مالیات خرید و فروش ارز

مالیات خرید و فروش ارز
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

مالیات خرید و فروش ارز خارجی، مالیاتی است که به معاملات ارز، تعلق گرفته، در جایی که احتمال دپوی ارز و سودآوری از محل خرید و فروش آن، وجود دارد. میزان مالیات خرید و فروش ارز در سال 1400، علی الحساب 10 درصد از ارز مورد معامله بوده و ثبت اظهارنامه آن، از طریق سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی، امکان پذیر می باشد. همچنین، از طریق یک از روش های شناسه 30 رقمی، بارکد یا سامانه پرداخت قبض مالیات، می توان برای پرداخت این نوع از مالیات، اقدام نمود.

 

در چند سال گذشته، تحت تاثیر عوامل متعددی، ارزش پول ملی کشور ما کاهش و به موازات آن، قیمت ارزهای خارجی، افزایش یافته که دارای آثار منفی متعدد، بر اقتصاد و زندگی روزمره مردم ، بوده است؛ افزایش قیمت انواع کالا به ویژه کالاهای وارداتی، از مهم ترین آثار منفی کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارزهای خارجی می باشد.

برای حل این مشکل و به منظور شناسایی فروشندگان و خریداران حرفه ای ارز و جلوگیری از دپوی ارز در دست این افراد- که یکی از مهم ترین عوامل افزایش قیمت ارز بوده- سازمان امور مالیاتی کشور، پرداخت نوعی از مالیات را برای این گروه ، اجباری نموده که به آن، مالیات خرید و فروش ارز خارجی گفته می شود.

از آنجا که ثبت اظهارنامه مالیات ارز و پرداخت آن باید به ترتیب مقرر، انجام گیرد و عدم پرداخت این مالیات، با جریمه های سنگین مالیاتی برای مودیان مربوطه همراه می باشد، در این مقاله، ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که مالیات خرید و فروش ارز خارجی چیست؟ سپس، در مورد میزان مالیات ارز در سال 1400، توضیح داده و در پایان، در مورد نحوه ثبت اظهارنامه و روش های پرداخت این نوع از مالیات، صحبت خواهیم کرد. 



 

مالیات خرید و فروش ارز خارجی چیست؟

همانطور که می دانید، در سال های اخیر، با کاهش ارزش پول ملی، قیمت ارزهای خارجی در کشور ما، با افزایش بی رویه و سرسام آوری مواجه گشته که دارای آثار منفی متعدد، برجنبه های مختلف اقتصاد و زندگی روزمره افراد جامعه، بوده است؛ افزایش قیمت انواع کالا به ویژه کالاهای وارداتی، از مهم ترین آثار منفی کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارزهای خارجی می باشد.

یکی از مهم ترین دلایل افزایش قیمت ارز در کشور ما، فعالیت اشخاصی بوده که به طور حرفه ای، اقدام به خریداری ارز در قیمت پایین و دپوی این ارزها نموده و با افزایش قیمت ارز، اقدام به فروش آن کرده اند. این خرید ارز در حجم بالا، با کاهش میزان ارز در جامعه، در طولانی مدت، موجب افزایش تقاضا و در نتیجه، افزایش قیمت ارز در کشور ما شده است.

به همین دلیل، در کنار انواع دیگر مالیات همچون مالیات طلا، با هدف شناسایی فروشندگان و خریداران حرفه ای ارز و جلوگیری از دپوی ارز در دست این افراد، سازمان امور مالیاتی کشور، در سال های اخیر، پرداخت نوعی از مالیات را برای این گروه از افراد، اجباری نموده که به آن، مالیات خرید و فروش ارز خارجی گفته شده و از طریق ثبت اظهارنامه مالیات ارز، در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir، تعیین و پرداخت می گردد. 

البته در جایی که امکان دپوی ارز توسط معامله کنندگان آن وجود نداشته، یعنی در موارد مربوط به خرید ارز مسافرتی ، صادرات و واردات، خرید دارو و خرید ارز دانشجویی، مقررات مربوط به مالیات ارز، من جمله لزوم ثبت اظهارنامه مالیات ارز، اعمال و اجرا نمی شود.

بنابراین با توجه به توضیحات فوق، در تعریف مالیات خرید و فروش ارز خارجی، می توان گفت، مالیات خرید و فروش ارز خارجی، مالیاتی است که به معاملات ارز، تعلق گرفته، در جایی که احتمال دپوی ارز و سودآوری از محل خرید و فروش آن، وجود دارد. البته، برخی از فعالیت ها، همچون خرید ارز مسافرتی ، صادرات و واردات، خرید دارو و خرید ارز دانشجویی، از مالیات ارز، معاف می باشند.

