اختلال سادیسم جنسی چیست

اختلال سادیسم جنسی چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
افراد مبتلا به نا به هنجاری های جنسی خیال پردازی هایی در مورد تحریک پذیری جنسی شدید، تمایلات جنسی و رفتار هایی دارند که شامل موارد غیر انسانی، رنج کشیدن خود یا دیگری و کودکان می شود. یکی از این نابهنجاری های جنسی اختلال سادیسم جنسی (Sexual Sadism Disorder) است. این بیماری به نوعی است که فرد تمایل به آزار رساندن و رنج دیگری داشته و از این موضوع تحریک می شود.

برای تشخیص بیماری سادیسم فرد باید ملاک های لازم در راهنمای تشخیصی آماری اختلال های روانی dsm5 را داشته باشد. این اختلال علت های مختلفی داشته و گاهی مایه نگرانی جرم شناسان و افسران مجری قانون هستند. در این مقاله به بررسی اختلال و بیماری سادیسم جنسی، علت، علائم و راه های درمان آن پرداخته شده است.



اختلال سادیسم جنسی چیست
اصطلاح و  معنی سادیسم از نام فردی به نام مارکز د ساد گرفته شده که برای اهداف جنسی به قربانیان خود ظلم می کرد و سرانجام به عنوان یک دیوانه محکوم شد و نام او بر روی بیماری سادیسم جنسی قرار داده شد. برای تشخیص اختلال سادیسم جنسی فرد باید خیال پردازی، میل و رفتار های شدید تحریک کننده جنسی داشته باشد که شامل وارد کردن درد جسمی و روانی به فرد دیگر است. سادیسم یه تمایل جنسی غیر عادی است و در صورتی که به فرد دیگر آسیب رسانده و فرد مقابل از این موضوع راضی نباشد اختلال نابهنجاری جنسی به شمار می آید.

سادیسم جنسی به معنای ایجاد درد، تحقیر، ترس یا نوعی آسیب فیزیکی یا روحی به شخص دیگر برای رسیدن به رضایت جنسی است. اعمال بیماری سادیستی شامل مهار دیگری مانند استفاده از طناب ، زنجیر یا دستبند، حبس، گاز گرفتن، ضربه زدن، شلاق زدن یا ضرب و شتم است که در رفتار های بی دی اس ام نیز دیده می شود. سادیسم زمانی اختلال بوده که این رفتار ها در عملکرد اجتماعی، شغلی و سایر موقعیت ها مشکل ایجاد کند.

رفتار های سادیستی بسیار شدید در مواقعی منجر به آسیب زیاد و یا مرگ طرف مقابل می شود. در طرف مقابل این اختلال مازوخیسم بوده که فرد علاقه به بردگی، کتک خوردن، بستن دست و پا و خفگی داشته و در برخی افراد رفتار های سادومازوخیستی دیده می شود که به هر دو حالت تمایل دارند. مازوخیسم در زنان بیشتر دیده می شود، در حالی که سادیسم در مردان بیشتر از زنان است.

حتما بخوانید: همسر آزاری چیست




تشخیص اختلال سادیسم جنسی چگونه است
برای این که روانشناسان راحت تر بیماری سادیسم را از رفتار سادیسم تشخیص دهند، راهنمای تشخیصی آماری اختلال های روانی یاdsm5  ملاکی را قرار داده است. این که فرد در مدت حداقل 6 ماه تحریک جنسی مکرر و شدید ناشی از رنج دادن جسمانی یا روانی فردی دیگر که به صورت خیال پردازی، رفتار یا میل جنسی هویدا می شود را تجربه کند. و فرد مقابل رضایت به این کار نداده باشد و در زندگی فرد با بیماری سادیسم اختلال ایجاد شده باشد.

این بیماری اگر با اختلال شخصیت ضد اجتماعی همراه بوده و در فرد همدلی، عذاب وجدان و پشیمانی وجود نداشته باشد می تواند بسیار خطرناک جلوه کند و درمان آن دشوار باشد. سادیست های جنسی افراطی ممکن است صحنه های شکنجه خود را بعدا در حال خود ارضایی به صورت ذهنی مرور کنند. گاهی این افراد از صحنه جرم خود فیلم یا عکس می گیرند.

حتما بخوانید: خشونت خانگی


انواع سادیسم جنسی چیست
بیماری و اختلال سادیسم جنسی 4 نوع مختلف داشته که در اینجا مشاهده می کنید:

1سادیسم بی جرات: در این نوع سادیسم رفتار های اجتنابی در فرد دیده می شود که فرد ترسو، شدیدا نا امن، تظاهر به قدرت، بدون خشونت و بدون بد جنسی است.

