اختلال پوست کنی

اختلال پوست کنی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
اختلال کندن پوست یکی از اختلالات وسواسی است و به کسانی گفته می شود که عادت دارند پوست بدن خود را خراش می دهند یا می کنند و کنترل و توقف این رفتار برای مبتلایان بسیار دشوار بوده وغیر ممکن است . این افراد روزانه حداقل یک ساعت از وقت خود را صرف این کار می کنند و در بسیاری از مواقع حتی در جمع نیز قادر به کنترل این رفتار خود نیستند . این اختلال اغلب با سایر اختلالات روانی از جمله کندن مو ، افسردگی اساسی و اختلالات وسواسی همراه است . در ادامه این مقاله به بیان اختلال پوست کنی و علائم و شیوع آن می پردازیم . 




نشانه های اختلال پوست کنی
نشانه و ویژگی اصلی اختلال پوست کنی خراشیدن و کندن مکرر پوست است . شایع ترین نواحی خراشیدن صورت ، بازوها و دست هاست اما بسیاری از افراد نواحی متعددی از بدن را می خراشند . نواحی سالم پوست ، خراش های جزیی روی پوست ، جوش ها ، پینه ها و جای زخم های قبلی ممکن است خراشیده شوند . اکثر افراد با ناخن خود را می خراشند ولی بسیاری نیز از موچین ، سنجاق یا سایر اشیا استفاده می کنند . علاوه بر خراشیدن ممکن است مالیدن ، فشار دادن ، کندن و گاز گرفتن پوست نیز باشد . مبتلایان به اختلال کندن پوست اغلب چندین ساعت در روز را صرف این کار می کنند و ممکن است این رفتار ماه ها یا سال ها ادامه داشته باشد . 



حتما بخوانید: انواع وسواس


ملاک های تشخیصی اختلال پوست کنی
ملاک های تشخیصی اختلال کندن پوست شامل موارد زیر است : 

خراشیدن مکرر پوست که منجر به ضایعات پوستی می شود که اغلب مبتلایان اقدام به پوشاندن این ضایعات می کنند .
اقدامات مکرر برای کاهش یا توقف خراشیدن ها 
خراشیدن پوست منجر به ناراحتی قابل توجه بالینی یا افت عملکرد اجتماعی ، شغلی یا سایر حوزه های مهم عملکردی شود . خراشیدن پوست باعث ناراحتی های قابل توجه بالینی ، یا افت عملکرد اجتماعی ، شغلی و دیگر حوزه ها می شود ، واژه ناراحتی همان احساسات منفی است که توسط فرد تحربه می شود مثل احساس از دست دادن کنترل ، پریشانی و شرم . 
خراشیدن پوست را نتوان به اثرات فیزیولوژیک یک ماده دیگر مانند کوکایین یا یک بیماری دیگر مانند گال نسبت داد . 
خراشیدن پوست را نتوان علامتی از بیماری های روانی دیگر دانست . مثل هذیان یا توهمات لامسه در یک اختلال روانپریشانه ، اقدام برای اصلاح یک مقص یا عیب خیالی در ظاهر بدن در اختلال بدریخت انگاری بدن . 


حتما بخوانید: علائم اختلال وسواس فکری عملی


میزان شیوع اختلال پوست کنی
شیوع اختلال پوست کنی در بزرگسالان 4/1 درصد یا مقداری بالاتر است . سه چهارم یا بیشتر افراد زنان هستند و این نشان می دهد که این اختلال در زنان بیشتر روی می دهد . این اختلال در مبتلایان به اختلال وسواسی – جبری OCD و بستگان درجه 1 آنها بیشتر دیده می شود .

زمان آغاز و ادامه اختلال پوست کنی
اگر چه مبتلایان در سنین مختلف هستند ولی خراشیدن پوست در اکثر مواقع در نوجوانی آغاز می شود و در زمان شروع بلوغ است . این اختلال اغلب با یک اختلال پوستی مانند آکنه شروع می شود . محل خراشیدن در طول زمان می تواند تغییر داشته باشد . دوره معمول بیماری مزمن است و در صورت درمان نشدن کم و زیاد می شود و ممکن است ماه ها و سال ها ادامه داشته باشد .

منبع : DSM5



در ادامه بخوانید: اختلال شخصیت وسواس جبری



سوالات متداول


1- اختلال پوست کنی چیست ؟
اختلال کندن پوست یکی از اختلالات وسواسی است و به کسانی گفته می شود که عادت دارند پوست بدن خود را خراش می دهند یا می کنند که در متن مقاله توضیح کامل ارائه شده است .




2- نشانه های اختلال پوست کنی چیست ؟
نشانه و ویژگی اصلی اختلال پوست کنی خراشیدن و کندن مکرر پوست است . شایع ترین نواحی خراشیدن صورت ، بازوها و دست هاست که در مقاله توضیح داده شده است .




3- ملاک های تشخیصی اختلال پوست کنی چیست ؟
ملاک های تشخیصی اختلال پوست کنی بر اساس dsm پنج مورد بوده که در متن مقاله ارائه شده است .

منبع : اختلال پوست کنی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Ygg0
نظرتان را بنویسید