حتما بخوانید : سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir

 

میزان مالیات خرید و فروش ارز خارجی در سال 1400

در بخش قبل به این سوال پاسخ دادیم که مالیات خرید و فروش ارز خارجی چیست؟ و توضیح دادیم که مالیات خرید و فروش ارز خارجی، مالیاتی است که به معاملات ارز، تعلق گرفته، در جایی که احتمال دپوی ارز و سودآوری از محل خرید و فروش آن، وجود دارد و از طریق ثبت اظهارنامه مالیات ارز، تعیین و پرداخت می گردد.  همچنین، گفتیم که برخی از فعالیت ها، همچون خرید ارز مسافرتی ، صادرات و واردات، خرید دارو و خرید ارز دانشجویی، از مالیات خرید و فروش ارز خارجی و همچنین، ثبت اظهارنامه مالیات ارز، در سامانه اظهارنامه مالیاتی، معاف می باشند.

اما اولین و شاید مهم ترین سوالی که برای مشمولین مالیات خرید و فروش ارز خارجی، مطرح می شود، این سوال است که میزان مالیات خرید و فروش ارز در سال 1400 چقدر می باشد؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت، بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، با هدف اجرای مقررات ماده 163 قانون مالیات ‌های مستقیم و طبق اعلام بانک ‌مرکزی ، میزان مالیات ارز در سال 1400، علی الحساب 10 درصد از ارز مورد معامله می باشد و از طریق ثبت اظهارنامه مالیات ارز، تعیین و پرداخت می گردد.

به موجب ماده 163 قانون مالیات های مستقیم : « سازمان امور مالیاتی کشور، مجاز است که مشمولان مالیات را در مواردی که مالیات آنان، در موقع تحصیل درآمد، کسر و پرداخت نمی‌شود، کلا یا بعضا مکلف نماید، در طول سال، مالیات متعلق به همان سال را به نسبتی از آخرین مالیات قطعی شده سنوات قبل یا به نسبتی از حجم فعالیت، به طور علی‌الحساب پرداخت نمایند...»

بیشتر بخوانید : اظهارنامه مالیاتی چیست

 

 

 

نحوه ثبت اظهارنامه مالیات خرید و فروش ارز خارجی

در بخش های قبل، به این سوال، پاسخ دادیم که مالیات خرید و فروش ارز خارجی چیست؟ و در مورد میزان مالیات خرید و فروش ارز، در سال 1400 صحبت کردیم. اما، مطابق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، مشمولین مالیات ارز، باید برای ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی و پرداخت مالیات متعلقه، در مهلت های قانونی، اقدام نمایند، وگرنه مشمول جرایم مالیاتی سنگین خواهند شد. با توجه به اهمیت این مساله، در این بخش، به توضیح نحوه ثبت اظهارنامه مالیات ارز، می پردازیم که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و عبارت "سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی " را جست و جو کنید. در صفحه نتایج گوگل، بر روی لینک اول که آدرس آن tax.gov.ir می باشد، کلیک نمایید.

 

مالیات خرید و فروش ارز

 

اکنون، همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، وارد صفحه اصلی سایت سازمان امور مالیاتی کشور شده اید. به منظور ثبت اظهارنامه مالیات ارز، گزینه صورت معاملات فصلی را کلیک کنید که شما را به سامانه ارسال معاملات فصلی، هدایت می کند.

 

نحوه ثبت اظهارنامه مالیات ارز

 

در این مرحله از مراحل ثبت اظهارنامه مالیات ارز، پس از مطالعه توضیحات ، بر روی دکمه " سامانه صورت معاملات " کلیک نمایید.

 

مالیات ارز

 

نام کاربری و کلمه عبوری را که در هنگام پیش ثبت نام و ثبت نام ، دریافت نموده اید را در کادرهای مربوطه، وارد کرده و پس از وارد کردن تصویر امنیتی ، دکمه ورود را بزنید.

 

نحوه ثبت اظهارنامه مالیات خرید و فروش ارز

 

به منظور ثبت اظهارنامه مالیات خرید و فروش ارز خارجی، بسته به اینکه خریدار یا فروشنده ارز بوده اید، یکی از گزینه های گزارش خرید یا گزارش فروش را انتخاب نمایید.

 

مالیات خرید و فروش ارز

 

در این مرحله از مراحل ثبت اظهارنامه مالیات خرید و فروش ارز خارجی، دکمه ایجاد را بزنید.

 

نحوه ثبت اظهارنامه مالیات ارز

 

بر روی دکمه ثبت رکورد جدید، کلیک نمایید.

 

مالیات ارز

 

در این مرحله از مراحل ثبت اظهارنامه مالیات ارز خارجی، اطلاعات مربوط به معامله خرید یا فروش ارز را وارد نمایید . تکمیل کردن کادر های ستاره دار، الزامی است.

 

نحوه ثبت اظهارنامه مالیات خرید و فروش ارز

 

پس از وارد کردن تمام اطلاعات لازم، دکمه ثبت نهایی را کلیک نمایید.

