سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی

سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی، از زیرمجموعه های سایت عدل ایران بوده که از طریق قسمت اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی و با استفاده از کد ملی متقاضی و کد ثنای وی قابل دسترس می باشد. با ورود به سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی می توان برای پیگیری پرونده و حکم طلاق غیابی صادر شده علیه استعلام کننده، در تمامی دادگاه های خانواده در سراسر کشور اقدام نمود.

 

 

طلاق غیابی، طلاقی است که در جریان دعوای مربوط به آن، یکی از زوجین یا نماینده وی (همچون وکیل وی) در در هیچ یک از جلسات دادگاه خانواده حاضر نشده، به نحو کتبی نیز دفاع نکرده باشند، یعنی لایحه دفاعیه به دادگاه نداده باشند و اخطایه های دادگاه نیز به آنها ابلاغ واقعی نشده باشد. در این صورت، حکم طلاقی که در این پرونده صادر می شود، اعم از اینکه طلاق از طرف مرد باشد یا به درخواست زن، غیابی بوده و این طلاق، طلاق غیابی می باشد. 

در شرایطی که اختلاف میان زوجین شدید بوده و هر لحظه، امکان اقدام قضایی از جانب یک طرف وجود دارد، همواره طرف دیگر، این نگرانی را داشته که شاید طرف مقابل برای تضییع حقوق وی از روش طلاق غیابی استفاده کرده و بنابراین، موجبات تضییع حقوق قانونی او را فراهم نماید. به همین دلیل، این سوال مطرح می شود که آیا در چنین وضعیتی، امکان استعلام طلاق غیابی وجود دارد؟  اگر جواب این سوال مثبت است، آیا سایت یا سامانه ای به عنوان سامانه استعلام طلاق غیابی در نظر گرفته شده تا بتوان با مراجعه به آن، بدون نیاز به مراجعه حضوری به دادگاه خانواده برای پیگیری طلاق غیابی اقدام نمود؟

در این مقاله، در صدد هستیم تا به این سوالات پاسخ دهیم. به همین دلیل، ابتدا به معرفی سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی پرداخته، سپس مراحل ورود به سایت استعلام طلاق غیابی با کد ملی و نحوه استعلام طلاق از سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی را توضیح خواهیم داد.



 

معرفی سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی

طلاق در قانون مدنی و شرع به عنوان یکی از راه های پایان دادن به نکاح دائم پیش بینی شده است، بنابراین در نکاح موقت یا همان صیغه، طلاق امکان پذیر نبوده و طرفین در این نوع از نکاح، برای پایان دادن به رابطه زوجیت باید از راه های مخصوص همچون بذل مدت استفاده نمایند.

طلاق از جهات گوناگون، قابل تقسیم بوده که از یک نظر به طلاق حضوری و طلاق غیابی تقسیم می شود. از آنجا که مصادیق طلاق غیابی در مقایسه با طلاق حضوری محدوتر می باشند، بهتر است تا ابتدا به تعریف طلاق غیابی پرداخته و پس از مشخص شدن محدوده طلاق غیابی می توان گفت که سایر اقسام طلاق که در محدوده این تعریف قرار نمی گیرند، طلاق حضوری می باشند.

از آنجا که منظور از طلاق غیابی، حکمی است که به طور غیابی در پرونده طلاق صادر گردیده، برای تعریف طلاق غیابی، ابتدا لازم است تا حکم غیابی تعریف گردد. منظور از حکم غیابی، آن است که حکم در پرونده ای صادر شود که : اولا، خوانده یا نماینده او در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده؛ ثانیا، به نحو کتبی نیز دفاع نکرده باشند، یعنی لایحه دفاعیه به دادگاه نداده باشند؛ و ثالثا، اخطایه های دادگاه نیز به آنها ابلاغ واقعی نشده باشد. با حصول این سه شرط، حکم صادره غیابی خواهد بود.

با توجه به تعریف حکم غیابی، در تعریف طلاق غیابی می توان گفت که طلاق غیابی، طلاقی است که در جریان دعوای مربوط به آن، یکی از زوجین یا نماینده وی (همچون وکیل وی) در در هیچ یک از جلسات دادگاه خانواده حاضر نشده، به نحو کتبی نیز دفاع نکرده باشند، یعنی لایحه دفاعیه به دادگاه نداده باشند و ابلاغیه های دادگاه نیز به آنها ابلاغ واقعی نشده باشد. در این صورت، حکم طلاقی که در این پرونده صادر می شود، اعم از اینکه طلاق از طرف مرد باشد یا به درخواست زن، غیابی بوده و این طلاق، طلاق غیابی می باشد.

