دادخواست الزام به اجرای تعهد و صدور دستور موقت

دادخواست الزام به اجرای تعهد و صدور دستور موقت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این شرایط کسی که تعهد به نفع او صورت گرفته است ( متعهدله ) ابتدا باید از متعهد درخواست انجام تعهد کند اگر بعد از درخواست انجام تعهد هم چنان متعهد از انجام تعهدش به طور آگاهانه و عمدی خودداری کند ، می توان از طریق مراجعه به دادگاه ها و اقامه دعوی حقوقی ، او را مجبور به انجام تعهد کرد می توان به دادگاه دادخواست الزام به اجرای تعهد را ارائه داد .

 

 

تعهد یعنی یک نفر در برابر دیگری قول انجام دادن کاری یا انجام ندادن کاری یا انتقال مالی را می دهد . در صورتی که این تعهد ضمن یک قرارداد قانونی صورت بگیرد ، دو طرف قرارداد ملزم به انجام موارد تعهدشان در موعدی که در قرارداد مشخص شده است ، هستند  .
در این شرایط کسی که تعهد به نفع او صورت گرفته است ( متعهدله ) ابتدا باید از متعهد درخواست اجرای تعهد کند اگر بعد از درخواست انجام تعهد هم چنان متعهد از انجام تعهدش به طور آگاهانه و عمدی خودداری کند ، می توان از طریق مراجعه به دادگاه ها و اقامه دعوی حقوقی ، او را مجبور به انجام تعهد کرد می توان به دادگاه دادخواست الزام به اجرای تعهد را ارائه داد . به همین دلیل در این مقاله به بررسی نمونه فرم دادخواست برای ارائه به دادگاه نخستین و تنظیم و نوشتن دادخواست الزام به اجرای تعهد و صدور دستور موقت می پردازیم .



 

نمونه فرم دادخواست برای ارائه به دادگاه نخستین :

نمونه فرم دادخواست الزام به اجرای تعهد و صدور دستور موقت برای ارائه به دادگاه نخستین در ذیل قرار داده ایم :

 

 

حتما بخوانید: مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد

 

تنظیم و نوشتن دادخواست الزام به اجرای تعهد و صدور دستور موقت

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه دادخواست الزام به اجرای تعهد و صدور دستور موقت به طور کلی به صورت زیر می باشد اما با توجه به شرایط هر فرد و نوع پرونده وی تغییراتی در آن به وجود می آید . 

خواهان : . . . . . . مشخصات خریدار ( مشتری )
خوانده : . . . . . . . مشخصات فروشنده ( بایع ) 

وکیل یا نماینده قانونی : . . . . . . . . ( در صورت داشتن وکیل ، نام و نام خانوادگی و مشخصات وکیل نوشته می شود ) 

خواسته یا موضوع و بهای آن : ( تقاضای الزام خوانده به حضور در حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی انتقال پلاک ثبتی . . . به شرح متن مقوم به مبلغ . . . ریال به انضمام خسارات دادرسی وارده )
دلایل و منضمات دادخواست : 1 –  فتوکپی مصدق مبایعه نامه  2 – عنداللزوم تحقیق و معاینه محلی 3 – عنداللزوم جلب نظر کارشناس 4 – پرونده ثبتی 5 – استشهادیه ( یا فتوکپی تامین دلیل یا گواهی دفترخانه )  
شرح دادخواست : 
سلام با احترام به استحضار می رساند : 
1 – اینجانب خواهان . . . . . . . مطابق قرارداد مورخ . . . . . . موسوم به قرارداد پیش فروش یک دستگاه آپارتمان به شرح و مشخصات ذکر شده را از شرکت خوانده خریداری کرده ام . 2 –  خوانده دعوی که متعهد بوده است ظرف . . . . . . . ماه مورد تعهد را در پلاک . . . . . . بسازد و تحویل دهد ، سپس نسبت به انتقال رسمی مورد معامله اقدام نماید ، به تعهدات خود عمل ننموده است .
3 – مراجعات مکرر اینجانب و درخواست اجرای تعهد موثر واقع نشده و علیرغم پرداخت مبلغ . . . . . . . ریال از وجه مندرج در قرارداد وضعیت تعهدات خوانده بلاتکلیف و معطل مانده است . 4 – اینک ، ضمن استعلام ثبتی و احراز مالکیت اینجانب بر پلاک مرقوم ، تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر اجبار و الزام خوانده به ایفای تعهد و جبران خسارات دادرسی را دارم . 
5 – به لحاظ جلوگیری از تحویل احتمالی مورد تعهد به ثالث حسب ماده 310 قانون آیین دادرسی مدنی ، صدور دستور موقت بر منع استفاده یا تصرف دادن آپارتمان احداثی در پلاک ثبتی . . . بخش . . . . طبقه . . . . شماره . . . . به ثالث استدعا می شود . 6 – به علاوه استدعا دارد قرار مطابق ماده 117 قانون آیین دادرسی مدنی ( جدید ) پیش از ابلاغ به خوانده دعوی اجرا گردد . 7 ضمنا مورد معامله تفکیک شده است . 

حتما بخوانید: خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهد

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست الزام به اجرای تعهد و صدور دستور موقت ​در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست الزام به اجرای تعهد و صدور دستور موقت​ پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- در صورت عدم انجام تعهد از سوی متعهد ، فرد متعهدله چه اقدام قانونی را می تواند انجام دهد ؟

از متعهد درخواست اجرای تعهد کند اگر انجام تعهد خودداری نمود ، می تواند دعوی حقوقی اقامه کند در این مقاله به بررسی تکمیلی این موضوع پرداخته ایم .  

 

2- دادخواست الزام به اجرای تعهدبه کدام مرجع قضایی ارائه می گردد ؟

بعد از ارائه در دفاتر خدمات قضایی در دادگاه حقوقی بررسی می گردد برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

منبع : دادخواست الزام به اجرای تعهد و صدور دستور موقت

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/n2AE
نظرتان را بنویسید