دادخواست تسلیم مورد معامله و صدور دستور موقت

دادخواست تسلیم مورد معامله و صدور دستور موقت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

نحوه دریافت و محل و زمان دریافت مورد معامله است که اگر فرد فروشنده از تسلیم مورد معامله استنکاف نماید ، شخص خریدار می تواند با ارائه دادخواست تسلیم مورد معامله به دادگاه الزام طرف معامله را به تحویل مورد معامله بخواهد .

 

 

در تعریف مال گفتیم مال عبارت از کالایی است که مورد داد و ستد قرار می گیرد و دارای ارزش است . وقتی می خواهیم با کسی قرارداد ببندیم باید به مشخصات مورد معامله دقت کنیم . مالی که موضوع قرارداد است باید قابلیت اینکه به طلبکار تحویل داده شود را داشته باشد که در حقوق به آن قابلیت تسلیم مال می گویند .  
قابلیت تسلیم مربوط به زمانی است که طبق قرارداد زمان تحویل دادن مال فرا رسیده باشد . مثلا زمان تحویل دو ماه بعد از انعقاد قرارداد است .  
نحوه دریافت و محل و زمان دریافت مورد معامله است که اگر فرد فروشنده از تسلیم مورد معامله استنکاف نماید ، شخص خریدار می تواند با ارائه دادخواست تسلیم مورد معامله به دادگاه الزام طرف معامله را به تحویل مورد معامله بخواهد . 
به همین دلیل در این مقاله به بررسی دادخواست تسلیم مورد معامله و صدور دستور موقت و نحوه تنظیم و نوشتن دادخواست تسلیم مورد معامله و صدور دستور موقت می پردازیم  .



 

نمونه فرم دادخواست برای ارائه به دادگاه نخستین :

نمونه فرم دادخواست تسلیم مورد معامله و صدور دستور موقت برای ارائه به دادگاه نخستین در ذیل قرار داده ایم

 

برای بزرگنمایی فرم دادخواست برای ارائه به دادگاه نخستین روی عکس کلیک کنید .

 

تنظیم و نوشتن دادخواست تسلیم مورد معامله و صدور دستور موقت

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه دادخواست تسلیم مورد معامله و صدور دستور موقت به طور کلی به صورت زیر می باشد اما با توجه به شرایط هر فرد و نوع پرونده وی تغییراتی در آن به وجود می آید . 

 

خواهان : مشخصات خواهان . . . . . . ( وراث متوفی )

 

خوانده : مشخصات خوانده . . . . . . . . . . ( فروشندگان )

 

وکیل یا نماینده قانونی : . . . . . . . . ( در صورت داشتن وکیل ، نام و نام خانوادگی و مشخصات وکیل نوشته می شود ) 

 

خواسته یا موضوع و بهای آن : تقاضای صدور دستور موقت بر منع نقل انتقال و انتقال و جلوگیری از تخریب و احداث بنا و تسلیم مورد معامله ( مقوم بر . . . ریال ) و جبران خسارات دادرسی 

 

دلایل و منضمات دادخواست : 1 –   قرارداد عادی واگذاری مورخ . . . . 2 – تامین دلیل 3 – استعلام از بانک 4 – استعلام ثبتی 5 – وصیت نامه 6 – وکالت رسمی شماره . . . . مورخ . . . دفترخانه . . . . شهرستان . . . .

 

شرح دادخواست : 

ریاست محترم مجتمع قضایی . . . . 

سلام علیکم با احترام به استحضار می رساند : 

1- مطابق قرارداد مورخ  . . . مورث اینجانبان یک باب خانه ملکی خواندگان را خریداری نموده است . 2 – خوانده اول اصالتا ، به ولایت از فرزندش . . . و به وکالت از خوانده دوم مبادرت به انعقاد قرارداد نموده ، وفق وکالت شماره . . . .  مورخ . . . . دفترخانه . . . . شهرستان . . . . دارای این اختیار بوده رونوشت شناسنامه مولی علیه وی نیز ضمیمه است .

