سامانه شمیم shamim.ssaa.ir

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
سامانه شمیم، سامانه ای است که اطلاعات موقعیت دقیق اراضی و حدود املاک کشور توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در آن ثبت گردیده و افراد دارای مجوز می توانند با استفاده از این اطلاعات، اقدام به تهیه نقشه های کاداستری با دقت بسیار بالا نمایند. ورود به سایت شمیم از طریق آدرس این سامانه یعنی shamim.ssaa.ir امکان پذیر بوده و پس از ورود می توان با مراجعه به بخش مدیریت کاربران برای ثبت نام اقدام نمود. 





مطابق مواد 9 و 10 قانون جامع حد نگار، واحدهای ثبتی باید نقشه‌ های تفکیکی ارائه شده توسط تقاضا کنندگان را پس از تایید سازمان،  مستند تهیه صورت جلسه تفکیکی قرار داده و پس از تطبیق عرصه ملک با سند مالکیت و پایان کار ساختمانی و وارد کردن نقشه تفکیکی در سامانه کاداستر، اقدام به تفکیک ملک نمایند. 

در جهت اجرای مواد فوق و با هدف تفکیک هر چه دقیق تر املاک از یکدیگر و جلوگیری از اختلافات حقوقی مربوط به ورود املاک به محدوده املاک مجاور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال 1395 اقدام به راه اندازی پروژه شبکه موقعیت یابی یکپارچه مالکیت ها به اختصار شمیم نمود. در جریان اجرای این پروژه، 144 ایستگاه دائم بر روی ساختمان واحدهای ثبتی این سازمان در سرتاسر کشور نصب گردید که داده های مشاهداتی خود را برای سرور مرکزی سازمان ارسال نموده و سرور نیز این اطلاعات را بر روی سامانه اختصاص یافته به این پروژه یعنی سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ذخیره می نماید.

از آنجا که نقشه برداری از کلیه اراضی کشور با استفاده  سامانه شمیم با دقت بسیاری زیادی انجام گرفته و این امر همراه با مزایای متعددی برای کشور بوده و با توجه به اینکه تنها افراد خاصی، حق استفاده از امکانات این سامانه را داشته، در این مقاله به بررسی سامانه شمیم می پردازیم؛ با این توضیح که ابتدا، به معرفی سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشورshamim.ssaa.ir پرداخته، سپس نحوه ورود به سایت شمیم را توضیح داده و در بخش های بعد، در مورد نحوه ثبت نام و نحوه برداشت حدود املاک در سامانه شمیم shamim.ssaa.ir صحبت خواهیم نمود.



برای ورود به سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کلیک کنید .









کاربران برای ورود به سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید به سایت shamim.ssaa.ir مراجعه کنند.




معرفی سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور shamim.ssaa.ir
 شمیم، مخفف (شبکه موقعیت یابی یکپارچه مالکیت ها) بوده و عنوان پروژه ای است که در سال 1395 از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با هدف افزایش دقت در نقشه برداری کاداستر از کلیه اراضی و املاک موجود در کشور و صدور سند تفکیکی راه اندازی گردید. منظور از نقشه برداری کاداستر، یک نقشه برداری جامع از کلیه اراضی و املاک کشور همراه با ریزترین جزییات مربوطه از جمله وضعیت شکل هندسی، ارزش مالی ، وضعیت مالکیت و وضعیت حقوقی و قانونی آن اراضی و املاک می باشد.

به منظور اجرایی ساختن این پروژه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اقدام به نصب 144 ایستگاه دائم بر روی ساختمان واحد های ثبتی خود در سرتاسر کشور نموده که این ایستگاه ها مرتبا داده های مشاهداتی خود را درمورد املاک اعم از اینکه دارای سند عادی یا رسمی بوده باشد، برای سرور مرکزی سازمان ارسال نموده  و سرور مرکزی پس از پردازش اطلاعات و تصحیح آن ها، این اطلاعات را به سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال می نماید.

