ترفند جدید کلاهبرداران از طریق ابلاغ الکترونیکی جعلی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: مراقب پیامک‌های جعلی ارسال شده از سوی مجرمان سایبری با عنوان سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی( سامانه ثنا ) باشید.

سرهنگ علی محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: با توجه به اینکه سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی (ثنا)، ابزاری مفید برای پیگیری پرونده‌های قضایی است، متاسفانه به تازگی شاهد کلاهبرداری مجرمان با عنوان این سامانه هستیم.

سرهنگ رجبی گفت: شیادان سایبری در این شیوه کلاهبرداری، با سوء‌استفاده از اعتماد و عدم آگاهی مردم در قالب پیام کوتاه برای افراد «ابلاغ الکترونیکی جعلی» ارسال می‌کنند و با توجه به این موضوع که اکثر مردم در این سامانه ثبت نام نموده‌اند، افراد کمتری دچار شک و تردید می‌شوند.

وی با اشاره به شناسایی و دستگیری تعدادی از این مجرمان، بیان داشت: کلاهبرداران با این عنوان که از شما شکایتی صورت گرفته، قربانیان را برای پیگیری موضوع ترغیب کرده و با پیشنهاد یک لینک جعلی آنها را در دام خود گرفتار می‌کنند.

این مقام مسئول در ادامه به اهداف مجرمان در این شیوه کلاهبرداری اشاره کرد و گفت: به محض کلیک کاربر بر روی لینک جعلی، یک برنامه موبایلی مجرمانه بر روی گوشی نصب می‌شود و در برخی مواقع نرم افزار نصب شده از لیست برنامه‌های موبایل نیز پنهان می‌شود تا شخص موردنظر متوجه عملکرد این برنامه نشود.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در ادامه با بیان اینکه نصب آنتی ویروس‌های موبایلی که نمونه‌های موفق داخلی دارند، راهکاری برای پیشگیری از این شگرد مجرمانه است، افزود: برنامه مجرمانه نصب شده در گام اول به اطلاعات گوشی از جمله اطلاعات بانکی، مخاطبین و تمامی پیامک‌های موجود در دستگاه دسترسی پیدا می‌کند و پس از سوء‌استفاده از اطلاعات مهم بانکی کاربر از جمله رمز پویا، در گام دوم بدون اطلاع پیامک جعلی را از طرف کاربر به لیست مخاطبین ارسال و آنها را به دام خود می‌اندازد.

این مقام انتظامی در ادامه افزود: پیامک‌های ارسالی از سوی قوه قضاییه فاقد لینک است و به هیچ وجه برای مشاهده ابلاغ قضایی، نیاز به واریز وجه نیست.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، وی همچنین از شهروندان خواست برای ثبت نام یا پیگیری قضایی به سامانه خدمات الکترونیک قضایی eblagh.adliran.ir مراجعه کنند. هم چنین با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir از آخرین اخبار و اطلاعات سایبری و جدیدترین شگردهای مجرمانه مطلع شده و مجرمان سایبری را در رسیدن به اهدافشان ناکام بگذارند.

منبع: ترفند جدید کلاهبرداران از طریق ابلاغ الکترونیکی جعلی

در ادامه بخوانید : ابلاغیه الکترونیکی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lBrV
نظرتان را بنویسید