 3 – مورث اینجانبان ( مرحوم . . . . ) در زمان حیات از ثمن معامله که طبق قرارداد مبلغ تعیین شده مبلغ . . . . ریال طی چک بانکی شماره  . . . . . مورخ بانک . . . . تادیه نموده ، مقرر بوده است مبلغ . . . . ریال پس از تسلیم مورد معامله و بقیه سه ماه بعد از حضور در دفترخانه هم زمان با تحویل و انتقال مورد معامله پرداخت گردد . 

4 – پس از فوت آن مرحوم خوانده اول و دوم از اجرای تعهدات قراردادی خودداری نموده با اخذ پروانه ساختمان درصدد تخریب بنای مورد معامله و احداث بنای جدید و واگذاری آن به ثالث هستند ، اقدام به تخریب ساختمان و شروع این عملیات وفق تامین دلیل پیوست محرز و مسلم است . این اقدامات خواندگان در عین حال تخطی از حقوق قراردادی محسوب از نظر اساتید محترمی که قرارداد عادی معامله مال غیر منقول را بیع محسوب می نمایند ، چنین تخریبی مصداق مجرمانه راجع به خراب کردن مال غیر است که طرح شکایت کیفری نیز به عمل خواهد آمد . 

5 –  اینک ، از محضر عالی حسب ماده 310 قانون آیین دادرسی مدنی ( جدید ) صدور دستور موقت بر منع نقل و انتقال ، توقیف عملیات تخریب و جلوگیری از احداث بنا مورد استدعا است . 

6 –  خسارت احتمالی جهت صدور قرار وقف نظر دادگاه محترم تودیع خواهد شد . 

7 –  در ماهیت دعوی ، ضمناحضار خواندگان به استماع دعوی با استعلام ثبتی صدور حکم به الزامشان به تحویل و تسلیم مورد معامله و جبران خسارات دادرسی تحت تمنی است . 

8 –  تقاضا دارد جهت اخذ دلیل پرداخت و رجوع به بانک مقرر دارند دفتر دادگاه گواهی صادر نمایند . 

9 -  مزید امتناع است پیش از حلول جلسه استماع استعلام ثبتی را مقرر دارند . 

نکته قابل توجه این که دستور موقت دستوری است که فردی ذی نفع می تواند از دادگاه درخواست کند تا عملی را انجام دهد و یا انجام کاری را منع نماید . در واقع دستور موقت ممکن است دستور توقیف مال باشد تا جلوی نقل و انتقال آن گرفته شود و یا انجام عملی و یا منع از امری باشد .

کتاب : نحوه عملی تنظیم و نگارش انواع دادخواست 

تالیف : منصور اباذری فومشی 

 

حتما بخوانید: دادخواست چیست و نحوه تنظیم دادخواست

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست تحویل مورد معامله و بدوا صدور قرار دستور موقت ​در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست تحویل مورد معامله و بدوا صدور قرار دستور موقت پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- اگر فرد فروشنده از تسلیم مورد معامله استنکاف نماید ، شخص خریدار چه اقدام حقوقی می تواند انجام دهد ؟

می تواند با ارائه دادخواست تسلیم مورد معامله به دادگاه الزام طرف معامله را به تحویل مورد معامله بخواهد در این مقاله به بررسی تکمیلی این موضوع پرداخته ایم .

 

2- عنوان خواسته در دادخواست تسلیم مورد معامله چیست ؟

تقاضای تسلیم مورد معامله ( مقوم بر . . . ریال ) و جبران خسارات دادرسی برای اطلاع از جزئیات این موضوع متن کامل مقاله را مطالعه نمایید.

 

3- دلایل و منضمات دادخواست در دادخواست تسلیم مورد معامله چه چیزی می تواند باشد ؟

قرارداد عادی واگذاری ، تامین دلیل یا استعلام از بانک و یا استعلام ثبتی ، وصیت نامه و همچنین وکالت رسمی در این مقاله به بررسی تکمیلی این موضوع پرداخته ایم .

منبع : دادخواست تسلیم مورد معامله و صدور دستور موقت

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/XyGA
نظرتان را بنویسید