به این ترتیب، در معرفی سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور shamim.ssaa.ir می توان گفت که سامانه شمیم، سامانه ای است که اطلاعات موقعیت دقیق اراضی و حدود املاک کشور توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در آن ثبت گردیده، به نحوی که کلیه سازمان ها و نهادهای دولتی و برخی از اشخاص دارای مجوز از جمله کارمندان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می توانند با استفاده از این اطلاعات، اقدام به تهیه نقشه های کاداستری با دقت بسیار بالا نمایند.

موارد زیر از جمله مزایای گسترده سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور shamim.ssaa.ir می باشد:

1افزایش دقت در مشخص کردن حدود اراضی و املاک نسبت به یکدیگر و جلوگیری از تضییع حقوق مالیکت افراد بر املاک

2فراهم کردن اطلاعات دقیق مرتبط با زمین شناسی و استفاده از این اطلاعات توسط سازمان ها و نهادهای دولتی مربوطه در مطالعات مرتبط با حوادث طبیعی از جمله جا به جایی گسل، زلزله وسیل و ساخت سدها و سازه های بزرگ

3تسریع و افزایش دقت در تهیه نقشه های کاداستر املاک زراعی و روستایی که تداخل مربوط به آن ها در سال های اخیر، بخش بزرگی از پرونده های موجود در سیستم قضایی را تشکیل داده است.

حتما بخوانید : سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور www.ssaa.ir




نحوه ورود به سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور shamim.ssaa.ir
در سال های اخیر، سامانه های متعددی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و زیر مجموعه های آن راه اندازی گردیده که سامانه همیار سند و سامانه ثبت نام درخواست صدور سند مالکیت sabtemelk.ir نمونه هایی از این سامانه ها بوده و ورود به آن ها از طریق سایت اختصاصی آن ها امکان پذیر می باشد.

پس از معرفی سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور shamim.ssaa.ir، در این بخش به توضیح نحوه ورود به این سایت می پردازیم. نحوه ورود به سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور shamim.ssaa.ir مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

1مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سایت شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یعنی shamim.ssaa.ir را در آن جست و جو نموده تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سامانه شمیم شوید.







2در منوی سمت راست صفحه، بر روی گزینه مدیریت کاربران که در تصویر با فلش قرمز مشخص گردیده کلیک نمایید.







3در صفحه جدید برای ورود به سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نام کاربری و رمز عبور خود را در کادرهای مربوطه وارد کرده و دکمه ورود به سیستم را بزنید. یادآور می شود که چنانچه هنوز برای ثبت نام در سامانه شمیم اقدام نکرده اید، ما در بخش سوم مقاله به توضیح آن می پردازیم.





یکی از سامانه هایی که در سال های اخیر از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه اندازی گردیده سامانه ثبت نام درخواست صدور سند مالکیت sabtemelk.ir می باشد. مطالعه مقاله زیر جهت آشنایی با این سامانه و نحوه ثبت درخواست در آن توصیه می شود:

بیشتر بخوانید : سامانه ثبت نام درخواست صدور سند مالکیت


نحوه ثبت نام در سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور shamim.ssaa.ir
سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از ده ها سامانه ای بوده که در سال های اخیر از سوی این سازمان در رابطه با بحث سند و انواع آن به ویژه سند رسمی راه اندازی شده است که استفاده از امکانات بسیاری از این سامانه ها مستلزم ثبت نام در آن ها می باشد.

افرادی که با داشتن مجوز لازم، امکان استفاده از امکانات سامانه شمیم را داشته، لازم است که برای استفاده از امکانات سامانه شمیم ابتدا برای ثبت نام در آن اقدام نمایند. نحوه ثبت نام در سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور shamim.ssaa.ir در ادامه ضمن راهنمای تصویری زیر توضیح داده شده است:

1ابتدا مطابق راهنمای بخش قبل، وارد صفحه اصلی سایت شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس shamim.ssaa.ir شده و در منوی سمت راست، بر روی گزینه مدیریت کاربران کلیک نمایید.







