اختلال اضطراب جدایی در کودکان

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
کودکان بسیاری هستند که مانند بچه کانگورو به مادران خود چسبیده اند و نمی توان آن ها را از مادرشان جدا کرد . اما این وابستگی از کجا سرچشمه دارد ؟ آیا تمامی کودکان این گونه هستند ؟ برای کم کردن این حجم از وابستگی به مادر چه کار باید کرد ؟

اغلب کودکان شیرخوار یا حتی بزرگتر در مراحل خاصی از زندگی شان نسبت به جدایی از پدر و یا مادر خود اضطراب دارند و از این جدایی می ترسند ، به این احساس اضطراب ، اضطراب جدایی می گویند که از جمله انحرافات عاطفی کودکان محسوب می شود .

رشد و شکل گیری شخصیت کودکان بستگی به محیط خانواده ، رفتار پدر و مادر ، سبک فرزند پروری والدین ، جامعه و هم سالان کودک دارد اما مهم تر از آن ارتباط مادر با کودک دارد که تاثیر بسیاری بر شکل گیری فرزندان دارد .

ارتباط مادر با کودک نه تنها بر رشد آن ها بلکه بر سلامت روانی کودکان نیز تاثیر می گذارد ؛ اما آیا همه مادران از وابستگی فرزندشان به خود اطلاع دارند ؟ خیر ! گاه این موضوع خودش را در زمان مهدکودک یا مدرسه رفتن کودک خود را نشان می دهد .

در نتیجه می توان گفت اختلال اضطراب جدایی کودکان نه تنها به رابطه مادر و کودک بلکه به سبک دلبستگی کودک ، نوع فرزند پروری والدین و رفتار آن ها بستگی دارد که شخصیت کودک را شکل می دهد .

حتما بخوانید: از مفهوم نقاشی کودکان چه می دانید


از اضطراب جدایی چه می دانید
شاید تا به حال در اطراف خود بسیار دیده باشید که کودکانی وجود دارند که حتی یک لحظه نیز از مادر خود جدا نشده و یا فرزند خودتان اینگونه باشد . اختلالات اضطرابی از شایع ترین اختلالات در جهان است که اغلب کودکان به آن دچار خواهند شد .

اضطراب جدایی و ترس از جدا ماندن از والدین نیز یکی از انواع اضطراب است که ممکن است کودکان کمتر از یک سال یعنی بین نه ماه تا هجده ماه به آن دچار شوند اما در دو و نیم سالگی این اضطراب کاهش پیدا می کند .

گاه ممکن است در برخی از کودکان این اختلال تا سنین 5 تا 7 سالگی یعنی زمان مهد کودک یا مدرسه رفتن کودک ادامه پیدا کند و دچار مدرسه هراسی شده و در موارد شدید تر نیز دچار مشکلات سازگاری شوند .

اختلال اضطراب جدایی در دختران تقریبا دو برابر پسران اتفاق می افتد که اغلب این کودکان نسبت به جدایی از مادر و یا پدر خود و دور شدن از خانه اضطراب و ترس بالایی دارند . اغلب اضطراب جدایی ممکن است پس از یک اتفاق ناگوار بروز داده می شود .
از جمله اتفاقات ناگوار می توان به از دست دادن یکی از بستگان نزدیک ، جا به جایی مدرسه ، ورود به مهدکودک یا مدرسه ، رفتن به یک محله و خانه جدید و غیره اشاره کرد . در راستای این اتفاقات کودکان همواره نگران هستند که در صورت دور شدن از والدینشان آن ها را از دست ندهند .

در نهایت می توان گفت اضطراب جدایی زیر سه سال مشکلی ندارد و در اغلب کودکان به وجود می آید اما اگر این اختلال ادامه پیدا کند و به سنین 5 تا 6 سالگی کودک برسد ، اضطراب جدایی نام دارد .


بیشتر بخوانید: از اختلال خواندن در کوکان چه می دانید




از نشانه های اختلال اضطراب جدایی کودکان چه می دانید
همانطور که گفتیم ترس از جدایی برای کودکان در سنین کم مشکلی ندارد اما اگر این اختلال تا پیش از دبستان نیز ادامه پیدا کند یعنی کودک به اختلال اضطراب جدایی مبتلا شده است . از ویژگی بارز این کودکان می توان به ترس بیش از حد دورشدن از پدر و مادر خود اشاره کرد .

در ادامه دیگر ویژگی های کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی را بیان خواهیم کرد که اگر کودک سه نشانه از موارد زیر را داشته باشد به این اختلال دچار شده است .



