اختلال مازوخیسم جنسی

اختلال مازوخیسم جنسی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
یکی از نابهنجاری های جنسی مازوخیسم (Masochism) می باشد که شامل خیال پردازی های جنسی و میل به آزار رساندن به خود است. این افراد علاقه زیادی به اعمال جنسی داشته که شامل آزار و آسیب رسیدن به خودشان است. اگرچه زمانی این موضوع تبدیل به یک اختلال جنسی شده که فرد هیچ وقت بدون این اعمال تحریک و ارضا نشود و یا آسیب های بسیاری به خود وارد کند.

بیماری مازوخیسم انواع مختلفی داشته و اختلال مازوخیسم جنسی در دسته اختلالات نابهنجاری جنسی در راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی DSM5 است که برای تشخیص ملاک ها و معیار های خاص خود را دارد. در این مقاله به بررسی اختلال مازوخیسم جنسی، انواع، علت و درمان آن می پردازیم.



اختلال مازوخیسم جنسی چیست
اختلال مازوخیسم جنسی جزو دسته های انحرافات جنسی یا پارافیلیا قرار دارد که شامل تخیلات، تمایلات به سکس و رفتار های تحریک کننده جنسی به طوری است که به خود فرد آسیب برسد. بیماری مازوخیسم جنسی به تنهایی به درگیر شدن یا خیال پردازی مکرر در مورد ضرب و شتم، مقید شدن، تحقیر شدن یا تحمل رنج دیگری گفته می شود که منجر به رضایت جنسی می شود. اما اگر این مسئله منجر به آسیب فراوان به فرد شده و یا همراه مشکلات روانی و مختل شدن زندگی باشد، اختلال مازوخیسم جنسی تشخیص داده می شود.

انواع پریشانی که افراد مبتلا به این اختلال ممکن است تجربه کنند شامل اضطراب شدید، احساس گناه، شرم و افکار وسواسی است که با مازوخیسم جنسی  در سکس همراه است. اگر فردی تمایلات جنسی مازوخیسمی داشته اما این تمایلات در زندگی روزمره وی مشکلی ایجاد نکند، اختلال به حساب نمی آید.

نقطه مقابل اختلال مازوخیسم جنسی، اختلال سادیسم جنسی است که این افراد علاقه به دیدن و وارد کردن رنج به دیگران داشته و با آن تحریک می شوند. گاهی برخی افراد ترکیبی از این دو را در خود داشته که به آن سادومازوخیسم می گویند. اگرچه این نوع رفتار های آسیب رساندن و آسیب خواهی جزو رفتار های بی دی اس ام بوده که بسیاری افراد در زندگی به آن تمایل پیدا می کنند اما دارای اختلال نیستند. همچنین رفتار مازوخیستی جنسی معمولا در اوایل بزرگسالی ظاهر می شود.

یکی از مدل هایی که برخی از افراد دارای بیماری مازوخیسم جنسی از آن لذت می برندف خفه شدن است، یعنی فرد با احساس خفگی و تنگ شدن نفس ارضا می شود و گاهی برخی از آن ها به همین خاطر می میرند.

حتما بخوانید: خشونت خانگی چیست











علائم اختلال مازوخیسم جنسی
برای تشخیص اختلال مازوخیسم جنسی طبق DSM5 فرد باید تحریک مکرر و شدید جنسی از طریق ضرب و شتم، تحقیر شدن، محدود کردن یا هر نوع دیگری از رنج تجربه کند و علاقه به برقررای سکس خشن به صورت که خشم بر روی وی اعمال شود، داشته باشد. این تمایلات و فانتزی ها باید حداقل 6 ماه در فرد وجود داشته تا تشخیص اختلال بر روی وی گذارند.

همچنین وی با مشکلات اجتماعی، خانوادگی، عاطفی و سایر موارد به دلیل اختلال مازوخیسم رو به رو شود. استفاده گسترده از پورنوگرافی که شامل تحقیر، ضرب و شتم، مقید شدن یا تحمل رنج دیگری است، گاهی اوقات یکی از ویژگی های مرتبط با این اختلال است.

حتما بخوانید: سکس خشن چیست


انواع مازوخیسم جنسی
بیماری مازوخیسم انواع مختلفی می تواند داشته باشد که افراد در آن دسته با توجه به ویزگی های خود قرار می گیرند. در این جا برخی انواع آن را مشاهده می کنید.

مازوخیسم جنسی: مازوخیسم جنسی در سکس به اعمال وابسته به عشق شهوانی کسانی گفته می شود که از طریق عذاب و تحقیر به دنبال ارگاسم هستند.

