تاثیر سن در بارداری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
مدت بارداری 280 روز یا 9 ماه و یا حدود 40 هفته است . حاملگی اغلب به سه دوره سه ماهه تقسیم می شود که از نخستین روز آخرین قاعدگی شروع می شود و تا زمان تولد نوزاد خاتمه می یابد . در سه ماهه نخست زن باردار باید با تغییرات بدنی خود نظیر خستگی ، تهوع و استفراغ ، حساسیت پستان ها سازگار شود . سه ماهه دوم اغلب بیش از سایر مراحل بارداری برای زن باردار ارضا کننده است . چون بازگشت انرژی و پایان یافتن تهوع و استفراغ به زن امکان می دهد احساس بهتری پیدا کند و هیجان باردار بودن را تجربه کند .

سه ماهه سوم در بسیاری از زنان با ناراحتی جسمی همراه است . بیشترین قدرت باروری زنان در سن 20 تا 25 سالگی است . با ورود به 30 سالگی قدرت باروری شروع به کاهش می کند . به عبارت دیگر با افزایش سن ، از شروع اقدام به بارداری تا باردار شدن زمان بیشتری طول می کشد در کل تاثیر سن در بارداری خیلی اهمیت دارد . در این مقاله به بررسی تاثیر سن در بارداری می پردازیم .






اثر سن در حاملگی
دوران باروری دختران با اولین تخمک گذاری و قاعدگی شروع می شود . دختران در ابتدای نوجوانی اغلب قاعدگی نامنظمی دارند که ناشی از تخمک گذاری نامنظم است . قاعدگی از حدود سن 16 سالگی ، با منظم شدن تخمک گذاری تثبیت می شود . دوره های قاعدگی یک خانم از سن 26 تا 35 سالگی تقریباً ثابت باقی می ماند . به تدریج زنان با افزایش سن تأخیر در قاعدگی را به دلیل عدم تخمک گذاری نشان می دهند .

در نهایت قاعدگی ها به طور فزاینده ای نامنظم و در نهایت پس از گذشت زمانی به طور کامل متوقف می شوند . هم چنین به تدریج در این دوره ( از سن 35 تا 40 سالگی ) ذخیره تخمک کاهش می یابد . این کاهش در حدود 40 تا 45 سالگی به حداکثر خود می رسد ، به گونه ای که خانم ها در حدود سن یائسگی و پس از آن دیگر قادر به بارداری نیستند .

حتما بخوانید: ماشین حساب تخمک گذاری در پریود نامنظم
امروزه ناباروری وابسته به سن به دلایل مختلف دیده می شود . بسیاری از خانم ها ازدواج خود را تا حدود 25 تا 30 سالگی به تأخیر می اندازند . این مساله همراه با تأخیر در تولد اولین فرزند ، موجب کاهش در تعداد فرزندانی می شود که هر خانواده می خواهد و بنابراین تعداد فرزند دل خواه یک خانواده تحت تاثیر قرار می گیرد . اگر چه وضعیت بهداشت ، سلامت و مراقبت دوران بارداری امروزه بهبود یافته است ، ولی این امر تاثیر بر روند کاهش توان باروری مرتبط با افزایش سن ندارد .



مهم است که بدانیم کاهش باروری مرتبط با سن ناشی از کاهش تعداد تخمک باقیمانده در تخمدان های یک خانم است . البته ممکن است در برخی موارد این کاهش به علت تاثیر عوامل خارجی و جراحی ها زودتر از زمان مورد انتظار باشد . خانم ها در طی سال های باروری دروه هایی از خون ریزی قاعدگی دارند که نشان دهنده تخمک گذاری مداوم و ماهیانه است .

در شروع هر دوره قاعدگی ، زمانی که خانم خون ریزی دارد ترشحاتی از غده هیپوفیز تولید می شود که تعداد فولیکل ها را تحریک می نماید تا در طی 10 تا 14 روز در هر دو تخمدان رشد نمایند . در هر دوره قاعدگی تخمک در داخل یک کره پرشده از مایع که فولیکل نامیده می شود رشد نموده و به حد بلوغ می رسد . از میان چند فولیکل معمولاً یک فولیکل بالغ شده و تخمک آزاد می شود که به آن تخمک گذاری گفته می شود . با این کار ، رشد بقیه فولیکل ها متوقف شده و از بین می روند . تخمک در زمان تخمک گذاری پس از پاره شدن جداره به داخل لوله رحمی رانده شده در آن جا در صورت تماس با اسپرم بارور خواهد شد . اگر تخمک بارور شده در جدار رحم لانه گزینی کند ، حاملگی اتفاق می افتد . اگر بارداری رخ ندهد ،  پوشش داخلی رحم ریزش می کند ، خونریزی قاعدگی شروع می شود و دوره بعدی قاعدگی شروع می شود . 

البته لازم به ذکر است که تنها وجود قاعدگی دلیل بر توان باروری نخواهد بود زیرا در اواخر دوران بارداری معمولاً دوره های قاعدگی بدون تخمک گذاری است . زمانی که یک خانم به مدت یک سال قاعده نشود ، یائسه محسوب می شود . افراد سیگاری حدود یک سال زودتر از افراد غیر سیگاری یائسه می شوند . کاهش باروری با افزایش سن به دنبال تغییرات طبیعی است که در تخمدان ها اتفاق می افتد . از فولیکل های باقیمانده در زمان بلوغ یک خانم ، حدود 300 عدد تخمک در طول سال های باروری آزاد می شود .



در ادامه بخوانید: تاثیر ناباروری بر زوجین



سوالات متداول


1- دوره های قاعدگی از حدود چند سالگی منظم می شوند؟
دوره های قاعدگی از حدود سن 26 تا 35 سالگی منظم می شوند که توضیحات تکمیلی در این رابطه در متن مقاله عنوان شده است.




2- ناباروری وابسته به سن چیست؟
به تعویق انداختن ازدواج و بارداری منجر به ناباروری وابسته به سن خواهد شد که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.




3- چه هنگام می توانیم بگوییم خانمی یائسه شده است؟
زمانی که خانمی یک سال پریود نشود می توانیم بگوییم که یائسه شده است . برای توضیحات تکمیلی می توانید متن مقاله را مطالعه کنید.

منبع : تاثیر سن در بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/xKnB
نظرتان را بنویسید