کودکان نسبت به سلامت و مرگ افرادی که بیش از اندازه آن ها را دوست دارند نگران بوده و همیشه ترس از دست دادن والدین خود را دارند ، این ترس به ویژه در مواردی که از هم دور هستند بیشتر اتفاق می افتد 

زمانی که از والدین خود دور می شوند بیش از اندازه ناراحت بوده و دائما منتظر والدین خود می نشینند

این کودکان بدون حضور والدین خود از تنهایی یا ماندن در منزل ترس و اضطراب دارند

کودکان مبتلا به اختلال وابستگی حتی در زمان خوابیدن نیز نمی توانند از والدین خود دور بمانند

آن ها مدام نگران این موضوع می باشند که اگر گم شده و یا اتفاقی برای آن ها بیفتد دیگر نمی توانند خانواده خود را ببینند

آن ها هیچ علاقه ای به تنها بیرون رفتن ندارند زیرا می ترسند از والدین خود دور بمانند

کودکان حتی زمانی که می خواهند بخوابند نیز احساس راحتی نداشته و از این جدایی می ترسند

زمانی که از خانواده خود و یا افرادی که به آن ها دلبستگی شدید دارند ، جدا می مانند علائم جسمی مانند سردرد ، تپش قلب و غیره به سراغ آن ها می آید

این کودکان مانند بچه کانگورو به والدین خود چسبیده اند و یا می خواهند در هر لحظه زیر سایه والدین خود باشند در نتیجه نمی توان ثانیه آن ها را جدا کرد

زمانی که این کودکان از خانواده خود جدا بمانند دچار اضطراب ، ترس ، گوشه گیری ، غم و بی تفاوتی می شوند و همچنین علاقه ای به ارتباط با دیگران و بازی کردن از خود نشان نمی دهند

این کودکان زمانی که از والدین خود دور می مانند با توجه به سنشان از دزد ، هیولا ، اتاق تاریک ، تصادف و غیره می ترسند و حتی نگران والدین خود نیز می شوند





با نشانه های کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی آشنا شدید ، همانطور که گفتیم اگر موارد گفته شده را در کودک خود حس کرده و یا دیدید حتما باید در پی حل این مشکل باشید . در غیر این صورت این اختلال تا سن پیش از دبستان کودک همراه او می ماند و در نتیجه به اختلال اضطراب جدایی در بزرگسالی تبدیل می شود .

حتما بخوانید: گرفتن کودک از شیر مادر



درمان اختلال اضطراب جدایی
برای درمان کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی راه های بسیار زیادی وجود داشته که به کمک والدین و گرفتن راهنمایی از مشاور و روانشناس مخصوص کودک صورت می گیرد، این درمان ها شامل موارد زیر می باشد.

کسب اطلاعات در مورد اختلال اضطراب جدایی

یکی از راه های کمک به کودک دارای اختلال اضطراب جدایی کسب اطلاعات لازم و کافی در مورد آن است، زیرا با این کار شما کودک را درک کرده و با او همدلی می کنید.

گوش دادن و احترام گذاشتن به احساسات کودک دارای اختلال

برای کودکی که تا به حال به دلیل اضطراب جدایی از جمع دور مانده و دوستان زیادی ندارد، درک احساسات او احترام به آن به روند درمان بسیار کمک می کند.

دور شدن از کودک به طور آرام برای رفع اضطراب جدایی

یکی از راه های درمان حساسیت زدایی منظم بوده به این صورت که ابتدا باید کودک را در جایی قرار داده که شما را ببیند اما با شما فاصله داشته باشد، سپس این فاصله دور تر شود و به مرور می توانید از دید او خارج شده و زمان دور شدن را بیشتر کنید. در این روش پس از هر بار موفقیت کودک به او پاداش دهید.

مراجعه به روان درمانگر مخصوص برای درمان اضطراب جدایی

مهم ترین و بهترین روش درمان مراجعه به فرد متخصص کودک است. معمولا روانشناس کودک از راه های مختلف مثل درمان شناختی رفتاری و خانواده درمانی اضطراب جدایی کودک را طی زمان حل می کند.

در ادامه بخوانید: درمان اضطراب



سوالات متداول


1- از کودکان وابسته به مادر چه می دانید ؟
برخی از کودکان از ترس جدایی به پدر و مادر خود بسیار وابسته بوده که به نوعی بچه کانگورو هستند که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .




2- از اضطراب جدایی در کودکان چه می دانید ؟
برخی از کودکان به دلیل وابستگی بیش از حد به مادر اضطراب جدایی داشته که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .




3-   از نشانه های اختلال اضطرابی در کودکان چه می دانید ؟
اختلالات خواب و یا تغذیه ، نگرانی های شدید و غیره که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .

منبع : اختلال اضطراب جدایی در کودکان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/QDB7
نظرتان را بنویسید