در جریان اختلاف میان زوجین، هنگامی که یک طرف برای طلاق از طریق دادگاه خانواده اقدام می نماید، گاهی پیش می آید که یکی از زوجین حضور نداشته و بنا به دلایلی، در مکان دیگری سکونت داشته یا اینکه به طور کلی مجهول المکان می باشد. به عنوان مثال، زوجه اقدام به طرح دعوای طلاق از طرف زن نموده به این دلیل که زوج، چند سال است که زندگی خانوادگی را ترک کرده و هیچ خبری از وی در دست نمی باشد؛ یا اینکه مرد اقدام به طرح دعوای طلاق، علیه همسرش می نماید که مدتی است ساکن خارج از کشور می باشد.

در این حالت، چنانچه طرف غایب یا نماینده وی در هیچ یک از جلسات دادگاه حضور نداشته، لایحه دفاعیه به دادگاه نداده باشند؛ و اخطایه های دادگاه نیز به آنها ابلاغ واقعی نشده باشد، طلاق از نوع غیابی خواهد بود؛ البته موارد طلاق غیابی محدود به این مورد نبوده، بلکه در یکی از دیگر موارد طلاق غیابی، یکی از زوجین به منظور سوءاستفاده از غیبت یک طرف، همسر خود را مجهول المکان معرفی نموده یا با ثبت آدرس نادرست خوانده (همسر خود) در دادخواست، برای طلاق غیابی اقدام می نماید .

بنابراین، درچنین وضعیت هایی که اختلاف میان زوجین شدید بوده و هر لحظه، امکان اقدام قضایی از جانب یک طرف وجود دارد، همواره طرف دیگر، این نگرانی را داشته که شاید طرف مقابل برای تضییع حقوق وی از روش طلاق غیابی استفاده کرده و بنابراین، موجبات تضییع حقوق قانونی او را فراهم نماید. به همین دلیل، این سوال مطرح می شود که آیا در چنین وضعیتی، امکان اسعلام و پیگیری طلاق غیابی وجود دارد؟ اگر جواب این مثبت است، آیا سایت یا سامانه ای به عنوان سامانه استعلام طلاق غیابی در نظر گرفته شده تا بتوان با مراجعه به آن، بدون نیاز به مراجعه حضوری به دادگاه خانواده برای استعلام طلاق غیابی اقدام نمود؟

در پاسخ به این سوالات می توان گفت در سایت عدل ایران به آدرس adlira.ir ، قسمتی پیش بینی شده است که افراد می توانند با مراجعه به آن بخش، برای پیگیری پرونده قضایی با کد ملی در تمامی مراجع قضایی در سراسر کشور استفاده نموده، بی آنکه نیاز به مراجعه حضوری به این مراجع قضایی باشد.

این بخش از سامانه عدل ایران یا همان سامانه ثنا، بخش اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی بوده که در صفحه اصلی سایت عدل ایران، به عنوان اولین گزینه در قسمت اطلاع رسانی قرار گرفته است. برای ورود به سامانه اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی سایت عدل ایران، لازم است تا اطلاعات مربوط به کد ملی و رمز شخصی (کد ثنای) کاربر وارد گردد.

بنابراین، در معرفی سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی می توان گفت که سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی، از زیرمجموعه های سایت عدل ایران به آدرس adlira.ir بوده که از طریق قسمت اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی که در قسمت اطلاع رسانی قرار گرفته است و با استفاده از کد ملی متقاضی و کد ثنای وی قابل دسترس می باشد. با ورود به سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی می توان برای پیگیری پرونده و حکم طلاق غیابی صادر شده علیه استعلام کننده، در تمامی دادگاه های خانواده در سراسر کشور اقدام نمود.

حتما بخوانید : سامانه اطلاع رسانی پرونده اشخاص

 

ورود به سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی

در بخش قبل به معرفی سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی پرداخته و توضیح دادیم که این سامانه، از زیرمجموعه های سایت عدل ایران بوده که از طریق قسمت اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی و با استفاده از کد ملی متقاضی قابل دسترس می باشد. 

از آنجا که پیگیری طلاق غیابی از سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی، در مرحله اول، مستلزم ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا و بعد، ورود به این سامانه بوده، در این بخش از مقاله به توضیح نحوه و ورود به سایت استعلام طلاق غیابی با کد ملی پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

در اولین مرحله ورود به سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی ، مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه عدل یران یعنی adliran.ir را در مرورگر خود وارد نمایید . همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، وارد صفحه اصلی سایت عدل ایران  یا همان سامانه ثنا می شوید. در صفحه ای که ملاحظه می کنید ، در سمت راست صفحه و از بخش اطلاع رسانی، بر روی گزینه اول یعنی ( اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی ) کلیک نمایید.

