاه های حقوقی و یا مراجع قضایی صالح درخواست مطالبه اجور معوقه نماید به همین دلیل فرد شاکی یا خواهان باید با ارائه دادخواستی تحت عنوان دادخواست الزام خوانده به پرداخت اجور معوقه به دادگاه حق خود را اثبات و دریافت نماید . به همین دلیل در این مقاله نمونه فرم دادخواست الزام خوانده به پرداخت اجور معوقه برای ارائه به دادگاه نخستین و تنظیم و نوشتن دادخواست الزام خوانده به پرداخت اجور معوقه می پردازیم . 



 

نمونه فرم دادخواست برای ارائه به دادگاه نخستین :

نمونه فرم دادخواست الزام خوانده به پرداخت اجور معوقه برای ارائه به دادگاه نخستین در ذیل قرار داده ایم :

 

 

تنظیم و نوشتن دادخواست الزام خوانده به پرداخت اجور معوقه

نحوه نوشتن و تنظیم دادخواست الزام خوانده به پرداخت اجور معوقه به طور کلی به صورت زیر می باشد اما با توجه به شرایط هر فرد و نوع پرونده وی تغییراتی در آن به وجود می آید . 

خواهان : ...... ( مشخصات موجر یا مالک )

خوانده : .......... ( مشخصات مستاجر )

وکیل یا نماینده قانونی : . . . . . ( در صورت داشتن وکیل ، نام و نام خانوادگی و مشخصات وکیل نوشته می شود ) 

خواسته یا موضوع و بهای آن : ( تقاضای الزام خوانده به پرداخت اجور معوقه معادل . . . . ریال به علاوه خسارات دادرسی )

دلایل و منضمات دادخواست : 1 – فتوکپی سند مالکیت 2 – فتوکپی مصدق سند اجاره ( رسمی یا عادی ) 3 – عنداللزوم تحقیق و معاینه محلی  
شرح دادخواست : 
سلام با احترام به استحضار می رساند :  1 – اینجانب خواهان . . . به موجب سند مالکیت ( و سند ) که فتوکپی آن پیوست است ، مالک شش دانگ یک دستگاه آپارتمان ( یک باب خانه ) با مشخصات ثبتی مضبوط در اسناد تقدیمی واقع در . . . هستم . 2 – ملک مذکور به موجب سند عادی مورخ . . . ( سند رسمی شماره . . . . مورخ تنظیمی در دفتر اسناد رسمی شماره . . . شهرستان . . . ) به خوانده محترم اجاره داده شده است . 3 – نظر به این که خوانده دعوی اجور متعلقه به عین مستاجره را از تاریخ . . . . کلا معادل مبلغ . . . . ریال پرداخت نکرده است ، لذا صدور حکم محکومیت وی به پرداخت اجور معوقه با احتساب کلیه خسارات قانونی استدعا می شود . 

به عنوان مثال : اگر فردی ملکی را به دیگری اجاره دهد و مستاجر اجاره را پرداخت نکند موجر می تواند برای اجاره های پرداخت نشده به دادگاه شکایت نماید بدین منظور با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و فرم دادخواست را دریافت کند و به تنظیم دادخواست الزام خوانده به پرداخت اجور معوقه بپردازد و برای دادگاه صالح ارسال نماید .

لازم به ذکر است اگر اجاره بها های عقب افتاده کمتر از بیست میلیون باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف و اگر بیش از بیست میلیون باشد در صلاحیت دادگاه حقوقی می باشد به عبارت دیگر اگر اجاره های عقب افتاده و مجموع خسارات وارده به موجر کمتر از بیست میلیون باشد موجر باید در شورای حل اختلاف شکایت نماید و در غیر این صورت در دادگاه های حقوقی صالح رسیدگی می شود . 

کتاب : نحوه عملی تنظیم و نگارش انواع دادخواست 
تالیف : منصور اباذری فومشی 

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این که نمونه دادخواست الزام خوانده به پرداخت اجور معوقه در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست الزام خوانده به پرداخت اجور معوقه پاسخ دهند .

منبع : نمونه دادخواست الزام خوانده به پرداخت اجور معوقه

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/p4om
نظرتان را بنویسید