دانلود نرم افزار دولت همراه

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
نصب نرم افزار دولت همراه با مراجعه به سایت خدمات دولت همراه به نشانی mob.gov.ir و انتخاب یکی از گزینه های دانلود نرم افزار، امکان پذیر می باشد. برای ورود به برنامه، کافی است که شماره موبایل متقاضی در قسمت تعیین شده در برنامه وارد گردد. همچنین، اپلیکیشن دولت همراه، طیف گسترده ای از خدمات دولتی را برای کاربران فراهم کرده که به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری، قابل انجام می باشد.





در سال های گذشته و با توجه به پیشرفت تکنولوژی، دولت های حاکم بر کشورمان نیز تلاش نموده اند که با هدف کاهش مراجعه های حضوری به اداره های دولتی و صرفه جویی در وقت اشخاص، خدمات خود را تا حد امکان به صورت غیر حضوری و الکترونیک به مراجعان خود ارائه نمایند.

در راستای این تلاش ها، در سال 1397 ، دولت دوازدهم، با هدف تجمیع تمام خدمات، اقدام به ایجاد و معرفی نرم افزاری نمود که تحت عنوان " برنامه دولت همراه " شناخته می شود. اگرچه در شرایط عادی جامعه نیز استفاده از چنین نرم افزاری به جای مراجعه های حضوری به ادارات و اماکن دولتی، می تواند موجب صرفه جویی قابل توجه در وقت و هزینه اشخاص گردد، اما شیوع کرونا و لزوم حفظ فاصله اجتماعی تا حد امکان، ضرورت استفاده از نرم افزار دولت همراه را دو چندان کرده است. 

با توجه به اهمیت این مساله، در این مقاله به بررسی و تحلیل نرم افزار دولت همراه می پردازیم. با این توضیح که نخست، نحوه دانلود برنامه دولت همراه را توضیح داده، سپس در مورد روش ورود به نرم افزار صحبت کرده و در پایان، امکانات متنوع اپلیکیشن دولت همراه را معرفی خواهیم نمود.




نحوه دانلود نرم افزار دولت همراه
برای استفاده از امکانات متنوع نرم افزار دولت همراه، گام نخست، نصب این برنامه بر روی گوشی موبایل می باشد. نصب این نرم افزار به دو رو امکان پذیر بوده که در ادامه به توضیح این روش ها می پردازیم:

1- دانلود نرم افزار دولت همراه از سایت خدمات دولت همراه به نشانی mob.gov.ir

2- دانلود  نرم افزار دولت همراه از طریق لینک مستقیم  که در ادامه مطلب ملاحظه می فرمایید.







برای دانلود  نرم افزار دولت همراه ، با توجه به سیستم عامل دستگاه تلفن خود، بر روی یکی از دو لینک زیر کلیک نمایید:

دانلود برنامه دولت همراه برای اندروید



دانلود برنامه دولت همراه برای آیفون



لازم به توضیح است که علاوه بر نرم افزار عدالت همراه، برنامه های دیگری نیز جهت کمک به تسهیل امور و کاهش مراجعه های حضوری افراد به ادارات دولتی ،توسط دولت طراحی شده است که برنامه تامین اجتماعی من، یکی از آن ها می باشد. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک زیر، این برنامه را نیز دانلود نمایید.

حتما بخوانید: دانلود برنامه تامین اجتماعی من


نحوه ورود به نرم افزار دولت همراه
بر خلاف برخی از نرم افزار های موجود که برای ورود اولیه کاربران، مراحل متعددی را پیش بینی نموده اند، نحوه ورود به نرم افزار دولت همراه بسیار ساده بوده و صرفا در اولین ورود کاربر به نرم افزار دولت همراه، لازم است که شماره موبایل فرد (مطابق تصویر زیر) در قسمت تعیین شده در برنامه وارد شده تا کد فعال سازی 4 رقمی به آن شماره موبایل، پیامک گردد. پس از آن، کاربر قادر خواهد بود که با استفاده از اثر انگشت یا رمز ورود به برنامه وارد گردد.






نکته ای که در رابطه با ورود شماره موبایل باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که این شماره موبایل باید در سیستم مخابرات، به نام متقاضی ثبت شده باشد تا امکان دریافت کد فعال سازی و ورود به برنامه برای کاربر فراهم گردد. 