 

سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی

 

به منظور ورود به سایت استعلام طلاق غیابی با کد ملی، کد ملی خود را در کادر اول و رمز شخصی (کد ثنا) خود را در کادر دوم وارد کرده و دکمه مرحله بعد را بزنید. اکنون، یک رمز موقت شش رقمی به شماره همراه شما ارسال گردیده که با وارد کردن آن می توانید برای ورود به سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی اقدام نمایید.

 

ورود به سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی

 

بیشتر بخوانید : روند کار پرونده

 

 

 

نحوه استعلام طلاق از سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی

پس از معرفی سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی و توضیح نحوه ورود به این سامانه در بخش های قبل، اکنون در این بخش به توضیح نحوه استعلام و پیگیری طلاق از سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی می پردازیم که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

در مرورگر دستگاه خود ، آدرس سامانه عدل ایران یعنی adliran.ir را جستجو نمایید. همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، وارد صفحه اصلی سایت عدل ایران می شوید. در صفحه ای که ملاحظه می کنید ، در سمت راست صفحه و از بخش اطلاع رسانی، بر روی گزینه اول یعنی ( اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی ) کلیک نمایید.

 

سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی

 

در این مرحله از مراحل استعلام طلاق از سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی، لازم است تا به منظور ورود به سایت استعلام طلاق غیابی با کد ملی، کد ملی خود را در کادر اول و رمز شخصی (کد ثنا) خود را در کادر دوم وارد کرده و دکمه مرحله بعد را بزنید. همچنین در صورتی که رمز شخصی خود را فراموش کرده اید، می توانید با استفاده از گزینه (رمز عبور خود را فراموش کرده ام) برای بازیابی رمز فراموش شده ثنای خود اقدام نمایید.

 

ورود به سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی

 

اکنون، یک رمز موقت شش رقمی به شماره همراه شما ارسال می گردد؛ این رمز را در صفحه جدید که مطابق تصویر زیر می باشد، در کادر مشخص شده وارد کرده و سپس، دکمه ورود را کلیک نمایید.

 

نحوه استعلام طلاق غیابی

 

اکنون همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می نمایید، وارد سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی شده اید. برای استعلام پرونده احتمالی طلاق غیابی خود، ابتدا محدوده تاریخ جستجو را مشخص کرده و سپس، تیک هر دو گزینه مختومه شده و مختومه نشده ها را بزنید تا تمام پرونده های موجود به نام شما در سیستم قضایی برای شما نمایش داد شود.

در نهایت، دکمه (بازیابی اطلاعات) را کلیک نمایید. به این ترتیب، لیستی از پرونده های موجود به نام شما در سیستم قضایی کشور به شما نشان داده می شود که با بررسی این لیست می توانید برای جستجو و استعلام طلاق از سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی اقدام نمایید. چنانچه پرونده ای با عنوان طلاق در میان پرونده های لیست ظاهر شده دیده می شود، لازم است تا با یادداشت شماره پرونده و شعبه مربوطه، در اسرع وقت برای پیگیری پرونده به روش حضوری و در صورت لزوم واخواهی اقدام نمایید.

 

استعلام طلاق غیابی از سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی

 

در رابطه با استعلام طلاق از سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی، ضروری است که دو نکته، مورد توجه قرار گیرد:

سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی، تنها پرونده هایی را به شما نشان می دهد که کد ملی شما در آن پرونده در سیستم قضایی به ثبت رسیده باشد.

تنها جستجو و استعلام پرونده هایی در سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی امکان پذیر بوده که بعد از ثبت نام سامانه ثنا در سیستم قضایی تشکیل شده باشد؛ بنابراین برای استعلام طلاق غیابی قبل از ثبت نام ثنا، چاره ای نداشته جز آنکه به نحو حضوری به مجتمع خانواده شهر خود مراجعه نمایید.

در ادامه بخوانید :دریافت خلاصه پرونده شخصی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی پاسخ دهند.

سوالات متداول

 

1- سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی چیست؟

سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی از زیرمجموعه های سایت عدل ایران بوده که می توان برای استعلام حکم طلاق غیابی صادر شده علیه استعلام کننده در تمامی دادگاه های خانواده در سراسر کشور از طریق آن اقدام نمود و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

 

2- نحوه استعلام طلاق از سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی به چه صورت می باشد؟

نحوه استعلام طلاق از سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی از سایت عدل ایران و از طریق قسمت اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی امکان پذیر بوده و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

 

3- نحوه ورود به سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی به چه صورت می باشد؟

برای ورود به سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی باید از طریق قسمت اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی سایت عدل ایران و با استفاده از کد ملی متقاضی و کد ثنای وی اقدام نمود و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

منبع : سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rjZ4
نظرتان را بنویسید