سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه، سامانه ای است که با هدف پیشگیری از تخلفات و جرایم با اتکا به مشارکت عمومی افراد جامعه راه اندازی شده است. برای ورود به این سامانه، لازم است که ابتدا افراد با وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد، اقدام به ثبت نام در سایت نمایند. ارزیابی مرتبط با کرونا و ثبت گزارش در رابطه با تخلفات و جرایم، امکاناتی است که سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه برای کاربران فراهم نموده است.





یکی از اقدامات دولت ها در جهت برقراری امنیت داخلی، مبارزه با تخلفات و جرایم اتفاق افتاده در حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می باشد. اما از آنجا که پیشگیری از وقوع جرم، همواره آسان تر و کم هزینه تر از مجازات مجرمین و اصلاح آن ها بوده است، دولت ها نیز سعی نموده اند تا با به کارگیری ابزار متنوع، از وقوع جرم در جامعه جلوگیری نمایند.

در راستای تحقق این هدف، در کشور ما نیز قوه قضاییه از سال 1396 اقدام به راه اندازی سایتی با عنوان " سامانه جامع ارتباط مردمی " ( سجام قوه قضاییه) نموده است. سامانه ای که تمامی افراد می توانند با مراجعه به آن، مشاهدات و گزارش های خود را در رابطه با تخلفات و جرایم اتفاق افتاده به اطلاع مسئولین رسانده و به این ترتیب، در پیشگیری و حل مسایل مربوط به تخلفات و جرایم مشارکت نمایند.

از آنجا که مشارکت آحاد جامعه در پیشگیری از جرایم و تخلفات ، یک ضرورت بوده و از طرف دیگر، جهت انجام این مشارکت، لازم است که افراد با نحوه کار سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه آشنا باشند، در این مقاله به موضوع سامانه جامع ارتباط مردمی می پردازیم. بدین منظور، ابتدا، سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه را معرفی نموده و سپس توضیحات و مطالب مرتبط با نحوه ورود به این سامانه و امکانات آن را ارائه می نماییم.




معرفی سامانه جامع ارتباط مردمی
در سال های گذشته، نهادهای مختلف دولتی، در جهت تسهیل و تسریع انجام امور دولتی و اداری و کمک به افزایش سطح کیفی زندگی افراد جامعه، اقدام به راه اندازی سامانه های الکترونیکی مختلفی همچون سامانه ثنا، سامانه همتا و سامانه صیاد نموده اند. سامانه جامع ارتباط مردمی که به اختصار سجام قوه قضایه نامیده شده و متفاوت از سامانه سجام بورس می باشد، نیز یکی از این سامانه ها بوده که توسط قوه قضاییه از سال 1396 راه اندازی شده و تحت نظارت اداره کل پیشگیری ‌های مردمی و مشارکت‌های مردمی معاونت اجتماعی دستگاه قضایی اداره می گردد. هدف از راه اندازی این سامانه، پیشگیری از تخلفات، جرایم و مشکلات اجتماعی و حل مسایل مربوط به آن ها با اتکا به مشارکت عمومی افراد جامعه می باشد.

همکاری با سامانه جامع ارتباط مردمی به دو صوت امکان پذیر می باشد: 

در روش اول، کلیه افراد جامعه می توانند با مراجعه به سایت سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه، بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات شخصی و عضویت، صرفا به ثبت گزارش در رابطه با طیف وسیعی از موضوعات نظیر عدم رعایت نکات بهداشتی مرتبط با کرونا، وقوع تخلفات انتخاباتی، آسیب ها و جرایم محیط کار و مفاسد اداری و اقتصادی بپردازند.

در روش دوم، چنانچه فردی مایل به عضویت در این سامانه و ارائه گزارش به عنوان همکار سایت جامع ارتباط مردمی باشد، می تواند با ثبت اطلاعات شخصی و عضویت در این سایت و پس از انجام مراحل احراز هویت و تایید صلاحیت، همکاری با این سامانه را رسما آغاز نماید.

حتما بخوانید: سامانه هدایت الکترونیک سها


نحوه ورود به سامانه جامع ارتباط مردمی
برای اینکه اشخاص بتوانند گزارشات خود را به عنوان همکار سامانه جامع ارتباط مردمی در این سامانه به ثبت برسانند، لازم است که وارد سایت شوند. مراحل تصویری ورود به سامانه جامع ارتباط مردمی، در ادامه توضیح داده شده است:

ابتدا آدرس سایت سامانه جامع ارتباط مردمی یعنی sajam.scpd.ir را در مرورگر دستگاه خود تایپ نموده تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت بشوید. 







بر روی دکمه ورود کلیک نمایید. ملاحظه می فرمایید که صفحه جدیدی مطابق تصویر زیر باز می شود. چنانچه قبلا مراحل عضویت سایت را طی نموده و احراز صلاحیت شما انجام گرفته باشد، می توانید با وارد کردن کد ملی و رمز عبور در کادر های مشخص شده، وارد سایت شده و اقدام به ثبت گزارش نمایید.

اما در صورتی که پیش از این، در سامانه جامع ارتباط مردمی ثبت نام ننموده و کد عضویت خود را دریافت نکرده باشید، لازم است که با کلیک بر روی دکمه سبز رنگ ثبت نام، ابتدا مراحل ثبت نام و احراز هویت را انجام دهید.







در صفحه جدید، کد ملی و تاریخ تولد خود را در کادر های مربوطه وارد نموده و پس از نوشتن پاسخ سوالی که در تصویر ملاحظه می نمایید (که ضمن آن از شما خواسته شده حاصل جمع دو عدد را در کادر وارد نمایید) می توانید در سایت ثبت نام نمایید.