حتما بخوانید: دانلود اپلیکیشن عدالت همراه



امکانات بنرم افزار دولت همراه
پس از ورود به نرم افزار دولت همراه، ملاحظه می شود که محیط کاربری این نرم افزار مطابق تصاویر زیر می باشد. در این محیط، کاربران به تنوع گسترده ای از خدمات منتخب دولتی دسترس داشته، بنابراین قادر خواهند بود که بدون مراجعه حضوری به مراکز و ادارات دولتی، طیف وسیعی از خدمات دولتی را در منزل و بدون مراجعه حضوری انجام دهند.

لازم به ذکر است که گرچه برای وارد شدن به برنامه دولت همراه، وارد کردن اطلاعات شخصی مورد نیاز نمی باشد اما برای استفاده از این امکانات، لازم است که کاربر، کد ملی و تاریخ تولد خود را در اپلیکیشن وارد نماید. به این ترتیب، پس از کلیک بر روی گزینه های ارائه شده در برنامه، صفحه جدیدی، در مقابل کاربر قرار می گیرد که لازم است اطلاعات خواسته شده (یعنی شماره ملی و تاریخ تولد) را در کادرهای مربوطه وارد نماید.

در ادامه به معرفی امکانات برنامه دولت همراه می پردازیم.

 بخش اول امکانات نرم افزار دولت همراه

در بخش اول امکانات نرم افزار دولت همراه، همانطور که در تصویر ملاحظه می نمایید سه خدمت به کاربران ارائه شده است: 

1- آخرین سابقه و دستمزد بیمه تامین اجتماعی: کاربرانی که مشمول قانون تامین اجتماعی و تحت پوشش بیمه این سازمان می باشند، می توانند با مراجعه به این بخش، از آخرین سابقه و دستمزد بیمه تامین اجتماعی خود مطلع شوند.

2- بیمه مرکزی جمهوری اسلامی: استفاده از این گزینه برنامه دولت همراه، این مکان را برای کاربران فراهم می کند تا به تمام سوابق بیمه ای موجود به نام خود را که در سیستم بیمه مرکزی به ثبت رسیده است، استعلام نمایند.

3- بدهی مالیاتی: چنانچه فردی دارای بدهی به سیستم مالیاتی باشد، با کلیک بر روی این گزینه در اپلیکشن دولت همراه، قادر به اطلاع از بدهی مالیاتی خود خواهد بود.







بخش دوم امکانات نرم افزار دولت همراه

در بخش دوم امکانات نرم افزار دولت همراه، گزینه های زیر قابل مشاهده می باشد:

1- استعلام اصالت دستگاه

2- فعال سازی گوشی

3- انتقال مالکیت

این سه خدمت برنامه دولت همراه، این امکان را برای کاربران فراهم می نماید که بدون مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت، صرفا با استفاده از شناسه دستگاه موبایل(IMEI) از اصالت گوشی خریداری شده و مسروقه نبون آن اطمینان حاصل نموده، بدون مراجعه به سامانه همتا گوشی خریداری شده را فعال نموده و به صورت غیر حضوری، نسبت به انتقال مالکیت گوشی دست دوم و نو خود اقدام نمایند.







بخش سوم امکانات نرم افزار دولت همراه

در بخش سوم امکانات برنامه دولت همراه، همانطور که در تصویر مشاهده می شود، سه گزینه پیش روی کاربران قرار می گیرد:

1- آخرین درخواست واریز مستمری 

2- کمیسیون پزشکی

3- پیگیری دریافت کارت ملی

در میان این سه گزینه، گزینه اول و دوم، اختصاص به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی دارد. اما با استفاده از گزینه سوم، تمامی افراد قادر خواهند بود بدون مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت، از آخرین وضعیت صدور کارت ملی خود اطلاع حاصل نمایند.







بیشتر بخوانید: دانلود نرم افزار مالیات من
بخش چهارم امکانات نرم افزار دولت همراه

سه گزینه ای که در بخش چهارم خدمات اپلیکیشن دولت همراه، برای کاربران فراهم شده است، عبارتند از :

1- رهگیری مرسوله پستی: چنانچه فردی، مرسوله ای را به اداره پست تحویل داده اما آن مرسوله هنوز به مقصد نرسیده باشد، از این قسمت قابل پیگیری است.

