اسباب سقوط تعهدات

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی اسباب سقوط تعهدات می پردازیم . 





طبق قانونی کسی که اقدام به انعقاد قراردادی می کند ، طبق قانون ملزم به رعایت مواد و شروط قرارداد است و باید تعهدی را که در برابر طرف دیگر پذیرفته است ، اجرا کند البته موادی وجود دارد تحت عنوان حق حبس که باعث می شود اجرای تعهد در یک قرارداد منوط به اجرای تعهد توسط طرف مقابل شود که اعمال آن در شرایط خاصی ممکن است . اما این تعهدی که پذیرفته شده است بالاخره پایان می یابد و یا شرایطی باعث می شود که دیگر نیازی به اجرای آن نباشد ؛ در حقوق به این شرایط اسباب سقوط تعهد گفته می شود یعنی شرایطی که تحت تاثیر آن یک تعهد از بین می رود . در این مقاله به بررسی انواع اسباب سقوط تعهد می پردازیم . 




اسباب سقوط تعهدات
اسباب سقوط تعهد در ماده 264 قانون مدنی مشخص شده اند و از قرار وفای به عهد ، اقاله ، ابراء ، تبدیل تعهد ، تهاتر و مالکیت ما فی الذمه است . هر کدام از اسباب سقوط تعهد در شرایط ویژه ای منجر به پایان تعهد می شود :

1- وفای به عهد :

اولین اسباب سقوط تعهد ، این است که کسی که متعهد به انجام کاری بوده است ، آن را انجام دهد و به اصطلاح به عهد خود وفا کند . 

2- اقاله : 

اقاله یکی از روش های انحلال قرارداد است که منجر به پایان یافتن تعهدات با تراضی و توافق دو طرف قرارداد است . اقاله یکی از اسباب سقوط تعهد است . 

3- ابراء :

سومین اسباب سقوط تعهدات ، ابراء است . ابراء یعنی کسی که حقی بر گردن دیگری دارد با اختیار خودش از حقش صرف نظر کند در تعهدات نیز در صورتی که کسی که باید برای او کاری انجام شود از حق خود صرف نظر کند ، تعهد به پایان خواهد رسید . 

4- تبدیل تعهد :

تبدیل تعهد یعنی اینکه به طریقی تعهد اولیه که صورت گرفته است ، خاتمه یابد و تعهد دیگری جایگزین آن شود ، این جایگزینی تعهد یا با توافق طرفین یا انتقال  یا با دخالت شخص ثالث صورت می گیرد . تبدیل تعهد باعث می شود تعهد اولیه خاتمه بافته تلقی شود و از این رو می توان آن را یکی از اسباب سقوط تعهد دانست . 

5- تهاتر :

از سایر اسباب سقوط تعهدات ، تهاتر است . تهاتر یعنی اینکه دو تعهد تا میزانی که با هم برابر هستن  یکدیگر را خنثی کنند . تهاتر باعث خاتمه تعهد است و از این رو از اسباب سقوط تعهد به حساب می آید . برای مطالعه تهاتر و انواع آن کلیک کنید . 

6- مالکیت ما فی الذمه :

آخرین اسباب سقوط تعهدات طبق قانون مدنی ، مالکیت ما فی الذمه است یعنی شخصی که تعهدی را بر عهده دارد ، مالک آن شود . مثل کسی که بعد از فوت دیگری از طریق وراثت مالک بدهی ای که به او داشته است شود .




​برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اسباب سقوط تعهدات در کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون اسباب سقوط تعهدات پاسخ دهند . 

منبع : اسباب سقوط تعهدات
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/1XJG
نظرتان را بنویسید