اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
معمولا همه افراد در طول عمر خود در جمعی حضور داشته که در آن احساس استرس و اضطراب به دلایل مختلفی پیدا کرده اند. این استرس گاهی زمان آشنایی با افراد جدید و یا ارائه یک مطلب جلوی دیگران رخ می دهد.

اما برخی افراد این اضطراب را به طور دائم و بسیار شدید تجربه کرده و توان کنترل آن را ندارند، این نوع اختلال اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی نامیده می شود. این اختلال یکی از شایع ترین اختلالات اضطرابی بوده و قابل درمان به روش های مختلف می باشد. در این مقاله به بررسی اختلال اضطراب اجتماعی (فوبیای اجتماعی)، علائم، علت و انواع درمان آن پرداخته شده است.



اختلال اضطراب اجتماعی چیست
همانطور که ذکر شد اختلال اضطراب اجتماعی که به فوبیای اجتماعی نیز معروف است، یکی از اختلالات اضطرابی بوده که منجر به ترس شدید فرد در موقعیت های مختلف اجتماعی می شود. این افراد صحبت با دیگران، برقراری تماس چشمی، آشنایی با افراد جدید و حضور در اجتماعات بزرگ را دشوار یافته و دچار علائم اضطرابی می شوند.

افراد با اختلال فوبیای اجتماعی ترس از قضاوت دیگران و اشتباه کردن مقابل آن ها را داشته و در بسیاری مواقع این ترس را درک کرده اما قادر به مقابله با آن نیستند. عزت نفس و اعتماد به نفس این افراد نیز پایین می باشد و گفتگو های منفی زیادی با خود دارند.

این اختلال با خجالت فرق داشته زیرا خجالت معمولا در زمان کم از بین رفته اما فوبیای اجتماعی ماندگار بوده و زندگی و عملکرد فرد را مختل می کند. این افراد معمولا در شرایط زیر دچار اختلال و اضطراب می شوند.

صحبت با افراد غریبه

صحبت در جمع و مقابل دیگران

قرار گذاشتن با افراد جدید

برقراری تماس چشمی

رفتن به مهمانی های بزرگ

غذا خوردن مقابل دیگران

رفتن به مدرسه و محل کار

شروع کردن یک بحث

در برخی مواقع افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی در کودکی دچار اختلال اضطراب جدایی بوده و توان دوری از والدین خود را نداشته اند.

حتما بخوانید: اختلال اضطراب جدایی













علائم اضطراب اجتماعی
اختلال فوبیای اجتماعی علائم اضطراب را به دلایل دیگری در ابعاد جسمی، روانی به همراه داشته که در این جا این علائم را مشاهده می کنید.

علائم جسمی اضطراب اجتماعی

سرخ شدن

تهوع

تعریق زیاد بدن

لرزیدن بدن

سخت صحبت کردن

سرگیجه یا سبکی سر

افزایش ضربان قلب

حتما بخوانید: راه های افزایش عزت نفس
علائم روانشناختی اضطراب اجتماعی

نگرانی شدید در مورد موقعیت های اجتماعی

نگرانی در روز ها و هفته های قبل از رویداد

اجتناب از جمع های اجتماعی و یا گوشه گیری در آن ها

نگرانی بابت شرمنده کردن خود در مقابل دیگران

نگرانی بابت متوجه شدن افراد در مورد استرس و اضطراب شما

غیبت زیاد در کار و مدرسه به دلیل اضطراب زیاد





علت وجود اضطراب اجتماعی چیست
علت دقیق وجود اضطراب اجتماعی نامشخص می باشد، اما تحقیقات حاضر نشان داده اند که این اختلال از ترکیب ژنتیک و محیط به وجود می آید. اتفاقات ناگوار در گذشته مثل مورد آزار دیگران قرار گرفتن، درگیری های خانوادگی و سوءاستفاده یا تجاوز جنسی نیز در بروز این اختلال دخیل هستند.