پس از ثبت نام، مراحل احراز هویت شما توسط اداره کل مشارکت‌های مردمی دستگاه قضایی، انجام گردیده و در صورت تایید، کد عضویت شما صادر گردیده و از این تاریخ می توانید، به عنوان دیده بان یا ناظر پیشگیری به همکاری با سایت جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه بپردازید.

لازم به ذکر است که دیده بانان، پس از طی کردن آموزش های لازم در هسته های عادی و تخصصی گروه بندی شده تا تحت نظارت مسئول هسته، به فعالیت بپردازند. گزارش های دریافتی دیده بانان سامانه جامع ارتباط مردمی، پس از تایید و حذف مشخصات دیده بان، توسط معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان و با توجه به درجه اهمیت گزارش، برای مقام مربوطه ارسال می گردد. 

حتما بخوانید: سامانه درگاه ملی قوه قضاییه


امکانات سامانه جامع ارتباط مردمی
سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه همچون سایر سامانه های الکترونیکی نظیر سامانه سوابق بیمه تامین اجتماعی، سامانه صیاد و سامانه عدل ایران، امکانات مفیدی را برای متقاضیان فراهم نموده است. در صفحه اصلی سایت سامانه جامع ارتباط مردمی، همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می نمایید، 2 گزینه اصلی " ارزیابی ( جایگاه سوخت، نانوایی و فروشگاه زنجیره ای ) " و " ثبت گزارش " ملاحظه می شود که در ادامه مطلب، به توضیح این امکانات می پردازیم:







امکان اول سامانه جامع ارتباط مردمی: ارزیابی ( جایگاه سوخت، نانوایی و فروشگاه زنجیره ای )

با شیوع بیماری کرونا و با توجه به عدم رعایت نکات بهداشتی توسط برخی افراد و مشاغل، امکان جدیدی به سامانه جامع ارتباط مردمی اضافه شده است تا افراد بتوانند با ثبت تخلفات بهداشتی انجام گرفته در جایگاه های سوخت، نانوایی ها و فروشگاه های زنجیره ای، دولت را در جهت شناسایی تخلفات و رفع آن ها یاری نمایند.

بدین منظور، کافی است که با مراجعه به صفحه اصلی سایت جامع ارتباط مردمی، مطابق تصویر فوق، بر روی دکمه ارزیابی ( جایگاه سوخت، نانوایی و فروشگاه زنجیره ای ) کلیک کرده و در مرحله بعد، در صفحه جدید از منوی پیش رو، یکی از گزینه های جایگاه سوخت، نانوایی و فروشگاه زنجیره ای را انتخاب نمایید.







اکنون باید متن گزارش و نشانی واحد متخلف، را در کادرهای مشخص شده مطابق تصویر زیر، وارد نموده و در نهایت با کلیک بر روی دکمه ثبت، ارزیابی خود را به سامانه جامع ارتباط مردمی ارسال نمایید.







امکان دوم سامانه جامع ارتباط مردمی: ثبت گزارش

گزینه ثبت گزارش سایت جامع ارتباط مردمی، این امکان را برای افراد فراهم آورده تا با ارائه گزارش در رابطه با طیف گسترده ای از موضوعات از جمله جرایم مرتبط با مواد مخدر، مشروبات الکلی، جرایم امنیتی و انتظامی، آسیب های مربوط به حوزه کار و فضای مجازی، پیشگیری و حل مسایل مربوط به این معضلات را برای دستگاه قضا و سایر دستگاه های اجرایی تسهیل و تسریع نمایند.

برای ثبت گزارش در سایت سامانه جامع ارتباط مردمی، بر روی گزینه ثبت گزارش کلیک نمایید تا وارد صفحه ثبت گزارش مطابق تصویر زیر شوید. اکنون می توانید با انتخاب نوع و موضوع گزارش از دو منوی اول و سپس وارد کردن شرح گزارش و نشانی تخلف یا جرم انجام گرفته و در نهایت با زدن دکمه تایید ، گزارش مورد نظر خود را ثبت نمایید.







لازم به ذکر است که پس از ثبت گزارش، یک کد رهگیری 15 رقمی برای شما صادر گردیده که با وارد کردن آن در قسمت پیگیری گزارش در صفحه اصلی سایت سامانه جامع ارتباط مردمی، می توانید روند رسیدگی به گزارش خود را پیگیری نمایید.

در ادامه بخوانید: سامانه عدل ایران
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد  سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضایه در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه پاسخ دهند  .





سوالات متداول


1- سامانه جامع ارتباط مردمی چیست؟
سامانه جامع ارتباط مردمی سامانه ای است که با هدف پیشگیری از تخلفات و جرایم با اتکا به مشارکت عمومی افراد جامعه ایجاد شده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


2- نحوه ورود به سامانه جامع ارتباط مردمی به چه صورت می باشد؟
ورود به سامانه جامع ارتباط مردمی با استفاده از کد ملی و رمز عبور ممکن بوده و در این مقاله به بررسی تکمیلی این موضوع پرداخته ایم.


3- سامانه جامع ارتباط مردمی چه امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می دهد؟
امکانات سامانه جامع ارتباط مردمی ارزیابی جایگاه سوخت نانوایی و فروشگاه زنجیره ای و ثبت گزارش در موضوعات مختلف است که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

منبع : سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/zL62
نظرتان را بنویسید