نحوه اجرای احکام مدنی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی نحوه اجرای احکام مدنی می پردازیم . 





شروع دادرسی با ارائه دادخواست می باشد . هر فرد پس از ارائه دادخواست و جلسات رسیدگی دادگاه آغاز می شود . قاضی دادگاه به بررسی پرونده و انجام فرآیند های دادرسی می پردازد ، که معمولا رسیدگی به پرونده طی چند جلسه و معمولا طی چند ماه به طول می انجامد . اما هدف هر فرد برای شروع یک دعوی رسیدن به نتیجه است . مرحله ای که در واقع حاصل یک دعوی را به ثمر می رساند ، اجرای احکام است . 
اجرای احکام در دعوی حقوقی با اجرای احکام در دعاوی کیفری دارای پروسه متفاوتی است . در این مقاله به بررسی اجرای احکام دعوی مدنی و شرایط صدور اجراییه می پردازیم .




نحوه اجرای احکام مدنی
اجرای احکام مدنی به دلیل اینکه دارای اهمیت و قواعد خاصی است ، قانونگذار قانونی را تحت عنوان قانون اجرای احکام مدنی تصویب کرده است . همانطور که گفته شد بعد از طی شدن مراحل دادرسی ، زمانی که قاضی حکم قطعی را صادر کرد ، نوبت به اجرای حکم می رسد . در هر دادگاهی ، واحدی تحت عنوان اجرای احکام وجود دارد که این وظیفه را به عهده دارد و خواهان باید خود تقاضای اجرای حکم صادر شده از دادگاه را به صورت کتبی بخواهد ، که معمولا محکوم علیه برای اجرای حکم مقاومت می کند و باعث ایجاد مشکل در این پروسه می شود . ممکن است موضوع حکمی که علیه شخص صادر شده است ، مربوط به احکام مالی باشد و یا غیر مالی که در این صورت پروسه متفاوتی دارد .



شرایط صدور اجراییه
شرایط صدور اجراییه باید وجود داشته باشد تا خواهان بتواند اجرای حکم را از دادگاه بخواهد . 
همانطور که در ماده 1 قانون اجرای احکام مدنی بیان شده است شرایط صدور اجراییه عبارتند از : 


- احکام دادگاه باید قطعی باشد . 
- احکام قطعی دادگاه ها زمانی به اجرا گذاشته می شوند ، که به محکوم علیه یا وکیل او ابلاغ شده باشد . 
- محکوم له یا نماینده او باید تقاضا اجرای حکم را کتبا از دادگاه بنماید . 
- موضوع حکم باید معین باشد تا قابل اجرا گردد . 
- صدور اجراییه با دادگاه نخستین می باشد که حکم را صادر کرده است .



برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرای احکام مدنی در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه اجرای احکام مدنی​​ پاسخ دهند .

منبع : نحوه اجرای احکام مدنی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vPGM
نظرتان را بنویسید