2- شماره های ضروری : با کلیک بر روی این گزینه، صفحه جدید مطابق تصویر زیر در نرم افزار دولت همراه باز شده که لیستی از شماره های تماس ضروری من جمله اورژانس، آتش نشانی و کدهای خدماتی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

3- استعلام اطلاعات مختصر کالا: چنانچه فردی کالایی را خریداری نموده و قصد اطمینان از اصالت کالا را داشته باشد با استفاده از این گزینه و با وارد کردن کد شناسه کالا، می تواند وضعیت اصالت کالای خریداری شده را بررسی نماید.







بخش پنجم امکانات نرم افزار دولت همراه

بخش پنجم امکانات برنامه دولت همراه، سه گزینه دیگر را به شرح زیر، در اختیار کاربران قرار می دهد:

1- استعلام استاندارد کالا

2- استعلام پروانه حلال

3- استعلام مدرک تحصیلی

دو گزینه اول، همانند استعلام اطلاعات مختصر کالا بوده و امکان استعلام کالا را با استفاده از کد کالای مربوطه فراهم می کند.

اما با استفاده از گزینه استعلام مدرک تحصیلی، کاربران می توانند کلیه مدارک تحصیلی خود در وزارت علوم و تحقیقات و آموزش و پرورش را استعلام نمایند.







بخش ششم امکانات نرم افزار دولت همراه

بخش ششم امکانات اپلیکیشن دولت همراه، ارائه دهنده سه خدمت دیگر به متقاضیان می باشد:

1- استعلام سند حج تمتع

2- استعلام سند حج عمره

3- تعداد خطوط مشترکین تلفن سیار

با استفاده از گزینه های اول و دوم، کاربران قادر می باشند که با وارد کردن شماره سند حج و کد ملی خود، از آخرین وضعیت سند حج تمتع و حج عمره خود کسب اطلاع نمایند. همچنین، چنانچه کاربر مایل باشد تا از تعداد خطوط تلفن ثابت و سیار که در سیستم مخابراتی کشور به نام وی می باشد کسب اطلاع نماید، می تواند با کلیک بر روی این گزینه به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابد.







بخش ششم امکانات برنامه دولت همراه : خدمات مربوط به کرونا

بخش خدمات مربوط به کرونا، که در پی شیوع بیماری کرونا در کشورمان به امکانات و خدمات نرم افزار دولت همراه اضافه شده، گزینه کاربردی است که کاربران را قادر می سازد تا اطلاعات ابتلا به بیماری کرونا را از طریق بانک اطلاعاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا دریافت نمایند.







در پایان متذکر می شود که نرم افزار دولت همراه، تنها یکی از ده ها نرم افزار طراحی شده جهت کاهش مراجعه های حضوری افراد بوده و برنامه های دیگری نظیر برنامه همتا، جهت تسهیل انجام روند امور اداری شهروندان، توسط دولت طراحی و منتشر شده است. در ادامه می توانید برنامه کاربردی همتا را دانلود نمایید.

در ادامه بخوانید: دانلود برنامه همتا
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دانلود نرم افزار دولت همراه در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دانلود نرم افزار دولت همراه پاسخ دهند.



سوالات متداول


1- نحوه دانلود برنامه دولت همراه به چه صورت می باشد؟
نحوه دانلود برنامه دولت همراه از طریق سایت خدمات دولت همراه به نشانی mob.gov.ir بوده و در این مقاله به بررسی تکمیلی این موضوع پرداخته ایم.


2- برای ورود به برنامه دولت همراه چه اطلاعاتی مورد نیاز می باشد؟
برای ورود به برنامه دولت همراه صرفا شماره موبایل کافی است که در متن مقاله توضیح داده شده است.


3- برنامه دولت همراه چه امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می دهد؟
برنامه دولت همراه امکانات متعددی از جمله پیگیری سوابق بیمه و استعلام اصالت دستگاه را در اختیار متقاضیان قرار داده و برای اطلاع از جزئیات این موضوع متن کامل مقاله را مطالعه نمایید.

منبع : دانلود نرم افزار دولت همراه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/A06j
نظرتان را بنویسید