اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
خواب نقش بسیار مهمی در سلامت جسمی و روانی ما دارد . بسیاری از ما ممکن است در دوره ای از زندگی دچار مشکلات خواب شویم مانند بی خوابی یا پر خوابی زیرا در بسیاری از مواقع مشکلات جسمی و روانی ما روی خوابمان تاثیر می گذارد ، البته مشکلات خواب نیز تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت زندگی فرد می گذارد . اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب یکی از اختلالات خواب است که به معنای دوره های مکرر و زیاد وقفه تنفسی در خواب است که باعث بی خوابی فرد در طول شب می شود در نتیجه فرد در طول روز دچار خواب آلودگی می شود و بیشتر در بیماران دچار سکته مغزی و بیماری های قلبی روی می دهد . در ادامه این مقاله به بیان ویژگی ها ، انواع و میزان شیوع اختلال اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب می پردازیم . 




ویژگی های اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب
اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب با دوره های مکرر وقفه یا کمبود تنفسی در طول خواب مشخص می شود . این اختلال با خواب آلوگی ، بی خوابی و بیداری ناشی از مشکل تنفسی مرتبط است و در هر ساعت از خواب ممکن است 5 بار یا بیشتر اتفاق بیفتد . اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب در افراد دچار نارسایی های قلبی ، سکته مغزی یا نارسایی کلیه روی می دهد که معمولا الگوی تنفسی خاصی به نام شین استوکس دارند که به طور دوره ای حجم تنفس آنها کم و زیاد می شود که باعث کمبود تنفسی خواب می شود . در افرادی که دچار اختلالات روانی هستند ممکن است همراه با مصرف دارو اختلالاتی در کنترل عصبی عضلانی تنفس روی دهد که می تواند هم علت اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب و هم تشدید کننده آن باشد . استفاده مزمن از داورهای افیونی طولانی اثر غالبا کنترل تنفسی را از بین می برد و به وقفه تنفسی خواب منجر می شود . 
افراد دچار اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب ممکن است خواب آلودگی یا بی خوابی نشان دهند . آنها از خواب منقطع و از جمله بیدار شدن با تنگی نفس شکایت می کنند و برخی از افراد نیز بدن علامت هستند . 

حتما بخوانید: انواع اختلالات خواب مرتبط با تنفس


انواع اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب
انواع اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب شامل سه نوع است : 

اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب با علت نامعین : با دوره های مکرر وقفه تنفسی یا کمبود نفس در طول خواب مشخص می شود که ناشی از تغییر در تلاش تنفسی است اما شواهدی از انسداد راه تنفس وجود ندارد . 
تنفس شین استوکس : الگوی تغییر دوره ای در اوج - فرود یا افزایش - کاهش در حجم هوای جاری که باعث وقفه تنفسی می شود . 
اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب همراه با مصرف مواد افیونی : بروز این نوع وقفه تنفسی به تاثیرات مواد افیونی روی مولدهای ریتم تنفسی در بصل النخاع و نیز تاثیرات افتراقی کمبود اکسیژن در مقابل افزایش دی اکسید کربن نسبت داده می شود . 


شیوع اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب
شیوع اختلال وقفه تنفسی خواب با علت نامعین نامعلوم است و تصور می شود نادر باشد .

در افرادی که تنفس شین استوکس دارند میزان شیوع وقفه تنسی مرکزی خواب 20 % یا بالاتر است و در مردان بسیار بالاتر از زنان است . این بیماری با بالا رفتن سن بیشتر می شود و شیوع آن در افراد بالای 60 سال بیشتر است . تنفس شین استوکس در 20 % از افراد دچار سکته مغزی حاد روی می دهد .

این اختلال با مصرف مواد افیونی تقریبا در 30 % از افراد مصرف کننده مواد افیونی برای کم کردن درد و در افراد دریافت کننده درمان نگهدارنده متادون روی می دهد . 



در ادامه بخوانید: پیشگیری از مشکلات خواب



سوالات متداول


1- اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب چیست ؟
اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب یکی از اختلالات خواب است که به معنای دوره های مکرر و زیاد وقفه تنفسی در خواب است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .




2- ویژگی های اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب چیست ؟
اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب با دوره های مکرر وقفه یا کمبود تنفسی در طول خواب مشخص می شود که در متن مقاله شرح داده شده است .




3- انواع اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب چیست ؟
اختلال وقفه تنفسی مرکزی سه نوع مختلف دارد که در متن مقاله انواع و توضیح آن ها شرح داده شده است .

منبع : اختلال وقفه تنفسی مرکزی خواب
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/3LQR
نظرتان را بنویسید