ناهنجاری های فیزیکی نیز مانند عدم تعادل هورمون سروتونین گاهی در بروز اضطراب اجتماعی نقش دارد زیرا سروتونین یک ماده شیمیایی است که به تنظیم خلق و خو افراد کمک می کند. همچنین وجود این اختلال در اعضای خانواده نیز بر روی فرد و رفتار او از طریق مشاهده و یادگیری تاثیر می گذارد. معمولا افرادی که در محیط های کنترل گر و مراقبتی زیاد رشد کرده اند نیز دچار این اختلال می شوند.

حتما بخوانید: راه های درمان افسردگی
درمان اضطراب اجتماعی
خوشبختانه اختلال اضطراب اجتماعی یکی از اختلالات درمان پذیر بوده که راهکار های آن با درمان اضطراب معمولا شبیه و یا یکسان است و از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد، در این جا برخی از راه های درمان این اختلال ارائه شده است.

درمان شناختی رفتاری : این روش درمانی به شما کمک می کند یاد بگیرید که چگونه اضطراب را از طریق آرامش و تنفس کنترل کنید و چگونه افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید.

درمان از طریق مواجهه سازی : این درمان کمک کرده تا به جای دوری و اجتناب از محیط ها و موقعیت های اضطراب زا با آن مواجه شوید.

گروه درمانی: این روش درمانی به شما کمک کرده تا مهارت ها و فنون اجتماعی را برای تعامل با افراد در محیط های اجتماعی فرا بگیرید. شرکت در گروه درمانی همراه با افرادی که ترس مشابهی دارند ممکن است باعث کاهش احساس تنهایی در شما شود.

-راه های دیگری که به درمان اختلال ترس از اجتماع کمک می کنند شامل موارد زیر است.

اجتناب از مصرف کافئین: مواد غذایی مثل قهوه، شکلات و دیگر مواردی که کافئین دارند، اضطراب اجتماعی را افزایش می دهند.

خواب کافی: خواب حداقل 8 ساعت در شب به کاهش اضطراب بسیار کمک کرده و کم خوابی و بی خوابی در افزایش علائم اضطراب اجتماعی تاثیر دارد.

ورزش و مراقبه: یکی دیگر از راه هایی که در کاهش اضطراب و افزایش انرژی مثبت کارساز بوده ورزش و مدیتیشن می باشد.

درمان دارویی: ممکن است درمانگر شما دارو های مشخصی را در صورت حاد بودن علائم تجویز کند، این دارو ها به رفع و درمان اضطراب اجتماعی کمک نکرده بلکه برخی علائم و نشانه ها را کاهش می دهد. این دارو ها معمولا شامل پاکسیل (Paxil) یا زلفت (Zoloft) می باشند. عوارض این دارو ها شامل بی خوابی، افزایش وزن، ناراحتی معده و کاهش میل جنسی می شود.



کلام آخر

معمولا افراد دارای اضطراب اجتماعی یا ترس از اجتماع به دنبال درمان نرفته و یا خیلی دیر اقدام می کنند. بنابراین در بسیاری مواقع دچار عوارضی مثل مصرف مواد و الکل، تنهایی زیاد و افکار خودکشی می شوند. بنابراین باید مراقب این افراد بود و آن ها را برای درمان راهنمایی کرد.

در ادامه بخوانید: پیشگیری از خودکشی












سوالات متداول


1- اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟
اختلال اضطراب اجتماعی یکی از اختلالات اضطرابی بوده که منجر به ترس شدید فرد در موقعیت های مختلف اجتماعی می شود که در متن مقاله شرح داده شده است.




2- علائم اضطراب اجتماعی چیست؟
اختلال فوبیای اجتماعی بسیار شبیه علائم اضطراب در ابعاد جسمی و روانی بوده که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- درمان اضطراب اجتماعی چیست؟
خوشبختانه اختلال اضطراب اجتماعی یکی از اختلالات درمان پذیر بوده و با روش های مختلف مثل رواندرمانی رخ می دهد، در متن مقاله باقی روش های آن شرح داده شده است.

منبع : اختلال اضطراب اجتماعی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/mr4n
نظرتان را بنویسید