2سادیسم استبدادی: در این نوع سادیسم فرد شخصیت پارانوئیدی و منفی نگر به نمایش می گذارد، همچنین ویژگی هایی مثل ضد اجتماعی، رفتار ظالمانه و ترسناک، رفتار غیر انسانی و کوبنده دارد.

3سادیسم تقویت کننده: این نوع افراد ریشه های وسواس جبری داشته فرد انجام برخی رفتار ها را حق خود دانسته و علاقه به کنترل و تنبیه دیگران دارد.



4سادیسم انفجاری: این سادیسم بیشنر در افراد با اختلال شخصیت مرزی دیده می شود و طوری است که انرژی در فرد ذخیره شده و یک جا منفجر می شود و به صورت خشونت فیزیکی مثل سکس خشن بروز می یابد.

حتما بخوانید: علت علاقه به رابطه جنسی خشن
علت اختلال سادیسم جنسی چیست
در حالی که تا به حال علت کاملا مشخصی برای سادیسم جنسی ارائه نشده است، اما چند نظریه در این مورد وجود دارد که شامل دوران کودکی آشفته، فرار از برخی موقعیت ها و یا ایجاد این بیماری به دلیل احساس قدرت در فردی که همیشه احساس ضعف و ناتوانی داشته و خیال پردازی هایی در مورد اعمال قدرت و رنج بر دیگران در ذهن خود پرورش داده است.

الگوی خانوادگی و یادگیری مشاهده ای نیز می تواند در بروز این اختلال دخیل باشد. متخصصان همچنین معتقدند که این اختلال ناشی از محیط و ژنتیک و ترکیب این دو است اما شواهد مشخصی وجود ندارد.

این اختلال معمولا در اوایل نوجوانی بروز پیدا کرده و میانگین سنی آن حدود 19 سالگی است. این اختلال در بسیاری مواقع با نابهنجاری های جنسی دیگر نیز دیده می شود و گاهی از پیامد های تجربه تجاوز جنسی است.

درمان بیماری سادیسم جنسی
در صورتی که سادیسم به صورت یک اختلال جنسی در فرد تشخیص داده شده و منجر به مختل شدن زندگی او شود، درمان های زیر می تواند بسیار موثر باشد.

رواندرمانگری: برای افرادی که به سادیسم از نوع شدید مبتلا بوده و نیاز به رنج دادن دیگران و حتی آسیب شدید زدن به دیگران دارند، رواندرمانگری درمان مناسبی است.

دارو درمانی: استفاده از برخی دارو ها به تشخیص پزشک در کنار روان درمانگری نیز درمان متاسبی برای افراد با بیماری سادیسم است. این دارو های معمولا شامل داروهای ضد افسردگی است که مواد شیمیایی مغز را متعادل می کنند و رفتارهای تکانشی را کاهش می دهند یا داروهای ضد آندروژنیک که سرکوب جنسی را به همراه دارند نیز ممکن است برای درمان اختلال سادیسم جنسی استفاده شود.

درمان شناختی رفتاری CBT: درمان رایج دیگری که برای اختلال سادیسم جنسی استفاده می شود، درمان شناختی رفتاری است که بر روی افکار، احساس و رفتار فرد تمرکز داشته  به دنبال تغییر آن ها به سمت رفتار سالم تر است.

کلام آخر

همانطور که پیشتر ذکر شد رفتار های سادیسم و علاقه مندی به این رفتار ها در بسیاری افراد دیده شده و گاهی زوجین برای تنوع دادن به رابطه جنسی خود به این موارد می پردازند، اما در صورتی که یکی از طرفین ناراضی بوده و فرد دارای سادیسم به این روش اصرار ورزد، این امر مشکل ساز شده و باید برای حل آن اقدام کرد.

در ادامه بخوانید: راه های درمان تجاوز به زنان



سوالات متداول


1- اختلال سادیسم جنسی چیست؟
سادیسم جنسی به معنای ایجاد درد، تحقیر، ترس یا نوعی آسیب فیزیکی یا روحی به شخص دیگر برای رسیدن به رضایت جنسی است که در متن مقاله شرح داده شده است.




2- تشخیص اختلال سادیسم چگونه است؟
برای این که روانشناسان راحت تر بیماری سادیسم را از رفتار سادیسم تشخیص دهند، راهنمای تشخیصی آماری اختلال های روانی یاdsm5  ملاکی را قرار داده است که در متن مقاله هست.




3- علت اختلال سادیسم چیست؟
در حالی که تا به حال علت کاملا مشخصی برای سادیسم جنسی ارائه نشده است اما نظریاتی وجود داشته که در متن مقاله مشاهده می کنید.

منبع : اختلال سادیسم جنسی چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/DyEK
نظرتان را بنویسید