مازوخیسم زنانه: به معنی لذت بردن از درد و رنجی روانی است که توسط خود فرد یا دیگری اعمال می شود. فروید در مقاله خود با عنوان "زنانگی" در سال 1932، لذت مازوخیستی را با کسانی مرتبط می کند که ویژگی های شخصیتی زنانه دارند یا به نحوی به زنان مرتبط هستند. البته او اعلام کرد که همه زنان دچار مازوخیسم نیستند و این موضوع می تواند در زنان یا مردان برزو یابد.



مازوخیسم اخلاقی: این نوع مازوخیسم نیز در حوزه جنسی نیست. فروید اصطلاح "مازوخیسم اخلاقی" را در سال 1924 ابداع کرد، و حالتی از روح را که ناشی از احساس ناخودآگاه گناه است و با رنج راضی می شود و این گونه احساس گناه را آرام می کند، توصیف کرد. مازوخیست های اخلاقی از مجازات شدن یا عذاب شدن توسط عقاید، سرنوشت یا خدا لذت می برند و تحقیری که در زندگی احساس می کنند می تواند جایگزین فعالیت جنسی شود، مانند برخی از فرقه های مذهبی یا شهادت.

حتما بخوانید: همسر آزاری چیست
علت اختلال مازوخیسم جنسی چیست
در حال حاضر تا به الان دلیل علمی و دقیقی برای چرایی و علت اختلال مازوخیسم ارائه نشده است، اما متخصصان همچنان در حال پیدا کردن علت آن هستند. یکی پیشنهاد می کند پارافیلیا از آنجا ناشی می شود که وقتی تخیلات جنسی نامناسب ممنوع باشد، با سرکوب قویتر می شود.در مورد مازوخیسم جنسی، رفتار مازوخیستی با رفتار جنسی هماهنگ شده و با آن ارتبط پیدا می کند.

نظریه دیگری نشان می دهد که رفتار سادومازوخیستی نوعی فرار است. از طریق بازی کردن با خیالات، این افراد احساس جدید و متفاوت می کنند. گاهی هم به دلیل تجاوز جنسی یا سواستفاده جنسی در کودکی تمایلات مازوخیستی در فرد ایجاد می شود.

درمان بیماری مازوخیسم جنسی
درمان بیماری مازوخیستی جنسی معمولاً شامل روان درمانی و دارو است. هدف از روان درمانی ممکن است کشف و از بین بردن علت اصلی رفتاری باشد که باعث پریشانی می شود. درمان های شناختی شامل بازسازی تحریف های شناختی و آموزش همدلی است. درمان شناختی-رفتاری همچنین می تواند به فرد کمک کند تا مهارت هایی را برای مدیریت انگیزه های جنسی خود به روش های سالم بیاموزد.

برای کاهش سطح هورمون تستوسترون در بدن و با هدف کاهش دفعات نعوظ می توان از داروهای مختلفی استفاده کرد. برای کاهش میل جنسی نیز ممکن است از داروهای ضد افسردگی استفاد شود. البته مصرف این دارو ها باید با مشورت پزشک متخصص صورت گرفته و وی باید آن ها را تجویز کند.



کلام آخر

همانطور که ذکر شد مازوخیسم در سکس از رفتار های بی دی اس ام بوده که در تمامی مواقع جزو اختلالات به حساب نمی آید، اما در صورتی که فرد آسیب زیاد به خود وارد کرده و این موضوع در زندگی وی اختلال ایجاد کند نیاز به مراقبت و مراجعه به یک رواندرمانگر متخصص است.

در ادامه بخوانید: علت علاقه به رابطه جنسی خشن












سوالات متداول


1- اختلال مازوخیسم جنسی چیست؟
​ اختلال مازوخیسم جنسی جزو دسته های انحرافات جنسی یا پارافیلیا قرار دارد که در متن مقاله توضیحات آ« ارائه شده است.




2- علائم اختلال مازوخیسم جنسی چیست؟
برای تشخیص اختلال مازوخیسم جنسی طبق راهنمای تشخیصی آماری فرد باید علائمی داشته باشد که در متن مقاله تام برده شده است.




3- علت اختلال مازوخیسم جنسی چیست؟
در حال حاضر تا به الان دلیل علمی و دقیقی برای چرایی و علت اختلال مازوخیسم ارائه نشده است که در متن مقاله شرح داده ایم.

منبع : اختلال مازوخیسم جنسی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lB0g
مطلب قبلی
اعتیاد به غذا
مطلب بعدی
سکس کرونا
نظرتان را بنویسید