 

مالیات خرید و فروش ارز

 

دقت نمایید که ثبت اظهارنامه مالیات خرید و فروش ارز، در مرحله اول، مستلزم انجام مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی کشور می باشد

بیشتر بخوانید : نحوه ارسال صورت معاملات فصلی

 

نحوه پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی

پس از آنکه اظهارنامه مالیات ارز، ثبت شده و میزان قطعی مالیات خرید و فروش ارز خارجی، مشخص گردید، یک قبض مالیاتی صادر شده و مودی مالیاتی، باید برای پرداخت مالیات ارز، اقدام کند. پرداخت مالیات خرید و فروش ارز، همانند اعتراض به مالیات، به چند روش، امکان پذیر بوده که در این بخش، به توضیح این روش ها می پردازیم. نحوه پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی، شامل موارد زیر می باشد:

پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی از طریق سامانه پرداخت قبض مالیات

پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی، از طریق سامانه پرداخت قبض مالیات، مطابق مراحل زیر می باشد:

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس tax.gov.ir را در آن جستجو نمایید. پس از ورود به صفحه ای مشابه صفحه زیر، بر روی قسمت سایر خدمات مالیاتی کلیک کرده و سپس، گزینه پرداخت الکترونیک مالیات را انتخاب نمایید.

 

نحوه ثبت اظهارنامه مالیات ارز

 

اکنون، بر روی عبارت سامانه الکترونیک پرداخت مالیات، کلیک کنید.

 

نحوه ثبت اظهارنامه مالیات خرید و فروش ارز

 

در این مرحله از مراحل پرداخت مالیات ارز از طریق سامانه پرداخت قبض مالیات ، نام کاربری و رمز عبوری را که در هنگام پیش ثبت نام و ثبت نام دریافت نموده اید، را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن تصویر امنیتی، دکمه ورود را بزنید.

 

مالیات ارز

 

به منظور پرداخت مالیات خرید و فروش ارز از طریق سامانه پرداخت قبض مالیات، گزینه صدور قبض جدید را کلیک کنید.

 

مالیات خرید و فروش ارز

 

چنانچه اطلاعات، مورد تایید شما است، دکمه ادامه را بزنید.

 

نحوه ثبت اظهارنامه مالیات ارز

 

در آخرین مرحله از مراحل پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی از طریق سامانه پرداخت قبض مالیات، دکمه پرداخت آنلاین را کلیک کرده تا پس از ورود به درگاه بانکی، برای پرداخت مالیات ارز، اقدام نمایید.

 

نحوه ثبت اظهارنامه مالیات خرید و فروش ارز

 

پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی با شناسه 30 رقمی

پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی، با شناسه 30 رقمی، مطابق مراحل زیر می باشد:

آدرس payments.tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود، جست و جو نمایید. با وارد شدن به صفحه ای مشابه صفحه زیر، بر روی گزینه شناسه 30 رقمی، کلیک نمایید. اکنون، شناسه 30 رقمی قبض مالیات ارز و عدد تصویر امنیتی را در کادرهای مربوطه وارد کرده و دکمه بررسی شناسه قبض نسیم را کلیک نمایید.

 

مالیات ارز

 

در این مرحله از مراحل پرداخت مالیات خرید و فروش ارز، گزینه پرداخت را انتخاب کرده تا پس از ورود به درگاه پرداخت بانک، برای پرداخت مالیات خرید و فروش ارزخارجی، با شناسه 30 رقمی اقدام نمایید.

 

مالیات خرید و فروش ارز

 

پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی با بارکد

یکی از اطلاعاتی که قبض مالیات خرید و فروش ارز خارجی، حاوی آن بوده، یک بارکد 42 رقمی است. پرداخت مالیات خرید و فروش ارز، با استفاده از این بارکد نیز امکان پذیر می باشد؛ به این ترتیبب که مودی مالیاتی می تواند می تواند با مراجعه حضوری به اداره مالیاتی مربوطه و با اسکن کردن بارکد قبض، برای پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی با بارکد، با استفاده از یکی از کارت های شتابی، اقدام نماید

در ادامه بخوانید : پرداخت قبض مالیات

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مالیات خرید و فروش ارز خارجی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مالیات خرید و فروش ارز خارجی پاسخ دهند.

سوالات متداول

 

1- مالیات خرید و فروش ارز چیست؟

مالیات خرید و فروش ارز مالیاتی است که به معاملات ارز تعلق گرفته در جایی که احتمال دپوی ارز و سودآوری از محل خرید و فروش آن وجود دارد و در متن مقاله جزییات این نوع از مالیات توضیح داده شده است.

 

2- میزان مالیات خرید و فروش ارز در سال 1400 چقدر است؟

میزان مالیات خرید و فروش ارز در سال 1400 علی الحساب 10 درصد از ارز مورد معامله بوده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

 

3- نحوه ثبت اظهارنامه مالیات خرید و فروش ارز به چه صورت می باشد؟

ثبت اظهارنامه مالیات خرید و فروش ارز از طریق سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی و قسمت صورت معاملات فصلی امکان پذیر می باشد و در متن مقاله جزییات نحوه ثبت اظهارنامه توضیح داده شده است.

منبع : مالیات خرید و فروش ارز

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/o3B3
نظرتان را بنویسید