دادخواست استرداد جهیزیه چیست و نحوه تنظیم آن چگونه است

دادخواست استرداد جهیزیه چیست و نحوه تنظیم آن چگونه است
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

دادخواست استرداد جهیزیه، دادخواستی است که زنان به موجب آن، در خصوص استرداد جهیزیه خود، در دادگاه، اقامه دعوا می نمایند. نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه، با وارد کردن اطلاعات مربوط به خواهان، خوانده و تکمیل ستون مربوط به شرح خواسته می باشد. ضمائم این دادخواست، می تواند شامل سیاهه جهیزیه یا هر مدرک دیگری که مثبت ادعای زوجه است، باشد.

 

 

مطابق عرف، زنان، معمولا در اوایل زندگی مشترک، مجموعه ای از اموال منقول را که به عنوان هدیه از طرف خانواده، به آن ها بخشیده شده است، تحت عنوان جهیزیه، به منزل همسر خود می برند. به طور معمول، پس از وقوع اختلاف و به هنگام جدایی، زنان، تمایل دارند تا جهیزیه خود را مسترد کنند که در اصطلاح حقوقی، به آن، استرداد جهیزیه می گویند. 

گاهی زوجین، بر سر استرداد جهیزیه، با یکدیگر، به توافق نمی رسند و در این کشمکش، مرد نیز مدعی مالکیت بر جهیزیه می شود. به همین دلیل، یکی از دعاوی که معمولا، در دادگاه های خانواده و در ضمن دعاوی طلاق مطرح می شود، دعوای استرداد جهیزیه است که دارای مراحل خاص خود بوده و حتما باید از طریق ثبت دادخواست انجام گیرد.

از همین رو، در این مقاله، قصد داریم، به بررسی این پرسش بپردازیم که دادخواست استرداد جهیزیه چیست و نحوه تنظیم آن بر اساس نمونه دادخواست استرداد چگونه است​؛ سپس، بگوییم که ضمائم آن، چه می باشد. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.



 

دادخواست استرداد جهیزیه چیست

در پاسخ به این پرسش که دادخواست استرداد جهیزیه چیست و چگونه تنظیم می شود؟ ابتدا باید، به توضیح مفهوم استرداد جهیزیه بپردازیم. استرداد جهیزیه، عبارت است از اینکه زن، قصد داشته باشد، اموال منقولی را که تحت عنوان جهیزیه، در اوایل ازدواج، جهت شروع زندگی مشترک به منزل همسر خود برده است، مسترد نماید.

استرداد جهیزیه، به دو شیوه ممکن است: یکی با توافق و دیگری از طریق اقامه دعوا در دادگاه، با ارائه دادخواست استرداد جهیزیه بر اساس نمونه دادخواست آن. در شیوه توافق، بدون اقامه هیچگونه دعوایی، زن و شوهر، بر سر این موضوع، با هم توافق می کنند و زن می تواند جهیزیه خود را مسترد کند. چنانچه زوجین، در خصوص استرداد جهیزیه به توافق نرسند، زن می تواند اقدام به ثبت دادخواست استرداد جهیزیه و اقامه دعوا، در دادگاه نماید و از دادگاه بخواهد، بر اساس قانون استرداد جهیزیه، در این زمینه، حکم مقتضی را صادر کند.

بنابراین، در پاسخ به این پرسش که دادخواست استرداد جهیزیه چیست و چگونه تنظیم می شود؟ می توان گفت: دادخواست استرداد جهیزیه، عبارت است از که زنان، به موجب آن، در خصوص استرداد جهیزیه خود، در دادگاه، اقامه دعوا می نمایند. نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه، با پر کردن ستون های مربوط به اطلاعات خواهان، خوانده، دلایل و منضمات و ستون شرح خواسته، بر اساس نمونه دادخواست استرداد می باشد.

پس از پاسخ به این پرسش که دادخواست استرداد جهیزیه چیست، در ادامه، قصد داریم، در خصوص نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه توضیح دهیم و بگوییم که این نحوه تنظیم این دادخواست،  بر اساس نمونه دادخواست های آن، چگونه است.

حتما بخوانید: استرداد جهیزیه و روش های آن

 

نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه

در قسمت قبل، به این پرسش پاسخ دادیم که دادخواست استرداد جهیزیه چیست و به طور مختصر، در خصوص نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه، توضیح دادیم. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص موضوع نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه، صحبت کنیم و بگوییم که این دادخواست، چگونه تنظیم می شود.

نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه بر اساس نمونه دادخواست آن، شباهت هایی کلی، با سایر دادخواست های حقوقی دارد و صرفا در جزئیات اطلاعات وارد شده، بر اساس موضوع، دارای تفاوت هایی است. فرد متقاضی تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه، باید بر اساس مراحل زیر، عمل کند:

در ابتدا، زوجه باید، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و تحویل فایل word دادخواست استرداد جهیزیه، اقدام به ثبت آن نماید. همچنین، امکان ثبت دادخواست استرداد جهیزیه توسط خود شخص، پس از تکمیل آن، بر اساس نمونه دادخواست استرداد جهیزیه، از طریق سامانه  ثبت دادخواست adliran.ir فراهم است.

در ستون مربوط به خواهان و خوانده، اطلاعات هویتی فرد، نظیر نام، نام خانوادگی، نام پدر، آدرس و شماره ملی را وارد نماید.