2در صفحه جدید بر روی دکمه ایجاد حساب کاربری که در تصویر با فلش قرمز مشخص گردیده کلیک نمایید.







3در آخرین مرحله از مراحل ثبت نام در سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ابتدا یک نام کاربری و رمز عبور برای خود انتخاب کرده و آن ها را در کادرهای تعیین شده وارد نمایید. سپس، اطلاعات ضروری شامل نام، نام خانوادگی، ایمیل، تلفن همراه، مدل و شماره سریال دستگاه گیرنده را در کادرهای ستاره دار تایپ کرده و پس از بارگذاری عکس و وارد کردن کد امنیتی ، دکمه ثبت نام را کلیک نمایید.





به این ترتیب، مراحل ثبت نام در سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور shamim.ssaa.ir به پایان رسیده و از این به بعد شما می توانید از نام کاربری و رمز عبور تعریف شده، برای ورود به سامانه شمیم و بهره مندی از امکانات آن استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : پیگیری صدور سند مالکیت

نحوه برداشت حدود املاک در سامانه شمیم shamim.ssaa.ir
در بخش اول، توضیح دادیم که هدف از راه اندازی سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور shamim.ssaa.ir، افزایش دقت در نقشه برداری کاداستر از کلیه اراضی و املاک موجود در کشور در فرآیند صدور سند ملکی می باشد. اکنون در این بخش، به توضیح فرآیند مربوط به نحوه برداشت حدود املاک در سامانه شمیم shamim.ssaa.ir می پردازیم.

1در مرحله اول، 144 ایستگاه دائم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بر روی ساختمان واحد های ثبتی این سازمان در سرتاسر کشور و در فاصله 60 تا 90 کیلومتر نصب گردیده که این ایستگاه ها داده های مشاهداتی خود را در فواصل زمانی معین برای سرور مرکزی سازمان ارسال می نمایند.

2سرور مرکزی، این اطلاعات دریافتی را پردازش کرده و پس از اعمال تصحیحات لازم، این اطلاعات را به سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال می کند.

3اکنون سه گروه از اشخاص می توانند با ثبت نام و ورود به سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در تهیه نقشه از این اطلاعات استفاده نمایند:

کارمندان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با ارائه معرفی ‌نامه از طرف سازمان استان محل فعالیت

کارمندان خارج از سازمان اداره ثبت اسناد و املاک مشروط به ارسال اسامی آنها از طریق سازمان اداره ثبت اسناد و املاک استان به اداره کل کاداستر سازمان

کلیه افرادی که در زمینه نقشه ‌برداری مشغول بوده که البته برخلاف گروه اول و دوم، اجازه فعالیت در حوزه کاداستر را نداشته و صرفا می توانند از امکانات تعیین موقعیت سامانه شمیم در فعالیت های نقشه ‌برداری خود استفاده نمایند.

در ادامه بخوانید : ثبت نام سند از طریق ماده 147
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور shamim.ssaa.ir در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور shamim.ssaa.ir پاسخ دهند.

سوالات متداول


1- سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور shamim.ssaa.ir چیست؟
سامانه شمیم سامانه ای است که اطلاعات موقعیت دقیق اراضی و حدود املاک کشور در آن ثبت گردیده و افراد دارای مجوز می توانند با استفاده از این اطلاعات اقدام به تهیه نقشه های کاداستری با دقت بسیار بالا نمایند و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.


2- نحوه ورود به سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به چه صورت می باشد؟
ورود به سایت شمیم از طریق آدرس این سامانه یعنی shamim.ssaa.ir امکان پذیر بوده و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.


3- نحوه ثبت نام در سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به چه صورت می باشد؟
نحوه ثبت نام در سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به این صورت بوده که پس از ورود به آدرس shamim.ssaa.ir می توان با مراجعه به بخش مدیریت کاربران برای ثبت نام اقدام نمود و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

منبع : سامانه شمیم shamim.ssaa.ir
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/2YKW
نظرتان را بنویسید