در قسمت ستون خواسته، به طور مختصر، خواسته خود مبنی بر صدور حکم بر استرداد جهیزیه و پرداخت خسارات دادرسی را ذکر کند.

در قسمت دلایل و منضمات، دلایل اثبات کننده خود، مبنی بر مالکیت بر جهیزیه را بنویسد که این دلایل، می تواند، شامل شهادت شهود، لیست سیاهه جهیزیه، فاکتور و سایر موارد باشد. 

پر کردن ستون شرح خواسته که در این قسمت، زوجه باید، خواسته خود، مبنی بر استرداد جهیزیه را برای قاضی دادگاه، شرح دهد.

شایان ذکر است، زوجه باید بتواند تمامی دلایل ذکر شده را به دادگاه ارائه نماید و صرف ذکر آن ها در ستون خواسته، کافی نیست.

بیشتر بخوانید: دادخواست استرداد جهیزیه قبل از طلاق

 

 

 

ضمائم دادخواست استرداد جهیزیه

در قسمت قبل، گفتیم که دادخواست استرداد جهیزیه چیست و چگونه تنظیم می شود. همچنین، توضیح دادیم که نحوه تنظیم آن، چگونه است. پس از توضیح در این خصوص که دادخواست استرداد جهیزیه، چگونه تنظیم می شود، در این قسمت، قصد داریم، در خصوص ضمائم دادخواست استرداد جهیزیه صحبت کنیم. ضمائم، عبارتند از مدارکی که باید، ذیل دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاه، ارائه شوند و شامل موارد زیر می باشند:

سند ازدواج یا کپی برابر با اصل آن

شناسنامه و کارت ملی

استشهادیه، در خصوص لیست اموالی که زن به عنوان جهیزیه، به منزل مرد برده است. البته، کسانی که ذیل استشهادیه را امضا می نمایند، باید، حاضر به حضور در دادگاه و شهادت در محضر قاضی نیز باشند.

لیست جهیزیه یا سیاهه جهزیه که عبارت است از لیستی از اسبابی که زن به عنوان جهیزیه، به منزل مرد برده است و شوهر یا تعدادی از بستگان او، ذیل آن را امضا کرده اند.

لازم به ذکر است که قبل از ارائه دادخواست استرداد جهیزیه و پیگیری موضوع به شیوه قانونی، زن می تواند بر اساس نمونه اظهارنامه دادخواست استرداد جهیزیه، اظهارنامه ای نیز به این منظور، تنظیم کرده و برای شوهر بفرستد که گاها بسیار راهگشا است. 

 

بررسی ویدویی نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه 

 

بیشتر بخوانید: استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و بدون آن

 

نمونه دادخواست استرداد جهیزیه

در قسمت های قبل، در خصوص این که دادخواست استرداد جهیزیه چیست و چگونه تنظیم می شود، صحبت کردیم و نحوه تکمیل فرم دادخواست استرداد جهیزیه را گفتیم. در این قسمت، قصد داریم، به ارائه یک نمونه دادخواست استرداد جهیزیه، بپردازیم و سپس، فایل آن را جهت دانلود، خدمت شما عزیزان، ارائه دهیم.

نمونه دادخواست استرداد جهیزیه

خواهان ---------

خوانده ---------
وکیل یا نماینده قانونى ---------
تعیین خواسته وبهای آن:  استرداد جهیزیه - خسارات و متفرعات دادرسی
دلایل و منضمات دادخواست:  سیاهه جهیزیه - شهادت شهود عندالزوم

شرح خواسته

با سمه تعالی 
ریاست محترم دادگاه

اینجانبه، در  ….. مورخ  ….. / ….. / …..  در دفتر خانه .......... با شماره عقد نامه ......... به عقد ازدواج دائمی،  خوانده محترم در آمده ام. نظر به اینکه دیگر قادر به ادامه زندگی نیستم، قصد دارم جهیزیه خود، به شرح لیست ضمیمه را که متعلق به اینجانبه می باشد، مسترد نمایم. فلذا، مستندا به ماده 198 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، صدور حکم به محکومیت خوانده، به استرداد آن، به انضمام جمیع خسارات قانونی و هزینه دادرسی، در حق اینجانبه مورد استدعاست. 

 

جهت دانلود نمونه فرم دادخواست استرداد جهیزیه، از طریق لینک زیر، اقدام نمایید.

نمونه فرم دادخواست استرداد جهیزیه

  • نویسنده: دینا
  • حجم:475KB

دانلود فایل

در ادامه بخوانید: اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست استرداد جهیزیه و نحوه تنظیم آن​ در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست استرداد جهیزیه و نحوه تنظیم آن​​ پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- استرداد جهیزیه توسط زن به چه صورت ممکن است ؟

استرداد جهیزیه توسط زوجه با تنظیم دادخواست و یا اظهارنامه امکان پذیر است که جزئیات این موضوع در مقاله ارائه شده است.

 

2- برای تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه باید چه نکاتی را مد نظر قرار داد ؟

برای تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه تمامی قسمت های دادخواست از جمله ستون خواهان و خوانده و شرح خواسته باید تکمیل شده و ضمائم آن نیز ارائه شوند که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- ضمائم دادخواست استرداد جهیزیه چیست؟

ضمائم دادخواست استرداد جهیزیه می تواند سیاهه جهیزیه یا استشهادیه و فاکتور باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : دادخواست استرداد جهیزیه چیست و نحوه تنظیم آن چگونه است

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/RpQz
نظرتان را بنویسید